Santa Cruz 5010 vernieuwd: De meer speelse trailbike

Santa Cruz’ 5010 begon zijn leven ooit als allround trailbike, die goed paste tussen de ruigere Bronson en de iets meer XC-georiënteerde Tallboy. En terwijl het merk steeds meer 29ers aan het programma toevoegde, bleven ze óók de 27,5” wieldiameter trouw.

De 5010 evolueert nu naar het nieuwe ‘lower link VPP’-veersysteem, maar behoudt de 27,5” wielen voor een speels karakter.

Met 130 mm veerweg achteraan verandert in de kern ook niets aan de positie van de 5010 binnen het omvangrijke full suspension programma van het merk uit Californië. De vernieuwingen die deze allrounder krijgt, liggen geheel in lijn met de die van de andere modellen, zoals de onlangs ge(her)ïntroduceerde Heckler. Nog steeds bestaat het veersysteem uit een achterbrug die met twee tegengesteld draaiende links met het voorframe is verbonden. Dit VPP systeem is al jaren hét uithangbord van het merk. Maar waar voorheen de demper tussen de bovenste link en de bovenbuis bevestigd zat, verhuist hij nu naar de onderste link en wordt ‘ie verbonden met de onderbuis.

Lower Link VPP

Santa Cruz ‘gelooft’ niet in één wielmaat als universele oplossing voor iedereen. Ze zien dat er absoluut een plek is voor 27,5” wielen. Vooral daar waar het een speelser rijgedrag aangaat. En precies dat is wat de 5010 dan ook beoogt te geven. Meer dan de voorgaande versies wordt de nieuwe 5010 neergezet als een speelmachine.

Proportionele achtervorklengte

Een hele mond vol, maar Santa Cruz voorziet de 5010 van ‘proportionele achtervorklengte’. Dat wil zoveel zeggen als dat de achtervorklengte groeit met de framemaat. Bij de maatjes XS en S meet de achtervork 423 mm. Bij de daaropvolgende framematen is de achtervork telkens 3 mm langer per maat. Een logische gedachte; alle maten van een frame nemen toe per framemaat, maar verhoudingsgewijs zit een groter persoon méér op het achterwiel dat iemand die met een XS-frame op pad gaat. En dus geeft een XS-frame niet dezelfde ‘ervaring’ als een L-frame, simpel gesteld. Met deze stap wordt dat enigszins ondervangen.

Chainstay length variation

De achtervorklengte is per framemaat verschillend. Standaard wordt de 5010 geleverd met een rubberen chainstay-protector, die dankzij de rubberen ribbels het geluid van een klapperende ketting zo goed als uitsluit.

Het is niet uniek; er zijn andere merken die dat ook al doen. Gemeengoed is het echter nog niet, en de stap van Santa Cruz heeft in elk geval onze waardering.

Qua geometrie evolueert de 5010 volgens het bekende recept: langer en luier en steiler. De stuurbuishoek is met 65,7 graden weer wat vlakker, terwijl de zitbuishoek op alle maten weer wat steiler is geworden. Met een flip-chip in de onderste link kun je de hele bike nog wat flauwer maken.

Santa Cruz 5010 2021 geometrie

Flip Chip

Flip Chip

Vier uitvoeringen, twee frames

De 5010 is er vooralsnog alleen in carbon. Maar, zoals je bij Santa Cruz gewend bent, zijn er twee framevarianten. De C en de lichtere CC-versie. In totaal zijn er vier afmontageversies, waarbij de prijs voor complete fietsen begint bij € 4.399. Alleen de duurste versie heeft het lichtste CC-frame. Die 5010 kost € 7.199,-. Alle versies zijn verkrijgbaar in de kleuren ‘Loosely Blue and Black’ en ‘Raspberry Sorbet and Grey’.

Bron en meer info: www.santacruzbicycles.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments