Test | SunRace CSMS3: 10-speed wide-range cassette voor gravelbikes

11-40T: Een breder bereik voor je 2×10-speed gravelbike

Veel gravelbikes in de ‘instapklasse’ – zeg tussen € 1.250 en € 1.750 – hebben een 2×10-speed transmissie. Dus twee kettingbladen voor en tien kransjes achter. Op zich niets mis mee, maar in de bergen kan het versnellingsbereik aan de krappe kant zijn. Een wide-ratio of wide-range cassette kan dan een oplossing zijn. We probeerden een 11-40T exemplaar van SunRace.
SunRace CSMS3 11-40T 10-speed mtb-cassette op de gravelbike

Getest: SunRace CSMS3 11-40T 10-speed mtb-cassette op de gravelbike.

SunRace CSMS3 11-40T: wide-range cassette voor 10-speed gravelbikes?

Natuurlijk, échte wielrenners komen niet meer bij van het lachen als je het hebt over cassettes met een extra breed bereik. “Als je één-op-één niet meer rondkrijgt, dan heb je niet hard genoegd getraind!” Alhoewel dat laatste ongetwijfeld waar is, zijn er ook omstandigheden denkbaar waarbij je er met trainen alléén niet komt. En al helemaal niet als je het speeldveld verandert van glad asfalt naar grove gravel. Als onze fotograaf Ruben voor het fotograferen van de Gravelbike Experience – een meerdaagse graveltocht dwars over de Alpenhoofdkam – om een leenfiets vraagt, is die snel geregeld: een Cube Nuroad Pro 2022, een instapgravelbike met 10-speed Shimano GRX RX400. Alleen: het bereik van die transmissie, met 46x30T aan de voorkant en 11-32T aan de achterkant, is nogal krap. Tenminste, voor Ruben, die bijna tien kilo foto-apparatuur in z’n rugzak moet meetorsen. Een 11-40T wide-range cassette van SunRace lijkt de oplossing.

“Je moet wel even de B-schroef, die de afstand tussen de kransjes en het bovenste geleidewieltje reguleert, wat meer indraaien om extra ruimte te maken voor die grote 40er. Maar daarna is het gewoon business as usual, met als bonus twee lichtere versnellingen.”

Voor de goede orde: officiéél is een 11-40T cassette op een 2×10 Shimano GRX transmissie géén oplossing. Immers, de GRX RX400 derailleur kan volgens de richtlijnen van Shimano kransjes tot maximaal 36 tanden aan. En dus geen 40. Maar wie niet waagt, wie niet wint. En gelukkig past het gewoon. Je moet dan wel even de B-schroef, die de afstand tussen de kransjes en het bovenste geleidewieltje reguleert, wat meer indraaien. Hiermee maak je extra ruimte voor die extra grote 40er. Maar daarna is het gewoon business as usual, met als bonus twee lichtere versnellingen. Was in de originele set-up het lichte verzet 30:32, met de Sunrace wide-ratio cassette komen daar nu 30:36 en 30:40 bovenop!

SunRace CSMS3 11-40T 10-speed mtb-cassette op de gravelbike

SunRace CSMS3 cassette bestaat uit verschillende delen. De 21, 24 en 28 en de 32, 36 en 40 zijn per drie stuks op een aluminium ‘spider’ geklonken, de 11, 13, 15 en 18 zijn losse kransjes. Ehh, ja, die afbladderende verf zit er niet bepaald fraai uit. Daarover later meer…

Om extra ruimte te creëren voor het bovenste derailleurwieltje moet de B-schroef van de Shimano GRX RX400 derailleur een klein beetje aangedraaid worden.

SunRace CSMS3 11-40T 10-speed mtb-cassette op de gravelbike

Het plaatje zou er daarna ongeveer zo uit moeten zien.

Links met de ketting op het grote voorblad en het kleinste kransje, rechts met de ketting op het binnenblad en de grootste krans.

SunRace

Mocht je even niet opgelet hebben en staat de ketting ineens op groot-groot: geen probleem, dat redden derailleur en ketting ook nog wel.

Probleemloos kilometers en hoogtemeters maken

Ruben blijkt na afloop van de Gravelbike Experience gelukkig met de modificatie. “Ik liep onderweg ook nog een verkoudheid op, waardoor het klimmen extra lastig was. Maar gelukkig kon ik dankzij die cassette gewoon rustig op mijn eigen tempo naar boven peddelen. En in steile secties waar sommige deelnemers moeten afstappen, trapte ik gewoon lekker door.” Een maand later brengt Sebastiaan een gelijksoortig verhaal mee uit Slovenië, waar hij een week met dezelfde gravelbike op pad was. “Meestal is de 30:32 licht genoeg. Ik bedoel: met zo’n lichte gravelbike trap je gewoon makkelijker omhoog dan met een mountainbike. Maar aan het eind van de dag, als de vermoeidheid toeslaat, is het toch wel fijn om in steilste gravelsecties nog wat lichter te kunnen schakelen. In minder steile trajecten merk je trouwens wel dat de stappen tussen de versnellingen groter zijn dan bij de originele 11-32T cassette. Dat is minder prettig voor je cadans.”

“Het in de praktijk meest storende nadeel is de geringe lengte van de gereedschapjes. Hierdoor zijn helaas niet alle schroefjes en boutjes even goed bereikbaar.”

Als het om de souplesse en accuratesse van het schakelen gaat, zeggen zowel Ruben als Sebastiaan geen verschil te merken met een originele Shimano-cassette. Als ik vervolgens zelf de proef op de som neem, blijkt het inderdaad lastig het onderscheid te voelen. Maar als je Shimano en SunRace om en om afwisselt, dan merk je toch wel verschil; op de Shimano-cassette laat de ketting zich smeuïger van klein naar groot verplaatsen. Of laat ik het zo zeggen: nóg smeuïger, want ook de SunRace-cassette levert op de vlak absoluut goede prestaties. Datzelfde geldt voor de degelijkheid. Ja, de zwarte lak slijt al snel van de tanden af en dat ziet er op z’n zachts gezegd niet fraai uit. Maar het onderliggende staal vertoont na zo’n 750 Alpenkilometers, waarvan het grootste deel offroad, nauwelijks sporen van slijtage.

SunRace CSMS3 11-40T 10-speed mtb-cassette op de gravelbike

Hoe later op de dag, hoe fijner het is om de ketting tóch nog een stukje verder naar links te kunnen schakelen…

De SunRace CSMS3 11-40T cassette na zo’n 750 Alpenkilometers. De zwarte lak – deze cassette is gelakt en niet zwart geanodiseerd – is flink beschadigd. Dat geeft de cassette al snel een verweerd voorkomen. Jammer, want als je beter kijkt, dan zie je dat het onderliggende staal nog nagenoeg geen slijtagesporen vertoont. Onze tip voor wie er graag netjes bij fietst: neem de zilverkleurige uitvoering van de SunRace CSMS3!

SunRace

Net als bij veel andere cassette ‘vreten’ de losse kransjes van de SunRace CSMS3 11-40T zich in het aluminium van de cassette-body in. Met name de 18-tands krans heeft sporen nagelaten. Bij stalen bodies speelt dit probleem uiteraard niet.

Conclusie

Tja, voor wie fit en sterk is, is dit artikel wellicht niet relevant. Maar niet iedereen is altijd optimaal in shape. En dan nog, aan het eind van een lange dag trappen, kan de beklimming van die laatste steile bergkam ook voor bikers die wel fit zijn toch nét even teveel van het goede zijn. En dan is het fijn om nog een of twee extra lichte verzetten tot je beschikking te hebben. Met de SunRace CSMS3 11-40T haal je die in huis. In ons geval voor een Shimano GRX 10-speed transmissie, maar ook 2×11-speed systemen laten zich op soortgelijke wijze aanpassen. Realiseer je daarbij wel, dat die twee lichtere verzetten resulteren in grótere stappen tussen de kransen, wat met name in het middelste bereik van de cassette storend kan zijn bij het vasthouden van de cadans.

“Ook de kwaliteit van de cassette is prima. Afgezien van de (storende) slijtage aan de zwarte lak, lijkt de cassette zelf nauwelijks aangedaan door de 750 Alpenkilometers die-ie heeft moeten verteren. ”

Een garantie dat de SunRace CSMS3 11-40T 10-speed cassette op jouw fiets past kunnen we niet geven, maar met de GRX RD-RX400 derailleur op onze Cube Nuroad Pro was het, na het verstellen van de B-schroef, geen enkel probleem om de boel soepel draaiend te krijgen. De snelheid en souplesse van het schakelen doen daarbij nauwelijks onder voor die van het origineel van Shimano. Ook de kwaliteit van de cassette is prima. Afgezien van de (storende) slijtage aan de zwarte lak, lijkt de cassette zelf nauwelijks aangedaan door de 750 Alpenkilometers die-ie heeft moeten verteren. Overigens, de SunRace CSMS3 ligt nu weer op een plank in onze werkplaats, want op de Nederlandse gravelroutes is 11-40T nogal overkill. Dus mocht je onze zandkleurige Nuroad Pro door het bos zien rijden, dan zit daar gewoon weer de originele 11-32T cassette van Shimano op…

SunRace wide-ratio cassettes | Prijzen en specificaties

Het Taiwanse SunRace brengt een immense collectie cassettes voor álle op dit moment gangbare derailleursystemen, van 7-speed tot 12-speed. Alleen al specifiek voor 10-speed transmissies bieden ze 22 cassettes aan. Een deel daarvan is dubbel omdat van veel modellen zowel zilveren als zwarte versies uitgebracht worden. Maar dan nog is het aanbod omvangrijk. Echter, als je toespitst op wide-ratio cassettes, dan is het niet zo ingewikkeld. De SunRace wide-ratio cassette die wij gebruikt hebben – de CSMS3 11-40T – behoort tot de duurste en lichtste serie, die vijf verschillende uitvoeringen omvat, van 11-40T tot 11-51T. ‘Onze’ 11-40T cassette kost € 64,95 en weegt 414 gram. De CSMS2-serie heeft dezelfde omvang, maar is iets minder licht geconstrueerd. Zo weegt een 11-40T CSMS2 cassette 458 gram. Echter, cassettes uit deze serie verkoopt SunRace uitsluitend aan fietsfabrikanten. Ook goed om te weten: de kransjes op de SunRace CSMS3 die het meest onderhevig zijn aan slijtage, de 11, 13 en 15, zijn los verkrijgbaar. Prijs vanaf € 14,95.

Meer informatie: sunrace.com

SunRace

Soms is het niet verkeerd om nog een lichtere versnelling over te hebben. Gewoon, voor de zekerheid…

Tekst & foto’s: Arjan Kruik

Geplaatst in Reviews en getagd met , , , .
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments