Test | Bergamont Grandurance Expert: Carbon gravelbike zonder fratsen

Nooit geweten dat Hamburg zo’n fietsstad is. Maar naast het redelijk bekende Stevens Bikes is deze Duitse havenstad ook de uitvalsbasis van het wat minder bekende merk Bergamont. Ze maken vooral stadsfietsen met en zonder trapondersteuning, maar het merk heeft ook een kleine collectie gravelbikes van carbon en aluminium met de naam Grandurance. Joris is op pad geweest met de Grandurance Expert, het goedkoopste model met carbon frame.

Tekst: Joris Birnie // Foto’s: Arjan Kruik

Met speciale dank aan het Duitse Saarland voor de gastvrije ontvangst en de goede routetips en AGU voor de fijne fietskleding.

Bergamont Grandurance

Bergamont: onder de paraplu van Scott

Ik neem het je niet kwalijk als je nog nooit van Bergamont hebt gehoord. Alhoewel dit fietsmerk al zo’n drie decennia actief is – het is net als veel andere Duitse merken ontstaan tijdens de mountainbikeboom van de jaren negentig – was de aanwezigheid op de Nederlandse markt op z’n best matig. Alhoewel Bergamont anno 2024 nog steeds mountainbikes in z’n collectie heeft, ligt het zwaartepunt inmiddels nadrukkelijk op elektrische (stads)fietsen.

Dat ze in Hamburg de spierfiets niet helemaal vergeten zijn bewijst de Grandurance, een gravelfiets met naar keuze een aluminium of carbon frame. Nou ja, gravelfiets. Dat is de naam die jij en ik er aan zouden geven. Maar Bergamont maakt moeilijk wat makkelijk is en omschrijft de Grandurance als een “multi-functional all-road machine for commuters, tourers and explorers.”

Bergamont valt overigens onder de paraplu van Scott, dat het merk in 2015 overnam. Dat wil niet zeggen dat Bergamont-frames Scott-frames zijn met een ander kleurtje; ze ontwikkelen in Hamburg wel degelijk eigen modellen. Maar vanwege de familieverwantschap vind je op Bergemont bikes wel onderdelen van Syncros, een merk dat ook onder Scott valt.

Ik heb de afgelopen meimaand een carbon Bergamont Grandurance Expert mee naar het Duitse Saarland genomen. Hoewel de naam Saarland behoorlijk lijkt op het welbekende Sauerland, is het iets totaal anders. Het Saarland grenst aan Frankrijk en Luxemburg en is de op één na kleinste deelstaat van Duitsland. Maar klein is in dit geval ook fijn, want het is in dit groene en glooiende gebied superlekker gravelbiken. En het ligt nog op maar nét iets meer dan vier uur rijden van Nederland.


Bergamont Grandurance 2024: programma en prijzen

In 2024 brengt Bergamont zes uitvoeringen van z’n gravelbike Grandurance, waarvan twee met carbon frame en vier in aluminium. De reeks start met de aluminium Grandurance 4 van 1.199 euro met Shimano Sora 2×9-speed en eindigt met de carbon Grandurance Elite van 3.399 euro met GRX 810 met 1×11-speed. Onze testfiets, de Grandurance Expert, is met 2.699 euro het op één na duurste model en tegelijkertijd de goedkoopste uitvoering met carbon frame.

Daarnaast brengt Bergamont nog vier Grandurance RD-modellen, die met hun spatborden, bagagedrager en dynamo-verlichting zijn bedoeld voor forenzen en vakantiefietsers. Hier is de Grandurance RD 3 met 1.399 euro de instapper en de carbon Grandurance RD Elite met 3.599 euro het topmodel.

Carbon of aluminium, alle Bergamont Grandurance-modellen komen in vier maten, beginnend bij maat 50 en eindigend bij maat 61.

Meer info op bergamont.com

Getest: Bergamont Grandurance Expert-gravelbike.

Tof, die lak met regenboogglitters.

Beregamont benadrukt z’n roots in de levendige Hamburgse wijk St. Pauli: “Always vollgas!”
Bergamont Grandurance

Frame

Robuust carbon

Als je op zoek bent naar een frame waarmee je jezelf kunt onderscheiden moet je niet bij Bergamont zijn. Dat is geen waardeoordeel, maar een vaststelling. Het carbon kader van de Grandurance Expert die afgelopen voorjaar de redactie kwam binnenrollen ontbeert de frivoliteiten en gimmicks die andere fietsmerken hun frames meegeven om qua vormgeving boven het maaiveld uit te kunnen steken. Het zal de Hamburgse mentaliteit zijn, die naar verluid sterk overeenkomt met die van Rotterdam: niet lullen maar poetsen. En in het geval van de Grandurance resulteert die nuchtere instelling in een robuust en utilitair uiterlijk. De saaie grijze lak lijkt die doelmatige uitstraling te versterken. Dat wil zeggen: totdat de zon gaat schijnen. Want zodra de stralen van de koperen ploert het frame toucheren, manifesteren zich alle kleuren van de regenboog. Toch nog frivoliteit!

Bandbreedte en bescherming

De begrippen ‘utilitair’ en ‘doelmatig’ gaan ook op voor de verdere afwerking van het frame en voorvork. Dat wil zeggen: als het gaat om de royaal aanwezige bevestigingspunten voor bidons, frametasjes, spatborden en bagagedragers. Kleine kans dat je iets niét kwijt kunt op of aan het frame. Maar zo overvloedig als de montagenokjes zijn aangebracht, zo karig is Bergamont geweest met beschermingsmateriaal. Op de liggende achtervork zit niet meer dan een dunne transparante folie en de onderkant van de onderbuis is helemaal onbeschermd. Voor een fiets die bedoeld is om over hobbelige grindwegen te rijden is dat onder de maat. Overigens is Bergamont niet de enige fabrikant die op dit vlak steken laat vallen; veel product-managers lijken een wielrenachtergrond te hebben en vergeten wel eens dat offroad-rijden toch echt andere eisen stelt aan de bescherming van een frame dan glad asfalt.

Ook met de af fabriek gemonteerde 45 millimeter banden is er zowel voor…

… als achter plek zat voor nóg breder rubber.

Kabeldoorvoer via de opvulringen en het balhoofdlager. Optisch superstrak, maar nogal onpraktisch als je het stuur lager wilt plaatsen.

Montagepunten voor spatborden en bagagedrager.

En ook bij de voorvork is niet bezuinigd op nokjes.

Bergamont Grandurance

Bij de Bergamont Grandurance Expert moet het comfort voor vooral uit de banden komen.

Volumineuze trapassectie…

… met pressfit-trapaslagers.

Hoge, doosvormige liggende achtervork.

De relatief korte en dikke zadelpen geeft op oneffen ondergronden geen millimeter mee.

Karige bescherming van de liggende achtervork.
Bergamont Grandurance

Maatvoering, geometrie en zitpositie

Allround geometrie

Net als bij de constructie en vormgeving van het frame haalt Bergamont ook bij de geometrie geen fratsen uit. Zo neutraal als het uiterlijk is, zo neutraal is ook de geometrie. Een zitbuishoek van 75 graden is tegenwoordig heel gebruikelijk in dit genre en hetzelfde geldt voor de balhoofdbuishoek van 70 graden. Ook de maten van de liggende achtervork (430 millimeter bij framemaat 54), de bovenbuis (550 millimeter) en de wielbasis (1059 millimeter) zijn allesbehalve grensverleggend.

De balhoofdbuis daarentegen is wel een uitschieter, zowel figuurlijk als letterlijk. Want met 160 millimeter is deze in onze testmaat 54 net zo lang, zo niet langer, als de balhoofdbuis van framemaat 56 of 58 bij andere merken. Tel daar bij op de voor de kabeldoorvoering noodzakelijke vulring en je snapt dat het stuur zelfs in de laagst mogelijk stand behoorlijk hoog staat.

Hoog stuur

Of dat hoge stuur een nadeel of een voordeel is hangt van je voorkeur af. Als tempo maken je hoofddoel is een lager geplaatst stuur ontegenzeglijk fijner. Maar ik vind het persoonlijk tijdens lange offroad-ritten wel aangenaam als de bovenkant van m’n stuur niet veel meer dan 5 centimeter lager staat dan m’n zadel. Dat levert een ontspannen zit op. Bovendien biedt een wat hoger gepositioneerd stuur meer controle in steile offroad-afdalingen. Merk op: naast hoog is de zitpositie ook redelijk compact, met dank aan de relatief steile zitbuishoek en de korte stuurpen.

Bergamont Grandurance

Kijk ‘m ’s schitteren! De geometrie van de Bergamont Grandurance is allround en veelzijdig, het gewicht is met 10,4 kilo aan de hoge kant.

In framemaat 54 meet de balhoofdbuis een indrukwekkende 160 (!) millimeter. De tien millimeter van vulring onder de stuurpen (waardoor de kabels naar binnen gaan) komt daar nog eens bij.

Prettige cockpit. In framemaat 54 is het stuur 420 millimeter breed. De buiging naar buiten (‘flare’) bedraagt 6 graden.

Het Sartori-stuur is voor een gtavelbikestuur gemiddeld kort (80 millimeter) en ondiep (110 millimeter).

De stuurpen, ook van Sartori, is 80 millimeter kort. Jammer: vanwege de geïntegreerde kabels is het redelijk omslachtig de stuurpen in hoogte te verstellen.

Prettig zadel van huismerk Syncros.

Bergamont Grandurance

Ondanks z’n gewicht klimt de Bergamont Grandurance helemaal niet slecht.
Bergamont Grandurance

Onderdelen

Shimano GRX 400 2×10

De Bergamont Grandurance Expert is uitgerust met Shimano GRX 400, Shimano’s goedkoopste gravelgroep. Behalve dat je het moet stellen met een 2×10-systeem is er verder niet veel op aan te merken. Wel een opmerking over de verzetten op zich: ondanks dat het lichtste verzet met 30 voor en 36 achter niet bepaald zwaar is – ratio 0,86 – kan het op hele steile hellingen en met volle bepakking toch nog een hele kluif zijn om boven te komen. Ter vergelijking: met de nieuwe 1×12-speed GRX 820-groep gaan de Japanners zo licht als 40-51 oftewel ratio 0,78. En bij 12-speed GRX RX610 zelfs 38-51, dus met een ratio van 0,75! Maar goed, daar heb je natuurlijk niks aan als je met je 2×10-Grandurance op een Alpenpas geparkeerd staat…

Ook de Shimano GRX 400-remmen en -remgrepen zijn inmiddels beproefde klassiekers. Je kunt zowel van vanaf de hoods als vanuit de beugels goed bij de remgrepen en de stopkracht en doseerbaarheid zijn prima. Bergamont heeft rondom 160 millimeter remschijven gemonteerd. Niks mis mee in de middelgebergtes als Ardennen, Eifel en Vogezen, wie naar de Alpen gaat en bovendien bepakking meeneemt zou kunnen overwegen grotere schijven te monteren.

Wielen en banden: Syncros en Schwalbe

Bergamont heeft in het frame van de Grandurance Expert een paar wielen van huismerk Syncros gehangen. Die zijn niet superlicht, maar wel stevig. De hoogte van de velg bedraagt 26 millimeter, de binnenbreedte 23 millimeter. Niet de grootste breedte in de huidige markt, maar breed genoeg om ook rubbers met meer volume mooi te laten vallen. Zoals de gemonteerde 45 millimeter brede G-One Bite’s van Schwalbe. Alhoewel deze banden in het Saarland goed bevallen zijn, zou ik voor tochten door Nederland, met weinig lastig terrein en met veel zand- en dito asfaltsecties, uit het assortiment van dit Duitse bandenhuis eerder kiezen voor de snellere, minder grof genopte G-One Allround. Of zelfs voor de nog snellere G-One RS.

Niet duur, wel goed: de vaak onderschatte Shimano GRX 400 10-speed derailleur.

De Shimano GRX 10-speed 11/36-cassette hebben we voor de trip naar Saarland vervangen voor een exemplaar van Sunrace met 11/40-vertanding. Een aanrader voor wie een lichter klimverzet nodig heeft.

Aan de voorkant een GRX 400 crankstel met buiten een 40er en binnen een 30-tands blaadje.

Rondom Shimano GRX 400-remmen met 160 millimeter remschijven.

Rond de aluminium velgen van Synchros, die een binnenbreedte hebben van 23 millimeter, liggen Schwalbe G-One Bite-banden van 45 millimeter.

De G-One Bite’s zijn fijne banden in het terrein, maar ook zeker niet verkeerd op verharde ondergronden.

Bergamont Grandurance

Hier kan geen nop tegenop…

Hoe rijdt-ie?

Vertrouwenwekkend en voorspelbaar

Zoals ik hierboven al aangaf positioneert Bergamont de Grandurance als een “multi-functional all-road machine“. En ik kan niet anders doen dan dat beamen. Grind, zand, modder, klinkers of asfalt, het maakt eigenlijk niet uit welke ondergrond de Grandurance voor z’n wielen krijgt, hij voelt zich overal thuis. En andersom voel ik me thuis op de Grandurance. De zitpositie lijkt spot-on: niet te gestrekt, zeker ook niet te compact, maar lekker ontspannen en centraal op de fiets. Daarbij voelt de Grandurance solide en stijf aan. In afdalingen resulteert dat alles in een vertrouwenwekkend gevoel. Niet alleen over asfalt, maar zéker ook op onverharde wegen en paden.

Ook in snelle bochten volgt de Grandurance stoïcijns de gekozen lijn. Een fijne eigenschap, want dat betekent dat deze Duitser geen onaangename verrassingen uit de hoge hoed tovert. Het is eerder andersom: ik heb geen moment het gevoel dat ik géén controle heb over de fiets, ongeacht de snelheid of de aard van het terrein. Dat wil zeggen: in passend terrein. Als ik bij Saarbrücken onverwacht op een rode mountainbiketrail beland, moet ik noodgedwongen de handdoek in de ring gooien. Voor dit soort paden is de de Grandurance niet het juiste gereedschap. Maar goed, (bijna) geen enkele gravelbike is op z’n plaats op dat soort trails.

Efficiënt, maar geen comfortwonder

Vanwege z’n stijfheid slaat de Grandurance ook in beklimmingen geen slechte figuur. Trapenergie wordt gevoelsmatig erg efficiënt op het achterwiel overgebracht. Zelfs bij staand klimmen geeft deze Hamburger geen krimp. Diezelfde stijfheid is er tegelijkertijd de oorzaak van dat het frame op onverharde ondergronden wat hard aanvoelt. Niet dat het Hamburgse kader bokstijf is, maar supercomfortabel is het zeker niet. Dat Bergamont gekozen heeft voor een 31,6 millimeter dikke zadelpen draagt ook al niet bij aan het comfort. Een verende zadelpen als de eeSilk van Cane Creek zou hier een flinke verbetering kunnen brengen. In de standaard set-up moet het comfort primair uit de banden komen. Wat dat betreft is het prettig dat de gemonteerde Schwalbe G-Ones een flink volume hebben. Maar let op: een niet al te hoge luchtdruk is hier essentieel. Pomp je ze te hard op, dan brengen zelfs 45 millimeter rubbers geen comfort.

Nog even over de stijfheid van het frame: van de carbon Bergamont Grandurance is er ook een uitvoering met een bagagedrager. En als je daar tassen aan gaat hangen, dan kan een fiets eigenlijk niet stijf genoeg zijn. Ik heb het niet kunnen proberen, maar ik vermoed dat de Grandurance-met-tassen helemaal geen slechte figuur slaat.

Bergamont Grandurance

De Bergamont Grandurance Expert voelt zich overal thuis, van asfalt…

Bergamont Grandurance

… en hobbelige karrensporen…

… tot ruwe keienpaden.
Bergamont Grandurance

Conclusie

Alhoewel ik vanwege de onbekendheid met het merk en de op het eerste gezicht wat inspiratieloze vormgeving en kleurstelling van het frame geen al te hoge verwachtingen heb van de Bergamont Grandurance Expert, kom ik daar al snel op terug. Want uiteindelijk beklijft de strakke, tijdloze vormgeving erg goed. En blijkt de grijze lak zodra er licht op valt vol kleurrijke verrassingen te zitten. Bovendien valt op de rij-eigenschappen van de Grandurance Expert eveneens weinig aan te merken. Fijne stuureigenschappen, een stabiele rechtuitloop, een comfortabele zitpositie, deze gravelfiets heeft het allemaal. Daarnaast is het strakke carbon frame voorzien van genoeg nokjes voor bidons, dragers en spatborden en doen de gemonteerde onderdelen zonder mankeren wat ze moeten doen.

Oké, het carbon frame is allesbehalve lichtgewicht. En naast relatief zwaar is het ook redelijk hard, wat in combinatie met de dikke zadelpen niet bijdraagt aan het comfort. Gelukkig maken de 45 millimeter brede banden op dat vlak veel goed. Bovendien heeft de stijfheid van het frame ook voordelen. De Grandurance stuurt vlijmscherp en trapenergie wordt ongehinderd omgezet in snelheid. De lange balhoofdbuis en de daaruit resulterende rechte zit zijn een gegeven; wie diep wil zitten moet omkijken naar een andere gravelfiets. Maar voor toerders en fietsgenieters is de houding op de Grandurance helemaal goed.

“De Bergamont Grandurance is een fijne gravelbike met een comfortabele zitpositie die alles dat je in binnen- en buitenland voor je wielen kunt krijgen moeiteloos verteert.”

Lang verhaal kort: de Bergamont Grandurance is een fijne gravelbike met een comfortabele zitpositie die alles dat je in binnen- en buitenland voor je wielen kunt krijgen moeiteloos verteert. Plus: dankzij de royale ruimte tussen de banden en frame en voorvork, kun je probleemloos een set spatborden monteren, zodat je deze Hamburgse allrounder ook kunt gebruiken om de dagelijkse rit naar je werk te maken. De prijs van 2.699 euro is niet vlijmscherp, maar voor een merk met een dealernetwerk zeker niet te duur.

Bergamont Grandurance

Soms is even niet fietsen ook lekker…

Bergamont Grandurance Expert 2024 | Prijs, specificaties en geometrie

Onderdelen, gewicht en prijs

Frame HSC-carbon
Vork Carbon
Achterderailleur Shimano GRX 400, 10-speed
Schakelaars Shimano GRX 400, 2×10-speed
Crankset Shimano GRX 400, 46-30t, 172,5 mm
Cassette Shimano Deore, 10-speed, 11-36t
Ketting KMC X10
Remmen Shimano GRX 400
Remschijven Shimano SM-RT64, 160/160 mm (v/a)
Velgen Syncros Capital 2.0, 26 mm hoog, 23 mm breed (intern)
Wielnaven BGM Allroad
Banden Schwalbe G-One Bite, 45-622
Stuur Satori X-Race Aero, 420 mm
Stuurpen Satori Viper, 75 mm
Zadel Syncros Tofino 2.5
Zadelpen Syncros, Ø 31,6 mm
Gewicht 10,36 kg (framemaat 54)
Prijs € 2.699,00
Garantie Vijf jaar op het frame voor de eerste eigenaar, niet overdraagbaar

Geometrie

Website fabrikant: bergamont.com

Bergamont Grandurance

Geplaatst in Reviews en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments