Syncros introduceert bredere variant van de Silverton SL carbon wielset

Snelheid komt nog steeds met een prijs…

In 2018 lanceerde Syncros de Silverton SL wielset. Een wielset volledig uit carbon en gemaakt op een unieke manier. Uiteindelijk zijn de velg, spaken en de naaf één geheel.

Zo ontstaat een licht wiel, met lage massatraagheid en vooral hoge stijfheid. Naast de bestaande 26 mm brede variant komt er nu ook een 30 mm versie. Het Scott-Sram crosscountry-team zal daar het komende seizoen mee rijden.

Samengebakken

Even recapituleren: Syncros is sinds jaar en dag het onderdelenmerk van Scott. En bij Scott weten ze wel het een en ander van carbon. Die kennis werd dan ook flink ingezet om tot ‘het snelste wiel’ te komen. Het resultaat werd in 2018 voorgesteld als de Silverton SL wielset.

Van een afstandje lijkt het een redelijk normaal wiel. Hooguit met wat dikkere spaken. Druk je neus er dichter op en je zult zien dat bijvoorbeeld spaaknippels ontbreken. Die zijn ook niet verborgen in de velg. Sterker; je telt misschien 20 spaken, maar in feite zijn het er slechts 10. Die 10 spaken lopen namelijk van de ene zijde van de velg over de naafflens naar de andere zijde. En dat alles wordt in een mal ‘samengebakken’ tot één geheel.

In eerste instantie zijn de spaakflenzen aan beide zijden nog los, wanneer het geheel uit de mal komt. Vervolgens worden ze uit elkaar gedrukt en wordt de naafhuls er tussen geplaatst om de flenzen uit elkaar te houden. En bij dat uit elkaar drukken worden de spaken dus opgespannen. En omdat dat heel egaal gebeurt hoeft het wiel daarna nooit meer gespannen te worden en blijft het altijd rond en recht. Een bijkomend voordeel van deze constructie is dat er geen gaten in de velg geboord hoeven te worden voor spaaknippels. Het velgbed is dus geheel gesloten en je hebt dus ook géén tubeless tape nodig om banden tubeless te rijden.

De 10 spaken lopen van één zijde van de velg naar de andere zijde. Rondom de naafflens worden ze onderling ook nog aan elkaar gemaakt, waardoor een extreem stijve constructie ontstaat.

De carbon spaken worden aan de zijkant van de velg bevestigd. Onderzoek wees uit dat dit de sterkste manier van verbinden was, voor een zo licht mogelijke velg.

De spaken aan elke zijde van het wiel worden eerst aan – nog losse – naafflensen bevestigd. Daarna worden ze uiteengedrukt, om de naafhuls er tussen te plaatsen. Bij deze laatste stap worden de spaken dus opgespannen.

Extreem

Uiteindelijk weegt de 29” wielset 1290 gram. Licht, maar misschien niet eens zo extreem als je zou verwachten, afgaande op de extreme prijs: € 3.599,90. Hét grote verschil met andere lichte wielsets is volgens Syncros dat het gewicht vooral in het midden van het wiel geconcentreerd is. En hoe minder gewicht er dus aan de omtrek zit (massatraagheid), hoe beter een wiel accelereert. En ‘snel’.. dat was het doel.

Voor XC-racers is makkelijker accelereren natuurlijk een hele dikke pré.

Maar je kan er even goed flink mee posen…

30 mm versie

De Silverton SL was er voorheen maar in één versie. Die had een velg met een binnenbreedte van 26 mm. De afgelopen periode hebben de Scott/Syncros constructeurs samen met het Scott-Sram team gewerkt aan een bredere variant. Nino Schurter, Kate Courtney, Lars Forster en Andri Frischknecht rijden namelijk al enige tijd met 2.4” brede Maxxis banden op 30 mm brede velgen. Nu heeft Syncros daar dus een passend wiel voor ontwikkeld.

Opvallend genoeg is de 30 mm variant lichter. Deze weegt volgens het persbericht 1280 gram. De prijs is hetzelfde als de 26 mm versie. Je kan deze nieuwe, bredere variant, vanaf de zomer kopen. Dus je hebt nog eventjes tijd om te sparen…

Bron: www.syncros.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments