Rocky Mountain: vernieuwt de Instinct voor 2021

Minder keuze, meer inzetbereik: de trail allrounder vernieuwd

Waar er voorheen in het assortiment (misschien) iets (te) veel keus was – in wielmaat én tussen fietsen met veerwegen dicht bij elkaar – staat 2021 bij Rocky Mountain in het kader van consolidatie. Per categorie is er slechts één model (of hooguit twee: een hardtail en een fully) en de wielmaat is gekoppeld aan de framemaat. Dankzij meervoudig verstelbare geometrie blijft het inzetbereik wel breed. Some modellijnen worden samengevoegd, getuige ook de ’21 Altitude. De Instinct van dit jaar volgt nu ook deze denkwijze, en is met 140-150 mm het eerste ‘nieuwe’ model dat ook voor Nederlandse bodem interessant begint te worden…

Allrounder

Hoewel 140 mm achter aardig wat is – menig lokaal biker in ons land komt immers nog weg met een starre fiets – is de Instinct veel meer als allrounder bedoeld dan z’n net ietsje grotere broertje de Altitude. De vering is tamelijk progressief – ongeveer net zo als het uitgaande model. Lompe trails horen immers nog steeds binnen het gebruiksdoel! Vergeleken met eerdere jaargangen krijgt de Instinct echter wel meer anti-squat, wat doorgaans een rendabeler trapgevoel geeft.

Het C99 topmodel, geheel afgemonteerd met SRAM en RaceFace materiaal en zo veel mogelijk carbon.

Details

Enkele details worden van de eveneens nieuwe Altitude over genomen: kleine framematen (XS, S) krijgen 27,5″ wielen, de rest (M, L, XL) 29″ wielen. De wielbasis is met 10 mm te verlengen/verkorten middels de oriëntatie van plaatjes in de achtervork. De kleinere modellen krijgen een 190 x 45 mm demper, de grotere een 210 x 52,5 mm model – beide goed voor 140 mm veerweg op het achterwiel. Inmiddels allang standaard: Ride9-geometrieverstelling, interne bekabeling (ook geschikt voor wie remhendels switcht van links naar rechts op het stuur!) en overal rubberen bescherming. Er is ruimte voor banden tot 2,6″ en kettingbladen van 30-34t.

Verstelbare plaatjes in de wentelaar geven de keuze uit 9 verschillende combinaties stuur- en zadelhoeken en bottom-bracket hoogtes. Daarmee is de titel ‘Ride 9’ ook meteen verklaard.

Net als de Altitude voorbereid op toekomstige tuning: de montage van de demper aan de voordriehoek is vervangbaar – mocht je ooit iets héél anders willen monteren

Geometrie

Geheel in de lijn der verwachtingen is in 2021 de geometrie nóg longer, lower and slacker geworden. In de flauwste stand meet de balhoofdhoek nog maar 65,1º en is de reach voor een maat L frame wel 481 mm. De zadelhoek is een moderne 76,1º. Nu zit er op dit zadelbuis wel offset, maar de hoek blijft nagenoeg gelijk. Fijn voor lange Hollanders met een flink zadelhoogte. Merk op dat de effectieve bovenbuis óók vrij lang is: 636 mm. De nieuwe Instinct heeft niet alleen een modern lange front-center en wielbasis, maar zit ook lang: beter voor echt (door)stampwerk.

Modellen

De importeur voor Nederland en België – het Duitse Bike Action – levert het goedkoopste A30 model, evenals de duurdere C70 met ‘coil’ optie niet. Hierdoor is het assortiment tot ‘slechts’ 5 modellen beperkt:

  • Carbon 99 (C99): het topmodel met full-carbon frame, Rock Shock Pike Ultimate en Super Deluxe Ultimate vering, Sram Eagle AXS groep en een Reverb AXS dropper. Race Face Next R wielen en (deels) carbon cockpit maken het geheel af. Inclusief reserve AXS accutje!
  • C90: geen batterijen meer, Fox Factory vering (36 FIT4 vork en DPX demper) en een Shimano XTR aandrijving en remmen. Cranks zijn RaceFace Next R carbon, evenals het stuur. Velgen blijven ook nog van Race Face: ARC Carbon 31 – dezelfde velgen die in de Next R wielen van de C99 zitten, maar met andere (huismerk + DT Swiss) naven.

  • C70: Een complete Shimano XT-groep vervangt de XTR remmen en aandrijving, evenals de carbon crank, en velgen en stuur zijn weer van aluminium.

  • C50 Tour: RockShox vering (Pike Select vork en Deluxe Select+ demper), Shimano XT groep met XT remmen en Race Face crank. Opmerkelijk: de remmen zijn voorzien van 2 in plaats van 4 zuigers (als op de C70) en de Maxxis EXO+ banden maken plaats voor Schwalbe Super Terrain modellen.

  • A50 Tour: Exact dezelfde afmontage als de C50 maar – de naam laat het al raden – met een geheel uit aluminium vervaardigd frame.

Gewichten en prijzen

  • Los Instinct C90 frame met Fox DPX2 demper: 3,1 kg (M, 29″), 2,9 kg (S, 27,5″); €3.700,-
  • Instinct C99: 13,0 kg (M, 29″), 12,8 kg (S, 27″); €11.500,-
  • Instinct C90: 13,6 kg (M, 29″), 13,2 kg (S, 27″); €9.900,-
  • Instinct C70: 14,2 kg (M, 29″), 13,9 kg (S, 27″); €6.500,-
  • Instinct C50 Tour: 13,8 kg (M, 29″), 13,6 kg (S, 27″); €4.900,-
  • Instinct A50 Tour: 15,0 kg (M, 29″), 14,8 kg (S, 27″); €3.700,-

Meer info: bikes.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments