Test | Endura GV500 Foyle T-shirt, Foyle short en Reiver bibshort

Casual gravelen

Onlangs introduceerde het Schotse Endura de uitgebreide GV500 gravel-kledingcollectie. Naast diverse waterdichte en isolerende items omvat die serie onder meer een luchtig shirt en short, beide met een casual snit, en een bijpassende bib. Jeroen is er vanaf afgelopen voorjaar mee aan de gravel.

Endura GV500 gravelkleding

Eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik toch wel even mijn wenkbrauwen frons wanneer ik een persbericht onder ogen krijg waarin men spreekt over ‘gravelkleding’. Vraagt gravelen nu werkelijk om andere kleding dan mountainbiken of wielrennen? Wat je ook aandoet, het moet passen én goed werken in de omstandigheden waarvoor het bedoeld is. En die zijn voor gravelbikers, mountainbikers en racefietsers niet extreem anders. Ja, zo is veel plat te slaan in de fietsindustrie, nietwaar?

Mja, marketeers moeten ook wat te doen hebben. Maar vooruit, als ik hard mijn best doe, kan ik me er iets bij voorstellen. Een gravelbiker ziet misschien meer variatie aan snelheid, doorkruist donker bos en open veld en zit misschien wat langer op z’n gravelbike. Wat ook de uitleg is, het gegeven dat gravelkleding vaak een brug slaat tussen eerder losse kleding uit het mountainbikegenre en de strakkere snit van racefietskleding, gecombineerd met een meer casual look is natuurlijk vooral een modegril. En daar is, als je dat helder hebt, eigenlijk niets mis mee.

 
Endura GV500 Foyle T

De Endura GV500 Foyle T is gemaakt van polyester stretchstof voor de mouwen en merinowol voor het voor- en achterpand.

Endura GV500 Foyle T shirt

En casual, zo oogt de GV500 Foyle T beslist. Het middenpand van dit shirt is van merinowol en samen met de enigszins losse snit, valt het ook ‘casual’, zogezegd. Het borstzakje draagt ook bij aan die casual-look, al ontgaat het nut me toch wel wat. Het zakje is namelijk compact en niet afsluitbaar. Dus er iets in meenemen is het risico lopen van een speurtocht over de route achter je. Meer nuttig is het zakje achterop aan de rechterkant. Die is wél afsluitbaar met een rits, maar heel veel meer dan een sleutelbos of een kleine energiereep kan er niet in. Ik zou het overigens ook vooral bij dat laatste houden. Harde voorwerpen als sleutels achterop je rug zijn met oog op een onfortuinlijke val gewoon geen goed idee.

 
Endura GV500 Foyle T

Ziet er ‘casual’ uit, maar echt heel nuttig is ’t eerlijk gezegd niet, dat borstzakje. Het is niet diep en niet afsluitbaar.

Aan de achterkant vind je maar één zakje. Dat is wel afsluitbaar met een rits en voldoende voor een kleine voorraad extra energie.

De onderkant van het verlengde rugpand heeft Endura aan de binnenzijde ruimschoots van siliconenstrip voorzien en die houden het shirt goed op zijn plek, zonder het loose fit-gevoel te compromitteren. Ik draag overigens een maat S, gekozen op basis van de Endura’s maattabel. Met mijn lengte van 1.68 m met een normaal postuur valt die maat prima. De merinowol geeft het shirt ook wat gewicht, waardoor het ondanks de wat losse snit niet echt flappert in de wind. Iets dat sommigen – waaronder ikzelf – niet altijd even fijn vind als de neus vol in de wind staat.

 
Endura GV500 Foyle T

Het achterpand is iets verlengd en valt dus – ook als je diep voorover gebogen zit – voldoende over het achterwerk.

Endura GV500 Foyle T

Aan de binnenkant van het verlengde achterpand is Endura bij deze GV 500 Foyle T niet bepaald zuinig geweest met het aanbrengen van siliconenstrips. Het shirt kruipt daardoor niet omhoog, zonder dat het de bewegingsvrijheid inperkt.

Voorjaar, najaar en vroege zomeravond

Onder de oksels is gaasstof aangebracht voor extra ventilatie. De voorzijde van de armstukken laten nagenoeg geen wind door, het merinowollen middenpand uiteraard wel wat. Maar ook al is de fijngewoven laag merinowol slechts 0,5 mm dik, een zomershirt durf ik de Endura GV500 Foyle T niet te noemen. Zodra de temperatuur voorbij de 20º Celsius gaat, vind ik hem in combinatie met een behoorlijk dun (polyesther) ondershirt snel te warm. Er is zit geen rits in het shirt, dus er valt ook niet echt wat aan ventilatie te regelen.

 
Endura GV500 Foyle T

De ronde nek is afgewerkt met een boord van elastisch polyester zonder stiknaden en daardoor comfortabel. Een rits ontbreekt, dus ventilatie is wat minder te reguleren bij de GV500 Foyle T.

Ik vind het shirt echter perfect geschikt voor gematigd warme voorjaarsweer. Of het lekkere nazomerweer van de voorbije weken. Ook komt het shirt goed tot zijn recht bij de avondritten op die eerste paar échte zomerse dagen vroeg in het voorjaar. De temperaturen zakken dat wat sneller. En juist met die iets grotere temperatuursverschillen, komt de merinowol helemaal tot zijn recht en ik hoef minder snel een windjack er bij te pakken.

Wol heeft bovendien als voordeel dat het beduidend minder snel gaat geuren door je zweet. Na een rit op een droge dag, waarbij het shirt niet echt vies wordt van troep dat door je banden wordt opgeworpen, laat je de GV500 Foyle T een nachtje uithangen en het is écht prima nog een keer te dragen. Dat scheelt je dus een wasbeurt en het milieu zal je dankbaar zijn.

Ervaringen Mark

De voorbije periode heb ik ook veel met dezelfde kledingset gereden. Maar anders dan Jeroen, geef ik de voorkeur aan het dragen van dit GV500 Foyle T met merinowol zonder een zweethemd er onder. Dat werkt ook alleen wanneer ik een liner in plaats van een bibshort met bretels gebruik. Het geheel is dan net wat luchtiger en tot grofweg 25º Celsius nog wel comfortabel te dragen. Ja, het shirt neemt dan – zichtbaar – meer zweet op, maar het wordt niet zo plakkerig als sommige synthetische shirts.

De Endura GV500 Foyle T is verkrijgbaar in olijfgroen en roestrood in de maten S tot en met XXL voor een adviesverkoopprijs van € 69,95.

Endura GV500 Foyle Short

De Endura GV500 Foyle Short heeft voor een short een redelijke nauwsluitende snit. Een flapper-broek is het dus geenszins. Maar ondanks die snit is de broek erg comfortabel, met dank aan het lichte en enigszins elastische nylon-materiaal. De maat S die ik hier draag, past me goed en mede dankzij de lichtgewicht constructie is het er een die snel wegvalt in perceptie. En dat is precies wat je, of in elk geval ik, wil.

 

Strakke snit, en dus geen flapper-broek. De stof is dun en heeft enige mate van stretch, waardoor-ie erg comfortabel draagt.

Endura GV500 Foyle Short

Op de pijpen vind je aan beide zijden ritsbare openingen voor flink wat ventilatie.

Endura GV500 Foyle Short

Luchtig en comfortabel

In tegenstelling tot de GV500 Foyle T is de Foyle Short wél erg geschikt voor warm weer. De short is namelijk erg luchtig dankzij diverse ventilatiegaatjes en de grote – ritsbare – openingen op de pijpen. Nee, dat zijn dus géén zakken. Zakken vind je wel op de heupen. En ook deze zijn dicht te ritsen. Aan de binnenkant zijn de zaken van gaasstof voorzien en zijn groot genoeg om een telefoon in kwijt te kunnen. Of dat dat lekker fietst is natuurlijk persoonlijk. Van een bos sleutels had ik op die plek nooit last. Het valt me wel op dat de openingen een tikkie krap zijn. Mijn handen passen er doorheen, maar wanneer ik een telefoon vast heb om hem daar weg te stoppen, is het een tikkie frommelen.

De tailleband is achteraan voorzien van elastiek met aan beide zijden nog een klittenband verstelflap om de broek naar wens aan te snoeren. Ook hier is Endura niet spaarzaam geweest met het aanbrengen van siliconenstrips. En ook de GV500 Foyle Short blijft dus erg goed zitten.

De heupzakken zijn ritsbaar en voldoende groot om bijvoorbeeld een telefoon weg te steken. De toegang is wel wat aan de krappe kant.

In de tailleband is aan de achterkant is een elastiek verwerkt dat je aan beide zijden met een klittenbandsluiting extra kunt verstellen.

Siliconen gripstrips: Endura heeft dat spul blijkbaar té over. Het maakt dat de taille niet per se strak hoeft worden aangesnoord om goed op zijn plek blijft zitten en dat is comfortabel.

Ik had het al even over warm weer; de Endura GV500 Foyle short scoort daar een dikke voldoende. Maar warm weer is nog geen garantie voor droog weer. En ook als het nat is, blijft de short prettig. Hij wordt niet klam of plakkerig. Bovendien is-ie voorzien van een DWR (Durable Water Repellent) coating. Die is bij Endura PFC-vrij en dus niet schadelijk voor het milieu. Na diverse wasbeurten parelt het water wat minder af en trekt het toch wel de stof in. Maar opspattende modder trekt nog steeds niet echt de stof in en de broek wordt dan ook nog steeds makkelijk schoon.

De Endura GV500 Foyle shorts is er in de maten S tot en met XXL in het zwart of olijfgroen en heeft een adviesverkoopprijs van € 99,95.

Endura Clickfast

Mocht je dit short niet willen combineren met een bibshort maar een (Endura-)liner, dan kun je deze vastklikken met de Endura Clickfast drukkers aan lusjes aan de binnenzijde.

Endura GV500 Reiver bibshort

Ik fiets altijd met bibshorts mét bretels. Losse liners of bibshorts zonder bretels vind ik, in tegenstelling tot collega Mark, gewoon niet fijn. Met bretels blijft alles net wat beter zitten, is mijn ervaring. En dat gaat zeker op voor de Reiver bibshort die Endura voor de GV500-serie ontwikkelt heeft. De bretels zijn namelijk breed en stretchy en dit bibshort heeft verder een nogal prominente lendensteun. Die laatste is gemaakt van stretch stof waardoor dit als een compressiefit uitpakt, wat ik wel kan waarderen.

 
Endura GV500 Reiver Bibshort

Endura GV500 Reiver Bibshort

Wel heb ik wat moeite met de bewegingsvrijheid bovenop mijn rug. De dwarsverbinding tussen de bretels geven extra druk. En bij het strekken van de rug (tijdens fietsen of simpelweg bij afstappen), trekt het mijn ondershirt soms wat oncomfortabel strak, of stroopt ‘m juist op.

 
Endura GV500 Reiver Bibshort

De bretels zijn breed en geven voldoende voorspanning om de broek goed op hun plek te houden, zonder onconfortabel strak te zitten. De dwarsverbinding bovenaan werkt niet altijd even prettig en stroopt mijn ondershirt soms wat op bij op- of afstappen.

Comfortabel bij niet al te warm weer

Geschikt voor de zomer is-ie in mijn optiek alleen als je daarmee de zomer rondom de poolstreek bedoelt. Bij temperaturen boven pakweg een graad of 20º Celsius vind ik hem snel té warm worden. Endura heeft de GV500 Reiver bibshort namelijk gemaakt van relatief dikke stof. Daar staat dus tegenover dat ik hem samen met losse kniestukken op dagen met temperaturen uitgedrukt met een enkel cijfer, nog steeds erg comfortabel vond.

Dikke, dempende zeem met gel-inserts

Endura heeft bij de GV500 Reiver bibshort zijn 600-serie zeem toegepast. En dat is een best dikke zeem; niet-gecomprimeerd zo’n 15 mm zelfs. Eenmaal op het zadel werd die laag bij mij samengedrukt tot circa 8 of 9 mm.

Om goed gedefinieerd contact te hebben tussen achterwerk en zadel – voor mij dé manier om zadelpijn te voorkomen – geef ik vaak de voorkeur aan dunnere zemen, zodat de druk niet teveel verspreidt wordt. Een dikke en zachte zeem kan irritatie geven op de wekere delen rond de zitbotjes (zoals ook bij een zacht zadel gebeurd). Niet alleen door de verspreiding van druk, maar ook door het schuren. Want vaak zit er bij een dikkere zeem méér beweging tussen je zitvlak en het zadel.

Ik ben de 600-serie zeem echter behoorlijk leren waarderen, met name op de langere ritten met de gravelbike. Want opvallend genoeg had ik nergens last. En dat heeft er alles mee te maken dat Endura gel-inserts toepast in deze zeem. De druk werd weliswaar iets meer verspreid, maar zónder schuurbeweging omdat het geheel meer solide is, terwijl het ook nog enige mate van demping toevoegde. Bovendien werd het ook niet broeierig. Mijn statement dat ik ‘per se met dunnere zemen moet rijden’ kan dus de deur uit…

 

De GV500 Reiver bibshort heeft een relatief dikke zeem. In het dikste deel is-ie voorzien van gel-inserts. Ook al geef ik zelf de voorkeur aan dunnere zemen voor meer gedefinieerd contact tussen zitbotten en zadel, kon ik deze dempende zeem op de langste gravelritten zeker waarderen.

Siliconen gripstrips

Overigens lijkt Endura flink wat aandelen te hebben in de fabriek die ze de siliconen aanlevert voor de gripstrips. Want ook bij de GV500 Reiver bibshort is Endura niet spaarzaam geweest. Uiteraard vind je het spul aan de binnenzijde van de uiteinden van de pijpen, waardoor de pijpen goed blijfven zitten. Maar ook aan de buitenzijde op een aantal strategische plekken, zoals de taille en op de gaasstof zakken in de lenden, is siliconen aangebracht. Hierdoor blijven je short en shirt dus beter op zijn plek, ook als die niet van Endura’s GV500-serie zijn, die op hun beurt ook allemaal gripstrippen hebben.

 

Ook de GV500 Reiver bibshort ontbreekt het niet aan siliconenstrips.

Cargo

Nog even terugkomen op die gaasstof zakjes; die vind je dus – toch wel bijzonder – op de lenden. Daar kun je dan een extra voorraad energierepen meenemen. Heel veel meer moet je – met oog op een valpartij – ook écht niet willen. Op de pijpen zijn óók gaasstof zakken voorzien. Links opgedeeld in twee compactere zakken voor wederom energierepen, rechts groot genoeg voor je telefoon. De openingen in de pijpen van de GV500 Foyle Short geven je precies toegang tot deze zakken. Voor mij was de rechterzak dan ook dé plek om mijn telefoon mee te nemen. Die zit vervolgens strak en dus veilig opgeborgen, en echt opmerken tijdens het trappen deed ik hem nooit.

 

Op de lenden vind je aan beide zijden dubbele zakjes om nog een extra lading energierepen mee te nemen.

Op de ene pijp nóg meer ruimte voor energierepen of een gelletje, op andere pijp kun je je telefoon meenemen.

Die kun je vervolgens prima dóór het ventilatiegat in de GV500 Foyle T short in het zakje van de bibshort stoppen.

Onder de streep vind ik de GV500 Reiver bibshort een fijne broek voor alles behalve écht zomerse temperaturen. De compressiefit rondom de lenden vind ik fijn en de broek draagt over het algemeen erg comfortabel. De dwarsverbinding bovenin tussen de bretels zou voor mij of losser of weggelaten mogen worden. Ik sluit niet uit dat hier zelf nog de schaar in zet, ook al doet dat afbreuk aan de nette afwerking van het geheel. Tot slot, bevalt de relatief dikke zeem me – tegen de verwachting in – erg goed. Vooral op de langste gravelritten blijkt het een erg comfortabel bibshort.

De GV500 Reiver bibshort is er in de maten S tot en met XXL in het zwart. De adviesverkoopprijs is € 139,95.

Tot slot

Zoals collega Mark bij de lancering onlangs al liet zien, is de GV500-serie van Endura vrij breed. Je vind er eigenlijk alles om het hele seizoen mee door te komen. De GV500 Reiver bibshort is uitermate geschikt om vanaf de winter tot ver in het voorjaar, alsook in het najaar tot de winter comfortabel lang in het zadel te zitten. De GV500 Foyle T is ideaal voor het voor- en najaar, en de avonden op vroeg zomerse dagen wanneer het misschien nog wat snel afkoelt. Ik heb alle items inmiddels vaak gedragen en dus ook vaak gewassen. Nergens is ook maar iets van slijtage te bespeuren en alle (stik)naden zijn nog perfect.

De hele serie heeft daarbij bijna een overdaad aan siliconen gripstrippen. Maar overdaad zou ‘te veel’ betekenen, maar dat is het niet. Want nooit beperkte het mijn bewegingsvrijheid. In alle combinaties (volledige Endura-kit of een mix met andere kledingstukken), bleef alles voldoende op zijn plek, zonder hinderlijk te zijn wanneer je op- of afstapt of simpelweg de rug strekt. Het is tekenend voor zowel de GV500 Foyle T, Foyle Short en de Reiver bibshort: het zijn – op misschien een enkele borstzak na – doordachte items. Alles in de maat S past me prima. Maar met 1.68 m ben ik misschien compact (of handzaam, zo u wilt), maar niet enorm klein. Toch is de maat S het kleinste wat Endura aanbiedt. Een aantal items in XS zou misschien niet verkeerd zijn. Vooral omdat de kwaliteit goed is en niets is extreem prijzig.

 

Gravelbiken: bikepacken, simpel toeren of snokken; dat kan allemaal casual.

Tekst: Jeroen van den Brand
Foto’s: Marleen Mescher & Jeroen van den Brand

Meer informatie: www.endurasport.com

Geplaatst in Reviews en getagd met , , , , .
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments