Schwalbe 2021: ‘The decade of Super’

Nieuwe karkassen, vernieuwde Nobby Nic en Big Betty is terug

Voor Schwalbe is 2021 al begonnen. Het nieuwe decennium luiden zij in met de introductie van vijf nieuwe karkassen voor de banden uit de Evolution lijn.

Oók is het Nobby Nic profiel onderhanden genomen en wordt de Big Betty nieuw leven ingeblazen.

Vijf ‘Super’ karkassen

‘Mountainbiken’ is inmiddels zo’n breed te interpreteren term, dat ook zoiets als ‘dé mountainbike’ niet kan bestaan. Voor elke discipline zijn er talloze profielen, van lichtlopende profielen met placebo-noppen voor snelheid recht vooruit, tot noppen die niet zouden misstaan op een crossmotor. En alsof dat nog niet genoeg is, zijn er ook nog veel verschillende rubbersamenstellingen én karkassen beschikbaar. Het overzicht is vaak lastig. Zo had je bij Schwalbe ook een veelvoud aan karkasconstructies. Zoals TLE, SnakeSkin, LiteSkin, Apex, Super Gravity… of combinaties daartussen.

Voor 2021 gaat de Duitse bandenfirma dan ook over naar een meer eenduidige naamgeving. De vijf beschikbare karkassen in de EVO-lijn zijn nu gegroepeerd als ‘Super Designs’, waarbij de bekende technieken in verschillende samenstelling samen komen onder unieke namen die meteen wat zeggen over hun gebruiksdoel.

Op enkele punten zijn de samenstellingen wat aangepast. Meest opvallend daarbij is dat bij de Super Trail en Super Ground de SnakeSkin-laag nu geheel doorloopt over het gehele karkas. Daarmee beoogt Schwalbe deze karkassen nóg breder inzetbaar te maken (lees: óók geschikt voor e-bikes). De papierdunne LiteSkin karkassen worden vervangen door de Super Race karkassen. Die zijn iets dikker en daarmee — in tegenstelling tot de voorloper — nu óók tubeless-ready.

Overzicht karkassen

Super Downhill

De Super Downhill is Schwalbe’s meest robuuste karkas. Onder het loopvlak zitten maar liefst 6 karkaslagen. Aan de zijkanten vind je de bekende ‘SnakeSkin’ protectie met daaronder twee lagen ‘Apex’ die méér stabiliteit en nóg eens extra lekprotectie moeten bieden.

Schwalbe Super Downhill Casing

Super Gravity

Het Super Gravity karkas is voor ruig gebruik (denk: enduro en all-mountain), maar is iets minder ‘lomp’ uitgevoerd dan de Super Downhill. Concreet betekent dat, dat er in plaats van 6 ‘slechts’ 4 karkaslagen onder het profiel zitten. De SnakeSkin laag loopt echter over het hele karkas, van hieldraad tot hielddraad.

Schwalbe Super Gravity casing

Super Trail

Schwalbe positioneert de Super Trail karkassen als een ‘multi-tool’. Dit karkas is ontwikkeld om stabiliteit en lekbestendigheid te combineren met accetabel gewicht en goede rolweerstand voor het gebruik op ruige trails waarbij je zelf ook flink veel trapwerk verricht. Het karkas heeft 3 lagen onder het profiel. De SnakeSkin laag loopt van hieldraad tot hieldraad door en de zijkanten zijn extra beschermd met een laag Apex.

Super Ground

Wat voorheen aangeduid werd als dé SnakeSkin-constructie, heet nu ‘Super Ground’. Waar die SnakeSkin voorheen alleen aan beide zijden van het karkas toegepast werd, loopt ‘ie nu door over het gehele karkas. 3 karkaslagen maken dit type karkas tot een soepele en lichte constructie voor een brede doelgroep: van XC tot trail.

Schwalbe Super Ground casing

Super Race

Schwalbe’s lichste banden hadden voorheen een LiteSkin karkas. Dat karkas wordt nu omgedoopt tot Super Race en subtiel getuned. Het voorheen 2-laags karkas krijgt nu een extra laag aan beide zijkanten voor meer stabiliteit. Tegelijkertijd zijn ze daarmee ook beter luchtdicht zodat ze nu officieel de term ‘tubeless-ready’ meekrijgen. Schwalbe merkt daarbij wel op dat ze niet zo luchtdicht zijn als de andere Super-karkassen.

Meer specifiek zeggen ze:

“Still the Super Race construction might lose some air from day to day, as we have to find the optimal combination out of weight, rolling resistance, air tightness and puncture resistance, but it will not lose more air than a latex tube. Especially for the target group (competitive racers) we know that a light air loss from day to day is accepted for better weight and rolling resistance and that these riders check the pressure regulary.”

Saillant detail: het Super Race karkas is altijd transparant. Oftewel: de oldschool ‘tanwall’-kleur die Schwalbe zelf ook wel ‘Classic Skin’ noemt.

Schwalbe Super Race casing

Super Race: Eerste ervaringen

We kregen van Schwalbe een setje Racing Ralph/Ray met een Super Ground én de lichte Super Race mee om ze aan de tand te voelen. Binnenkort lees je meer over onze eerste indrukken van de nieuwe karkassen.

Overzicht totale Evo-lijn

Hoewel de karkassen dus vernieuwd zijn, blijven de bekende Addix rubbercompounds onveranderd.

Schwalbe EVO line-up MY21

 

Aangescherpte Nobby Nic

De Nobby Nic draait al flink wat jaren mee. Het profiel met zijn vierkantige noppen dat prima dienst doet op het voor- én achterwiel is inmiddels toe aan een derde generatie. Voor velen was de Nobby Nic al een uiterst geschikte allrounder voor alles net wat meer dan cross-country. De vernieuwde versie heeft echter nóg wat meer spierballen gekregen.

Hoewel het profiel nog sterk lijkt op zijn voorganger, zijn er enkele details veranderd. Zo zitten er meer ‘sipes’ (insnijdingen) in de centrale noppen en staan de noppen wat verder uit elkaar. Daarnaast zijn de schoudernoppen stabieler gemaakt. Dit alles moet de band nog beter tot zijn recht laten komen bij abrupte veranderingen van richting. Daarnaast zou de Nobby Nic sterk verbeterde prestaties hebben in natte omstandigheden.

Schwalbe Nobby Nic Speedgrip 2021

De nieuwe Nobby Nic kun je met een Super Ground karkas krijgen, waarbij dat altijd gepaard gaat met de Addix Speedgrip compound. Daarnaast zijn er Super Trail versies met Addix Soft en Addix Speedgrip rubber. Sommige versies zijn óók te krijgen met de Classic Skin zijwanden. Schwalbe levert deze nieuwe band ook nog als 26″ band in een 2,25″ en 2,35″ breedtes. In de diameters 27,5″ en 29″ heb je de keuze uit 2,25″, 2,35″ en 2,6″.

Big Betty nieuw leven ingeblazen

Eind jaren ’90 was de Big Betty voor Schwalbe een hoogvlieger. Bij de zwaartekracht-geassisteerde bikers was ze behoorlijk geliefd. Met een nieuw profiel en maar liefst drie karkasopties blaast Schwalbe nieuw leven in de haast legendarische naam.

Met de Super Downhill en Super Gravity karkasopties is het meteen duidelijk waar de Big Betty het beste thuis is. In die category had Schwalbe ook al een andere hoogvlieger; de Magic Mary. De Big Betty kun je zien als een perfecte achterband wanneer je een Magic Mary vooraan hebt. De nieuwe Big Betty heeft bredere noppen in het midden die als ‘braking edges’ fungeren. Ze laten je toe om veel later te remmen met méér controle. De schoudernoppen staan iets verder naar buiten, zodat de band ook méér controle geeft op off camber secties.

Schwalbe Big Betty Ultrasoft

Big Betty is verkrijgbaar met Super Downhill, Super Gravity én Super Trail karkas in combinatie met Addix Ultra Soft of Addix Soft compounds. Naast geheel zwarte versies kun je ze óók krijgen met de Classic-Skin zijwanden. Zowel de beschikbare 27,5″ als 29″ versies zijn 2,4″ breed.

Bron: www.schwalbe.com

Geplaatst in Nieuws.
guest
3 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
Stef
Stef
11 maanden geleden

Leuk artikel. Wanneer delen jullie de eerste bevindingen van de banden?