Shimano investeert in service-op-lokatie én verwelkomt 200ste Service Center

Shimano neemt een minderheidsbelang in het bedrijf Get Bike Service. Dit is Europa’s grootste onafhankelijke organisatie voor onderhoud en reparatie van fietsen en licht elektrische vervoersmiddelen op locatie. Maar Shimano wedt op twee paarden. Want tegelijkertijd meldt het bedrijf dat afgelopen maand Bike Repair Geldermalsen als tweehonderdste fietsenwinkel is toegetreden tot het netwerk van Shimano Service Centers in de Benelux.

Shimano – Get Bike Service

Shimano neemt minderheidsbelang in service-op-lokatie-aanbieder Get Bike Service

Het Nederlandse Get Bike Service levert onderhoud aan de omvangrijke vloot aan cargobikes en andere licht electrische voertuigen van bedrijven als DHL, PostNL, Dockr en Cargoroo. Naast deze zakelijke markt, kunnen particulieren ook terecht bij Get Bike Service voor de levering en afstelling van fietsen van onlineaanbieders Canyon en Farrad.de.

Get Bike Service werd in 2018 opgericht in Maastricht. Het bedrijf heeft ruim 60 medewerkers en is actief in Nederland, België, Duitsland en Denemarken. Hoe groot het aandeel is dat Shimano in deze dienstverlener neemt, is niet medegedeeld. Wel wordt de ambitie uitgesproken dat deze strategische investering van Shimano bijdraagt aan de uitbouw van de dienst van Get Bike Service in heel Europa. Het bedrijf gaat er prat op dat ze inmiddels meer dan 10 miljoen kilometer data over gebruik en onderhoud beschikt. Juist in de zakelijke markt kan dit erg bijdragen aan betere service én uiteindelijk betere producten.

Toekomst: steeds meer service-op-locatie

Het is logisch en interessant dat een partij als Shimano investeert in deze zakelijke dienstverlener. Maar óók de diensten die het bedrijf aanbiedt aan consumenten vormen een interessante ontwikkeling. Steeds meer fietsmerken maken de stap naar een direct-to-consumer-verkoopmodel. Hierbij worden – al dan niet parallel aan een dealernetwerk – fietsen rechtstreeks aan de consument verkocht. Onlangs bracht Specialized het nieuws dat ook zij fietsen rechtstreeks gaan verkopen. Een monteur levert de fiets af en stelt hem voor de klant ter plaatse af. Deze manier van verkoop zal in de toekomst ongetwijfeld bij meer merken worden geïntroduceerd.

Ook ná de verkoop is service-aan-huis (of service-aan-kantoor) voor veel consumenten een erg aantrekkelijke optie. Op dit vlak zijn er inmiddels meerdere spelers op de markt en het lijkt logisch dat dit alleen nog maar het begin is. Meer concurrentie dus voor de fietsenwinkel in het dorp. Juist daarom zijn voor een toeleverancier van slijtagedelen als Shimano dit soort nieuwe kanalen interessant.

Bike Repair Geldermalsen tweehonderdste Shimano Service Center

Betekent service-op-lokatie dat er uiteindelijk helemaal geen plek meer is voor reguliere fietsenwinkels? Niet wat Shimano betreft. Want zij wedden op meerdere paarden. Naast de investering in Get Bike Service, breidt Shimano namelijk ook zijn netwerk aan Shimano Service Centers uit.

Shimano Service Center Geldermalsen

Na een grondige verbouwing van de werkplaats treedt Bike Repair Geldermalsen toe tot het netwerk van Shimano Service Centers in de Benelux. De nieuwe werkplaats is efficiënter ingericht voor de monteurs, waarbij Shimano hielp bij de inrichting. Dit is een nevendienst die de onderdelenleverancier aanbiedt en waarbij een bepaalde uniformiteit én kwaliteit de grondslag zijn. Medewerkers van fietsenwinkels met het predikaat ‘Shimano Service Center’ volgen bovendien met regelmaat trainingen, zodat ze op het vlak van fietstechniek altijd up-to-date zijn.

Kenny van Hummel, coördinator van de Shimano Service Center licht toe:

“We zijn trots dat we ons tweehonderdste Shimano Service Center hebben mogen verwelkomen. Het gaat ons niet zozeer om het aantal, maar om de kwaliteit. Bij al deze speciaalzaken kunnen fietsers erop rekenen dat ze goed en professioneel worden geholpen. Dat is belangrijk, gelet op de veranderde rol: hielp de fietsenmaker je vroeger weer op weg door je band te plakken en ketting te smeren; vandaag de dag stelt de specialist bij e-bikestoringen diagnoses met computers en onderhoudt hij elektronische schakelgroepen. Dat alles is een vak apart. Met het Shimano Service Center-concept trekken we het niveau van de servicegraad omhoog en verbetert de ervaring van fietsers.”

Fietswinkel steeds meer dienstverlener met specialistische kennis

Niet elke consument wil een fiets online bestellen. In het echt een fiets bekijken, passen of zelfs proefrijden… dat gaat online simpelweg niet. In dat opzicht zal er altijd ruimte zijn voor een fysieke winkel mét showroom. Goed, als de consument na het uitvoering informeren, bekijken en uitproberen alsnog online koopt, verdient de winkel er in potentie niets aan. Aan fietsfabrikanten om dit soort scenario’s te ondervangen in onderlinge afspraken met het dealernetwerk.

Hoe dan ook, het is moeilijk te ontkennen dat de rol van de traditionele fietsenwinkel steeds meer onder druk komt te staan. Tegelijkertijd geeft Shimano met de uitbreiding van z’n Service Center-netwerk óók een belangrijk signaal af. Niet elke consument zal service-voor-de-deur per se beter of nodig vinden. Fietsen – en zeker e-bikes – zijn tegenwoordig dusdanig complex en het aantal verschillende onderdelen dusdanig groot, dat service-op-lokatie simpelweg niet álles kan oplossen. De lokale fietsenmaker kan dus als specialist nog altijd een prominente rol vervullen.

Bronnen: getbikeservice.com & shimanoservicecenter.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments