Test | BBB Cycling AdaptSystem – Méér dan een extra bidonhouder

Neem meer mee dan ooit

Na weken van trainen en plannen is het zover; die epische rit van zonsopkomst tot zonsondergang. En als je die gepland hebt op 21 juni, dan kun je maar beter wat extra foerage meenemen. Dat kan in je shirt, in een rugzak, of… op je bike. Want ook al heeft je mountainbike, cyclocrosser of gravelbike niet de juiste montagepunten, met het AdaptSystem van BBB Cycling creëer je niet alleen een extra bidonhouder, maar neem je meer mee dan ooit.

BBB AdaptSystem op Focus Mares CX

Bidonhouder te weinig? Bidonhouder op de verkeerde plek? Pas het gewoon aan!

Leuk hoor, al die inspirerende verhalen over graveltochten, exploreren van onbekende paadjes en talloze foto’s op instagram van haast eindeloze, autoluwe paden als onderdeel van een epische tocht. Maar als je daardoor geïnspireerd raakt om ook eens een flinke tocht te ondernemen, gaat het nogal ver om er meteen specifiek een gravelbike voor aan te schaffen. Toegegeven, veel van die dikbandracefietsen hebben talloze montageopties voor zowat al het denkbare dat je maar mee wilt nemen. Goed; in het verleden heb ikzelf ook wel eens minder steekhoudende argumenten gebruikt om een aankoop te rechtvaardigen, maar dat terzijde.

AdaptSystem: Pas aan en voeg toe

Maar wanneer je – net als ik – al een prima bike hebt staan zónder al die opties, zijn er genoeg frame-, zadel- en stuurtassen waar je mee uit de voeten komt. Maar extra drinken? Daarvoor kies ik al snel een slurpzak. Maar de rug is de grootste radiator die je hebt en met een rugzak blokeer je de mogelijkheid om hitte maximaal af te voeren. En daar heb ik vaak last van. Op warme dagen kan ik simpelweg de warmte niet goed genoeg kwijt en heb dus permanent een natte rug. Bij sterk wisselende temperaturen zorgt die natte rug vervolgens ook nog eens voor een té snelle afkoeling wanneer ik even pauzeer. Vervolgens kom ik nauwelijks meer op temperatuur. Nee, ideaal is anders.

Is de rugzak dan een onoverkomelijk bij lange tochten? Nee, gelukkig niet. Combineer een frame- of zadeltas simpelweg met meer bidons. Want er zijn inmiddels talloze systemen waarmee je méér bidons kunt meenemen dan je bike in eerste instantie toelaat, of wanneer een bidon in de knoei komt met bijvoorbeeld zo’n frametas. Het een uitgebreider dan het ander. BBB Cycling heeft daarvoor het uitgebreide AdaptSystem. Net als het B-Rad systeem van WolfTooth een serie aan rails en toebehoren om je bidonhouder te verplaatsen, het aantal montageposities te vergroten en om extra ‘watdanook’ mee te nemen.

BBB Cycling AdaptRail, StrapPlate, HaulerMount

BBB Cycling’s AdaptSystem biedt verschillende modulaire onderdelen om alsnog van je bike een pakezel te maken.

AdaptRail

De AdaptRail is het centrale onderdeel van de serie. Er zijn drie lengtevarianten: S, M en L. Deze kortste gebruik je eigenlijk alleen om een bidonhouder tot 55 mm te verplaatsen ten opzichte van de framemontage. De M- en L-varianten kun je gebruiken om het aantal montageposities te vergroten. De langste laat je zelfs toe om twee bidonhouders achter elkaar te monteren. Op de onderbuis van mijn Focus Mares CX heb ik de middelste van de drie lengtevarianten gemonteerd. Daarmee heb ik de bidon hoger geplaatst en daaronder ruimte kunnen maken voor het meenemen van reservemateriaal op de ‘StrapPlate’. Over die StrapPlate dadelijk meer.

AdaptRail

De AdaptRail is er in drie lengtes: S, M en L. Hier zie je de S en M. In elke rail zit ook minstens één dwarsgroef. Op die plek kun je de rail ook vast rond een framebuis trekken met een tie-wrap. Zodoende ben je niet eens gebonden aan framemontagepunten.

De AdaptRails zijn gemaakt van aluminium. BBB Cycling levert plakbare schuimstrookjes mee die je tussen de AdaptRail en je frame kunt monteren om beschadigingen te voorkomen. Maar in mijn optiek ga je die niet snel nodig hebben. Want de 7,5 mm hoge AdaptRails zijn stijf. In het geval van mijn Focus Mares CX steken de montagebussen in het frame niet ver uit. De AdaptRail ligt dus amper een millimeter vrij van de onderbuis, maar door zijn stijfheid raakt-ie nooit het frame. Ook niet op de slechts denkbare kasseistroken, waar zowat een postcode verschil zit tussen de onderlinge kasseien… Met een volle bidon schudt de het geheel niet meer of minder dan wanneer de bidonhouder rechtstreeks op het frame zit gemonteerd.

AdaptRail, StrapPlate en bidonhouder

Dankzij de sleuven kun je de AdaptRail naar wens positioneren op de montagebussen in je frame. Bovenop de M-rail heb je vervolgens twee montageposities voor een bidonhouder en bijvoorbeeld de StrapPlate.

AdaptRail ligt mooi los

Op de Focus Mares CX ligt de AdaptRail ongeveer een millimeter vrij van de framebuis, maar zelfs met een volle bidon geeft-ie geen krimp en raakt het frame dus niet.

StrapPlate

Op de onderste positie van de lange AdaptRail heb ik de StrapPlate gemonteerd. De 65 mm brede ‘plate’ is van aluminium. De montagegaten komen – logischerwijs – overeen met die van de AdaptRail, wat óók betekent dat je hem rechtstreek op je frame kunt monteren wanneer je bijvoorbeeld de positie voor een tweede bidonhouder nog vrij hebt. De klittenbandriem is breed, lang én stroef genoeg om een zwaardere multitool mee te nemen. Of bijvoorbeeld een reserve binnenband en CO2-patroon.

StrapPlate met binnenband en CO2 patroon

Met de brede, lange klittenbandriem kun je vrij eenvoudig een binnenband en een CO2-patroon goed vastzetten.

BBB Cycling StrapPlate

HaulerMount

Als je – net als bij mijn cyclocrosser – niet genoeg drinken mee kunt nemen op je bike, dan plaats je met de HaulerMount er simpel gewoon een bidonhouder bij. De basis van de HaulerMount is voorzien van een breed stuk rubber. Samen met de klittenbandmontageriem – die ook voorzien is van een siliconen-griplaag – zit-ie snel stabiel op je frame. En dit terwijl-ie relatief hoog bouwt. De reden hiervoor is natuurlijk dat er wel ruimte moet zijn om de boutjes voor de bidonhouder in te kunnen schroeven. De montageriem is overigens lang, waardoor-ie ook past op frames met flink oversized framebuizen. Sterker; je krijgt hem met gemak rond een buis van 100 mm in diameter. Bovendien werkt de HaulerMount dankzij de flexibele randen van de rubberen voet óók met ‘aero-shaped’, of andere ‘moeilijke’ buizen.

BBB Cycling HaulerMount

Met de HaulerMount kun je een bidonhouder (of de StrapPlate) positioneren waar je wil.

Rubberen voet

Dankzij de rubberen voet met flexibele randen past-ie op elke framebuis. De brede riem is bovendien voorzien van een strook siliconen voor nóg meer grip.

Met mijn 1.67 m lengte rij ik op relatief kleine bikes. En bij kleine bikes staan de wielen ook dichter bij elkaar. Om te voorkomen dat de bidon onderop de onderbuis zowat tegen de voorband komt, heb ik de kortste AdaptRail hier toegepast. De bidonhouder heb ik zodoende nog wat verder naar beneden kunnen schuiven. Om de bodemvrijheid niet te beperken heb ik hem bewust niet onder het kettingblad laten uitsteken.

HaulerMount met gereedschapsbidon

De gereedschapsbidon heeft genoeg ruimte ten opzichte van de voorband. Een reguliere bidon kwam toch wel dichtbij…

HaulerMount en AdaptRail

… maar met de AdaptRail S was dat ook zo geadapteerd naar een werkbare setup.

Bidonhouder op AdaptRail S

Adapteren kun je leren

Voor langere gravelritten op mijn cyclocrosser greep ik eigenlijk standaard naar een slurpzak. Naast m’n drinken en wat extra kleding had ik daar dan een pomp, reserveband(en), gereedschap en proviand in zitten. Bovendien vind ik een slangetje om te drinken binnen mondbereik écht ideaal. Maar het is dus een haat-liefde-verhouding, waarbij de haat meestal na een uurtje wel de overhand kreeg omwille van een natte rug en sterke afkoeling tijdens het pauzeren als de temperaturen laag zijn.

Maar met de onderdelen uit de AdaptSystem serie van BBB Cycling kan ik nu gemakkelijk méér drinken en zoveel mogelijk spullen óp de bike in plaats van mijn rug meenemen. Onder aan de onderbuis plaats ik de derde bidon en gereedschap en extra kleding neem ik mee in een flinke zadeltas.

Wij mensen zijn gewoontedieren. En daarin ben ik écht geen uitzondering. Zoals de één altijd met witte sokken meent te moeten rijden, of een vast ritueeltje heeft vóór-ie op z’n bike stapt, was het omdoen van een rugzak voor mij minstens zo’n gewoonte. Hetzelfde als het omdoen van een autogordel: zonder hem strak aan te snoeren voelt het vreemd om weg te rijden. Maar ik heb me aangepast, geadapteerd. En nu na jaren quasi permanent met een rugzak op rond te fietsen, voelen m’n gravelritten nu nóg vrijer dan ooit (…) en kan m’n fietskleding beter tot zijn rechtkomen om me op temperatuur te houden.

AdaptRail sleuven

Conclusie

BBB Cycling’s AdaptSystem blinkt uit in eenvoud. Maar verwar eenvoud niet met ondoordacht, want dat is het juist wel. De AdaptRail is stijf, alle riemen zijn lang, breed en geven veel grip en ondanks zijn relatief hoge bouw creëert de HaulerMount een volwaardige, stevige extra montageplaats. Dat kan voor een bidonhouder of een StrapPlate zijn, of om bijvoorbeeld een compact bagagerek aan de poot van je voorvork te monteren*. Tot slot kan de kortste AdaptRail een uitkomst zijn bij sommige bikes waar de bidonhouder erg laag (of hoog) zit, terwijl daar niet altijd een constructieve reden voor is. Met de kortste AdaptRail zet je de bidon simpelweg meer binnen handbereik of maak je ruimte voor een grote bidon.

Onder de streep doet het AdaptSystem exact wat de naam impliceert: adapteren. Het hele systeem is modulair en je kan het dan ook toepassen zoals je wilt. Combineer componenten en optimaliseer je bike of transformeer hem voor een paar tientjes naar pakezel!

* Als je voorvork geen montagegaten heeft voor een drager, controleer je best eventjes bij de fabrikant van je bike of-ie wel geschikt is voor het dragen van extra gewicht.

Prijzen BBB Cycling AdaptSystem

  • AdaptRail:
    • S – € 17,95;
    • M – € 21,95;
    • L – € 24,95;
  • StrapPlate – € 19,95;
  • HaulerMount – € 17,95.

De AdaptRail, StrapPlate en HaulerMount komen standaard met al het benodigde montagemateriaal.

Meer informatie: bbbcycling.com/nl_nl/fietsaccessoires/drinksystemen/adaptsystem

Tekst & foto’s: Jeroen van den Brand

Geplaatst in Reviews en getagd met , , , , .
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments