Specialized geeft z’n gravelbike Diverge 4 ruimte voor bredere banden en meer opslag

Ook aluminium Diverge krijgt SWAT-opbergvak in onderbuis

De Specialized Diverge is al ruim tien jaar hét gravelplatform van de Amerikanen. Bekend van de opvallende Future Shock-vering in de stuurpen en bedoelt als alleskunner: van razen over wasbordpaden tot bikepacking-avonturen. Met de Diverge 4 zet Specialized de volgende stap, met onder meer een vernieuwde geometrie, aanzienlijk meer bandenvrijheid en een grotere interne opslagruimte in de onderbuis. Voor het eerst krijgen ook de aluminium variant van deze gravelbike zo’n SWAT-compartiment in de onderbuis.

Specialized Diverge 4 gravelbike 2025 2026

Specialized Diverge 4 in het kort

Wat is nieuw aan de Specialized Diverge 4?

De Diverge 4 heeft een vernieuwde geometrie, meer bandenvrijheid tot 56 millimeter (of 2.2 inch), een grotere interne opslag in de onderbuis en de nieuwste Future Shock 3.0 in de stuurpen. Ook de aluminium modellen krijgen nu een SWAT-opbergvak.

Is de Specialized Diverge 4 een gravelracer of bikepacker?

Specialized richt zich met de Diverge 4 op het hele bereik van bikepackers tot gravelracers die ten opzichte van andere gravelbikes meer comfort zoeken.

Hoe werkt Future Shock 3.0?

Future Shock 3.0 geeft 20 millimeter vering tussen stuurpen en vorkbuis. Het systeem gebruikt een stalen spiraalveer en een hydraulische demper. Ten opzichte van versie 2.0 is het beter instelbaar en past het op meer rijders. Het principe blijft hetzelfde: de rijder wordt ontzien van trillingen en schokken zonder dat de hele fiets geveerd is.

Wat is het verschil tussen SWAT 4.0 en SWAT 3.0?

De carbon frames van de Diverge 4 krijgen SWAT 4.0, met meer opbergruimte en een grotere, vlakker geïntegreerde klep in de onderbuis. De aluminium modellen krijgen SWAT 3.0, een iets compactere uitvoering die eerder ook bij de aluminium Stumpjumper werd toegepast.

Welke banden passen er in de Diverge 4?

De Diverge 4 is ontworpen voor banden tot 50 millimeter breed volgens de ISO-norm. Wie genoegen neemt met iets minder speling kan zelfs tot 56 millimeter rijden, wat overeenkomt met 2.2 inch brede mountainbikebanden.

Hoe is de geometrie aangepast ten opzichte van de vorige generatie?

De Diverge 4 heeft een iets vlakkere balhoofdhoek en een 5 millimeter lager geplaatste trapas. De reach groeide met 4 tot 15 millimeter, afhankelijk van framemaat. De liggende achtervork is nu 430 millimeter, 5 millimeter langer dan voorheen. Dit zorgt voor meer stabiliteit en een betere balans, vooral bij hoge snelheid.

Welke uitvoeringen zijn er en wat kosten ze?

De Diverge 4 is er in meerdere carbon en aluminium uitvoeringen. Bovenaan staan de Pro LTD en Pro, gevolgd door de Expert-modellen met keuze uit Shimano GRX Di2 of SRAM Rival AXS. Daaronder komen de Comp Carbon en Sport Carbon. Voor wie aluminium prefereert zijn er de Diverge E5 Comp en E5 Sport. De prijzen variëren van € 9.999 voor de Pro LTD tot € 2.299 voor de E5 Sport.

Specialized Diverge 4: gravelbike met verbeterde Future Shock

Waar veel gravelbikes het moeten doen met brede banden en een starre voorvork, bewandelde Specialized bij z’n Diverge al vanaf het begin een andere weg. Met de Future Shock-constructie vangt de Diverge klappen van voren op. Maar niet ín de voorvork zoals bij een geveerd exemplaar, maar tussen de vorkbuis en de stuurpen. “Suspend the rider” noemt Specialized deze filosofie. Hierbij wil men de biker isoleren van gerammel van onderuit, zonder dat de fiets in z’n geheel geveerd wordt. Het idee hierbij is dat het directe gevoel dat zo kenmerkend is voor gravelbikes, behouden blijft. Bij de Diverge STR (getest) gaat Specialized daarin nog een stap verder in door ook de zitbuis- en zadelpen-constructie van flink wat flexibiliteit te voorzien. Maar opvallend genoeg wordt die Diverge STR bij deze update nog niet meegenomen. Ongetwijfeld volgt die snel.

Bij de nieuwe Diverge 4 biedt de vernieuwde Future Shock 3.0 dezelfde 20 millimeter veerweg als bij de 2.0-uitvoering. Het systeem werkt nog nog steeds met een stalen spiraalveer en een hydraulische demper. Maar het systeem zou nu nóg beter af te stellen zijn en beter passen bij een bredere doelgroep, zo meldt Specialized in z’n persbericht. In combinatie met de Roval Terra-zadelpen, die tot 18 millimeter flex geeft, moet dit zorgen voor meer controle en minder vermoeidheid tijdens lange ritten.

Specialized Future Shock 3.0

Specialized’s Future Shock geeft 20 millimeter veerweg tussen de vorkbuis en de stuurpen. De constructie bestaat uit een metalen spiraalveer en een oliedemper.

Specialized zegt dat Future Shock 3.0 méér verstelbaar is dan ooit.

Specialized Roval Terra carbon zadelpen

De carbon zadelpen Roval Terra zou tot 18 millimeter verbuiging toelaten om ook aan de achterzijde méér comfort te geven.

Framedetails

SWAT 4.0 voor carbon frames en SWAT 3.0 voor aluminium frames

De Diverge 4 komt in zowel een carbon als een aluminium uitvoering. De carbon frames zijn opgebouwd uit 9r carbon en krijgen de SWAT 4.0 mee. Dat is Specialized ‘broodtrommeltje’ in de onderbuis, waarbij je dat ‘-tje’ inmiddels wel achterwege kunt laten. Want bij deze nieuwste versie heb je meer ruimte dan ooit. Ook heeft Specialized de toegang vergroot en is de klep verbeterd.

Specialized brengt de Diverge 4 ook met een frame van E5 aluminium en dit is uitgerust met een SWAT 3.0 opbergvak in de onderbuis. Het is voor het eerst dat Specialized z’n aluminium gravelbike voorzien van deze opslagcapaciteit. En het is daarmee ook meteen de eerste én enige aluminium gravelbike op de markt met deze optie, aldus Specialized. Maar waarschijnlijk wisten ze ten tijde van het schrijven van dit persbericht nog niet dat het Duitse Rose ze met de nieuwe Backroad voor zou zijn. Hoe dan ook: ten opzichte van de vorige generatie van de Diverge in aluminium, is de onderbuis duidelijk vergroot. Specialized meldt dat dit een flinke uitdaging was. De krachten op de onderbuis bij een gravelbike zijn volgens hen namelijk groter dan bij fullsuspension-mountainbikes.

De carbon frames van de gravelbike Diverge 4 profiteren van een nieuwe generatie (4.0) van Specializeds SWAT-opbergvak in de onderbuis. Deze nieuwste versie heeft een grotere opening en een meer vlakke klep.

Oók de aluminium versie van de Diverge generatie 4 krijgt nu een SWAT-opbergvak mee in z’n onderbuis. Dat is de SWAT 3.0 versie, die iets compacter is dan de 4.0 die je in de carbon frames vindt.

Meer ruimte voor banden

Niet alleen in de onderbuis is er meer ruimte, óók tussen de voor- en achtervork. Want de Diverge 4 kan met gemak banden van 50 millimeter breedte aan, rekening houdend met de 7 millimeter ruimte rondom, die in de ISO-standaard is vastgelegd. Dat laatste zal je misschien worst wezen; Specialized geeft zelf aan dat als je ook kunt leven met 4 millimeter ruimte rond je band, je zelfs tot 56 millimeter kunt gaan. Dat komt overeen met 2.2 inch brede mountainbikebanden, waarbij Specialized zelf refereert aan z’n mountainbikeband AirTrak.

50 millimeter brede gravelbanden? Geen probleem. 2.2 inch mountainbikebanden? Passen ook, aldus Specialized.

Overige framedetails

Verder krijgen zowel de Diverge 4 in carbon en aluminium een UDH-achterpat en zijn ze vooraan compatibel met zowel enkelvoudige als dubbele kettingbladen. Om zowel die brede banden als een voorderailleur en twee kettingbladen vooraan ruimte te geven, heeft Specialized bij z’n carbon frames de liggende vork net achter de trapas gemaakt van een dun, maar massief stuk carbon. Dat heeft als gevolg dat de schakelkabel naar de achterderailleur niet dóór de liggende achtervork kan. In plaats daarvan loopt die kabel tussen het frame én de rubberen beschermplaat op de achtervork.

Tot slot zijn er op zowel het frame als de voorvork montagepunten aanwezig voor spatborden en dragers. Daarmee leent de Diverge zich zowel voor snelle gravelritten als voor lange bikepackingtochten.

Specialized Diverge 4 E5 gravelbike aluminium

Geometrie

De geometrie van de Diverge 4 is opnieuw tegen het licht gehouden. De balhoofdhoek is iets vlakker en de trapas staat vijf millimeter lager. De reach groeide met vier tot vijftien millimeter, afhankelijk van de framemaat. De liggende achtervorken zijn nu 430 millimeter lang, vijf millimeter langer dan bij de vorige generatie. Deze wijzigingen moeten zorgen voor meer stabiliteit bij hoge snelheid en een betere balans tussen voor- en achterzijde. Specialized benadrukt dat het de rijder meer het gevoel geeft in de fiets te zitten, in plaats van erop. Maar juist vanwege die uitspraak is het eigenlijk bijzonder dat Specialized geen maat-specifieke achtervorklengte toepast. Ga maar na: iemand die op het grootste frame past, zit vanwege de zitbuishoek en hogere zadelpositie automatisch significant anders met z’n achterwerk ten opzichte van het achterwiel, dan iemand die op pad is met het kleinste frame.

Prijzen en uitvoeringen

Diverge Pro, Expert en Comp (Carbon)

De gravelbike Specialized Diverge 4 komt in een breed scala aan uitvoeringen, variërend van high-end carbon modellen tot betaalbare aluminium versies. Aan de bovenkant van de reeks staan de Diverge Pro LTD en de Diverge Pro. Deze krijgen de lichtste afmontage, waaronder de draadloze Sram Red AXS of Force AXS, gecombineerd met de carbon Roval Terra-wielen. Daaronder volgen de Expert-modellen met keuze uit Shimano’s nieuwe draadloze GRX Di2 of Sram Rival AXS.

In het middensegment biedt Specialized de Diverge Comp Carbon, afgemonteerd met Sram Apex AXS Transmission, en de Diverge Sport Carbon met Shimano GRX 600. Beide hebben hetzelfde 9r carbon frame met SWAT 4.0-opslag en Future Shock 3.1 of 3.2. Bij de Comp Carbon en Sport Carbon heb je bovendien de keuze uit meerdere kleuren.

Prijzen:

  • Diverge Pro LTD: € 9.999
  • Diverge Pro: € 7.999
  • Diverge Expert Di2: € 6.499
  • Diverge Expert AXS: € 6.299
  • Diverge Comp: € 4.499
  • Diverge Sport: € 3.499

De Specialized Diverge 4 Pro LTD van 8.01 kg en een prijs van € 9.999 voert het programma aan.

De nieuwe Diverge 4 in carbon is er in de vorm van de Diverge 4 Sport vanaf € 3.499.

Diverge E5 (Aluminium)

Voor wie liever aluminium rijdt, is er de Diverge E5 Comp en de Diverge E5 Sport. Beide maken gebruik van hetzelfde E5 aluminium frame met Future Shock 3.1 en SWAT 3.0-opslag. De Comp wordt uitgerust met SRAM Apex Eagle 1×12, terwijl de Sport de nieuwe Shimano Cues 1×11 groep krijgt.

Het gewicht van de complete fietsen loopt uiteen van net boven de acht kilo voor de topmodellen tot ruim tienenhalve kilo voor de aluminium instapversies. Daarmee bestrijkt de Diverge 4-serie een breed spectrum aan prestaties en prijspunten, zodat er voor zowel fanatieke gravelracers als avontuurlijke bikepackers een passende uitvoering beschikbaar is.

Prijzen:

  • Diverge E5 Comp: € 2.799
  • Diverge E5 Sport: € 2.299
Diverge 4 E5 Comp is er in drie kleuren
Diverge 4 E5 Sport is er in twee kleuren

Bron en meer info: specialized.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
guest
1 Comment
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
Jeoren
Jeoren
2 maanden geleden

Goede upgrades hoor, inclusief die UDH, om de charmante gravelbike weer helemaal anno nu te maken. Maar ja, die “Future Shock 3.0” – blijkbaar eerder “functie” dan “mooi” beoordeeld – laat de kabels toch weer lekker buitenom bungelen……