Oók getest: Orange Seal’s veelzijdige VersaValve

Onlangs gingen we op pad met Orange Seal’s dichtmiddelen. Het Amerikaanse merk heeft een eigen filosofie op wát het dichtmiddel moet doen.

Om je tubeless-setup compleet te maken, leveren ze ook eigen ventielen. En die zijn aanpasbaar aan nagenoeg elke denkbare velg…

Net als dat het ene dichtmiddel niet het andere is, gaat dat óók op voor tubeless presta-ventielen. Materiaal, lengte, en passing en het veldbed verschillen tussen merken. Soms doen meegeleverde aluminium ventieldopjes ook nog dienst als tooltje om de ventielkern te verwijderen. Dat is vooral handig als je in het veld met je handpomp een band opnieuw in de velgrand moet ‘ploppen’. Er is keus te over en de kwaliteit is behoorlijk wisselend.

Orange Seal VersaValve ventiel

Het idee achter de VervsaValve van Orange Seal is dat één kitje ventielen op zowat alle soorten velgen past. Dit kan door van de rubberen afdichting/stop — die in het velgbed valt — een los onderdeel te maken. Bij de meeste ventielen zit dit rubber vast om de ventielschacht en is het een kwestie van wel (of niet!) passen. Bij VersaValve kies je de stop die je nodig hebt: conisch of een rechthoekig blokje. Dit dekt vrijwel alle velgen op de markt. De ventielen zijn beschikbaar in 32, 48, 60 en 80 mm lengtes en in de kleuren zwart, oranje, rood, blauw, groen en roze. Een ventielkerntooltje van plastic wordt eveneens meegeleverd, evenals een zak borgringetjes in meerdere kleuren. Eén ervan is voorzien van een uitsparing en doet óók dienst als ventielkerntool. Je weet immers maar nooit… Je koopt ze als kitje met genoeg materiaal om je voor- en achterwiel te voorzien van een passend ventiel. De 32 en 48 mm versies kosten € 24,99 per set. De 60 en 80 mm versies gaan per set voor € 29,99 over de toonbank.

Montage

Bij de flessen Orangje Seal dichtmiddel die we eerder uitprobeerden kregen we een setje van twee 48 mm ventielen. Deze zijn in de praktijk lang genoeg voor aardig hoge velgen als die van Mavic of Enve, en ook geschikt voor de wat lagere gravel- of crossvelgen. De stop-naar-keuze oplossing is een hele makkelijke: je schuift ‘m domweg over de schacht van het ventiel heen en daarna is montage hetzelfde als anders. Wie ooit wel eens het borgringetje van zijn of haar ventiel zó hard heeft aangedraaid dat de schacht los kwam uit het rubber, ziet hierin nog een bijkomend voordeel. Bij de VersaValve wordt de rubberen stop door een aluminium rand tegen gehouden. Lompe boeren verheugt uzelf!

Foolproof

Er is natuurlijk niks moeilijks aan een tubeless ventiel en zou je verwachten dat er verder niets op aan te merken kan zijn. In het beste geval is dat ook zo. Er kan in de praktijk helaas wel genoeg mis gaan. Ventielen slibben met vloeistof dicht of mettertijd gaan ventielkernen plakken, of draaien steeds los. Borgmoertjes trillen los. Een ventiel dat niet goed past gaat tijdens pompen met een handpomp wrikken en laat lucht langs de schacht voorbij (nee, dat schiet niet op). Als je écht pech hebt dan is de schacht van een aluminium ventiel ook nog eens zo dun dat ‘ie na 5 keer met de hand pompen gewoon afbreekt.

Orange Seal ventiel gemonteerd

Gelukkig is al deze ellende me met de VersaValves bespaard gebleven. Onder de borgmoertjes van de VersaValves monteer je simpelweg een o-ring die trillen tegen gaat. Zodoende blijven de ventielen stevig zitten, mede door het feit dat je ze erg hard aan kán draaien. De luchtdoorvoer is — in combinatie met Orangje Seal dichtmiddel — ook nog helemaal prima. Uiteraard kan ieder ventiel dichtslibben met latex. Daar helpt dat bij de VersaValve de aluminium schacht volledig doorloopt tot ‘einde van het gat’, zogezegd. Het rubber zit óm de schacht heen en er zit dus géén rubber ín het ventielgat. Dichtmiddel plakt namelijk erg goed aan rubber, maar minder goed aan aluminium.

Spannend was het wel even tijdens de eerste rit, met een dubbele 20 mm scheur in de buitenband na een blinde landing in een rockgarden. Die ventielkerntool die je op één van je VersaValves mee kan nemen bleek onontbeerlijk. Zónder het verwijderen van de ventielkern was het me met de handpomp niet gelukt om de band luchtdicht op de velg te krijgen. Dat lukte nu dus wel, ware het niet dat mijn tubeless plakkers niet in een scheur naast de hieldraad bleef zitten.

Orange Seal Versavalve ventiel

Conclusies

De ‘Versa’ in VersaValve zegt het eigenlijk al: het zijn praktisch universele ventielen, mits je ze lang genoeg koopt voor alle velgen die je in huis denkt te hebben. De kwaliteit is goed, de functionaliteit is uitstekend en het geheel lijkt nét dat kleine beetje betrouwbaarder dan concurrenten.

Meer info: orangeseal.com
Distributie: Flow Sports Distribution

Geplaatst in Reviews en getagd met , , , , .
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments