Test | Idworx oPinion BLT: De ultieme offroad-reisfiets of over-the-top?

Idworx Opinion BLT
De oPinion van Idworx is met z'n Pinion versnellingsbak een reisfiets van het hoogste niveau. Maar wat moeten we denken van de oPinion BLT, een dikke offroad-uitvoering met 29 inch wielen en 57mm Schwalbe G-One-banden? De ultieme offroad-reisfiets of over-the-top? Arjan ging ermee op pad.

Tekst en foto’s: Arjan Kruik

Introductie

Heb jij dat ook? Ben jij ook zo klaar met je rondje door het bos in de buurt en vooral met de drukte en het filerijden? Heb jij ook zo’n behoefte aan rust en ruimte, aan afgelegen wegen en verlaten bergpassen? Op pad met tent, slaapzak en brandertje en je echt nergens door laten tegenhouden? Ik zie dat wel zitten. Maar ja, corona.

Toch kan het geen kwaad nu alvast te dromen over wat straks waarschijnlijk weer tot de mogelijkheden behoort. En over de bike die daarvoor nodig is. Natuurlijk, je kunt je eigen mountain- of gravelbike uit de schuur trekken. Zeker in combinatie met het huidige aanbod aan bikepacking-tassen kom je ongetwijfeld een heel eind. Maar je kunt natuurlijk ook bij een specialist aankloppen. Het Duits-Nederlandse merk Idworx bijvoorbeeld, dat al twintig jaar state-of-the-art reisfietsen ontwikkelt. De oPinion BLT is hun offroad-model. Nagenoeg compromisloos als het gaat om de rijeigenschappen op onverharde wegen en paden, maar tevens voorzien van spatborden, naafdynamo, verlichting en andere accessoires die de fiets ook geschikt maken voor dagelijks gebruik.

Idworx Opinion BLT

BLT: Boulders, Logs and Trees

De afkorting BLT staat voor ‘Boulders, Logs and Trees’. “Dit was de naam van een trail op Cypress Mountain die ik vroeger, toen ik in Vancouver woonde, veel gereden heb,” vertelt Idworx’ Gerrit Gaastra als ik de oPinion BLT kom ophalen bij zijn hoofdkwartier in het Duitse Wachtberg. “Maar de BLT is met z’n stabiele geometrie, grote wielen en volumineuze banden duidelijk véél terreinwaardiger dan mijn mountainbikes uit die tijd!”

Zijn de meeste Idworxen die ik ooit onder m’n kont heb gehad royaal uitgerust met slimme en onderscheidende details, de BLT-uitvoering van de Idworx oPinion lijkt wel een opsomming te zijn van álle mogelijke technische innovaties die Gaastra en zijn technici in de afgelopen jaren hebben uitgedacht. Zoals een voorvork draadloze connector, geïntegreerde prefab kabelboom, steekas, geïntegreerde stuuruitslagbegrenzer, een speciale lamphouder en een usb-aansluiting in het balhoofd, om maar wat te noemen.

Idworx Opinion BLT met SON naafdynamo

Dankzij de stekkerloze aansluiting van de SON-dynamo haal je het voorwiel er makkelijk uit.

Idworx lamphouder

De fraaie Idworx-lamphouder zit vast aan twee speciale oogjes, zodat de vork op die plek geen doorgaand gat heeft zoals standaard vorken.

Idworx Opinion BLT: The Plug usb-oplader

Ook de The Plug usb-oplader is een aanbevelenswaardige optie. Let trouwens niet op de lange vorkbuis; omdat het onze eigen fiets niet is, hebben we de stuurbuis in de originele lengte gelaten.

Idworx Opinion BLT

Hier gebeurt veel! Zoals de verschuifbare achterpat met geïntegreerde remklauwmontage. Als je de ketting spant blijven remschijf en -klauw dus altijd goed staan. Ander doordacht detail: de 12 mm achteras schroef je niet vast in de achterpat zelf, maar met een losse moer. Zo kan je de pat niet beschadigen. Ook fraai: de loop van de stroomkabel naar het achterlicht.

Idworx past een stijve yoke toe tussen de liggende achtervork met de voordriehoek.

Een stijve, doosvormige yoke verbindt de liggende achtervork met de voordriehoek. Voldoende ruimte voor dikke banden en een spatbord? Check!

Idworx Opinion BLT bagagedrager

Voor extra stijfheid: lichtmetalen brace op de stangetjes die de bagagedrager met het frame verbinden.

Pinion-versnellingsbak: Breed bereik, constante tussenstappen

De centraal geplaatste Pinion-versnellingsbak blijft een bijzonder product. Het 600% grote bereik van de Pinion C1.12 past goed bij het beoogde gebruik van de oPinion BLT, maar wie een nóg groter bereik wil kan tegen een meerprijs een Pinion P1.18 laten monteren. Die biedt een versnellingsbandbreedte van maar liefst 636%! Bovendien zijn bij deze bak de stappen tussen de versnellingen geen 17,5%, maar 11,5%. Ter vergelijking: op een 12-speed Sram Eagle-cassette zijn de tussenstappen gemiddeld 15%. Groot verschil daarbij is dat de stappen tussen de Pinion-verzetten zijn bij zowel de P1.18 als de C1.12 nagenoeg constant zijn, terwijl de tussenstappen bij een Sram Eagle-aandrijflijn variëren van 12% tot 20%.

Idworx Opinion BLT met Pinion C1.12-versnellingsbak

De Pinion C1.12-versnellingsbak is een lichtere en smallere versie van de P1.12. Maar net als het P-model herbergt ook deze C-variant 12 versnellingen met een bereik van 600%.

Idworx Opinion BLT's Pinion gearbox schakel je met Ergon handvatten

Fijne Ergon GP3-handvatten met geïntegreerde bar-ends. De handgreep van de nieuwe Pinion DS2-draaischakelaar is trouwens ook door Ergon ontwikkeld.

Verstelbare achterpatten op de Idworx Opinion BLT

Appeltje-eitje: met deze achterpatten-met-steekas span je de ketting. Omdat de linker- en rechterpat synchroon verschuiven, staat het achterwiel altijd recht.

Pinion: soepel en foutloos

Nog even een update voor Velozine-lezers die na de niet geheel vlekkeloze introductie van deze Duitse versnellingsbak afgehaakt zijn: het schakelniveau van Pinion evenaart inmiddels absoluut dat van de Rohloff-naafversnelling. Oftewel: de Pinion schakelt soepel en foutloos. Maar net als bij de Rohloff-naaf moet je ook bij de Pinion-bak bij het schakelen wél even de druk van de pedalen halen. Dat is wel even wennen, zeker als je een verstokte derailleurrijder bent. Hetzelfde geldt overigens ook voor draaischakelaar en ook voor de relatief lange vrije slag van de crank voordat de vrijloop oppakt.

Constante stapgrootte

Dat de stappen tussen de versnellingen gemiddeld groter zijn dan bij een 1x12 derailleursysteem blijkt vanwege de constante grootte van die tussenstappen in de praktijk nauwelijks een bezwaar. Natuurlijk, in beklimmingen met bepakking of met harde wind van voren zijn kleinere stapjes tussen de verschillende verzetten fijner, maar gezien de forse meerprijs van een Pinion P1.18 – die tussenstappen heeft van 11,5% – zou ik toch voor de Pinion C1.12 gaan. Daarmee bespaar je niet alleen 650,- euro, maar ook ruim een halve kilo gewicht.

Idworx Opinion BLT

Lange levensduur

Standaard wordt de oPinion BLT uitgerust met hardstalen kettingbladen (35t-39t) en een eveneens extra geharde KMC e1 EPT-ketting. Licht lopend, stil en uitermate degelijk. Volgens Gerrit Gaastra doet deze combinatie – mits goed onderhouden – qua levensduur niet onder voor een Gates-riem. De liefhebber kan als optie een CDX-riem van Gates laten monteren, maar het vertrouwwekkende gevoel van een topkwaliteit ketting en hardstalen kettingbladen is voor mij persoonlijk nog steeds onovertroffen. Ook aan de Pinion-bak zelf heb je trouwens geen omkijken, op een oliewissel iedere 10.000 kilometer na. Probeer zo weinig onderhoud maar eens te evenaren met een klassiek derailleursysteem!

Idworx LongLife-kettingblad

Het Idworx LongLife-kettingblad van extra gehard staal is zó duurzaam dat Idworx, zo zeggen ze, nog nooit een versleten exemplaar terug heeft gekregen. Voor de liefhebbers is overigens ook een tandriem beschikbaar.

Snel op asfalt en klinkers

Onze oPinion BLT is uitgerust met aluminium velgen met 25 mm binnenbreedte. Daaromheen liggen 57 mm brede Schwalbe G-One-banden in de Allround-uitvoering, met dubbele lekbescherming. Dat is volgens Gaastra een van de meest veelzijdige set-ups die je kunt hebben. Maar wie heftig terrein verwacht te moeten doorkruisen, kan op de optielijst ook een set 27,5 inch wielen met veertig millimeter brede velgen en 70 mm brede G-Ones aanvinken.

"Een e-biker die ik relatief relaxt met ruim 25 km/u passeerde, vroeg me even later bij de openstaande brug waar de accu verstopt was!"

Omdat we de oPinion BLT vanwege de coronasituatie niet in verre buitenlanden konden proberen, hebben wij voor de ‘gewone’ 29er-uitvoering gekozen. Zonder spijt, want het blijkt zowel off- als onroad een fijn setje. De banden rollen niet alleen heerlijk licht over bos- en gravelpaden en klinkers, maar ook over asfalt. Een e-biker die ik relatief relaxt met ruim 25 km/u passeerde, vroeg me even later bij de openstaande brug waar de accu verstopt was! Ik had de banden toen wel wat harder opgepompt. Daardoor knikken ze ook niet weg in snel genomen bochten. Ook in het terrein, zeker met een wat lagere luchtdruk, bieden deze fijngenopte banden voldoende grip. Althans, als het droog is. Met natte, kleiachtige ondergronden hebben ze meer moeite.

De Idworx Opinion BLT reisfiets rolt op Schwalbe G-Ones

Vanwege hun volume ligt het voor de hand dat deze G-Ones prettig comfortabel zijn. Wat ons wél verrast heeft, is hoé licht deze dikke rubbers rollen!

Optie: extra dikke Idworx-remschijven

Idworx biedt de mogelijkheid de oPinion BLT te voorzien van V2-schijfremmen van het Britse Hope, gecombineerd met twintig centimeter grote, door Idworx zelf ontwikkelde remschijven. Die zijn met een dikte van 3,2 mm bijna dubbel zo dik als gebruikelijk. Het idee achter deze 'Big Brakes': de combinatie van grotere diameter en extra dikte garandeert dat de remmen zelfs tijdens lange afdalingen met zware bepakking niet heetlopen. Bovendien blijven ze dankzij de extra dikte veel beter recht, wat best wel praktisch is voor een verwegreisfiets die de nodige laadruimtes van vliegtuigen van binnen zal zien.

Wie wat minder te besteden heeft en toch op zeker wil gaan qua stopkracht, kan overigens ook teruggrijpen op een paar Shimano XT-vierzuigerremmen in combinatie met grote 203 mm Shimano-schijven. Echter, op het moment van testen waren beide bovengenoemde types – de Hope V2 en Shimano XT – vanwege de coronatekorten niet leverbaar.

Basisremmerij: Shimano Deore

Onze oPinion BLT heeft daarom de basisremmerij: Shimano Deore-tweezuigerremmen met lange drievingerremgrepen en 180 mm remschijven. Dat remde gedurende de testperiode helemaal prima, maar ik zou zelf als ik met bepakking de bergen in zou gaan toch opteren voor minimaal 203 mm schijven voor en achter. Met 1,8 mm zijn de Shimano-remschijven namelijk relatief dun. Dat betekent niet alleen dat ze minder snel warmte afvoeren, maar ook dat ze eerder versleten zijn. Een alternatief voor grótere schijven is het monteren van díkkere exemplaren. Ik heb zelf goede ervaringen met de extra dikke remschijven van Galfer, Magura en Trickstuff. Allebei kan natuurlijk ook: groter én dikker.

Idworx Opinion BLT Shimano Deore-remmen en XT-schijven.

De Shimano Deore-remmen en XT-schijven voldoen in de praktijk prima, maar wie met zware bepakking hoge bergpassen wil overmeesteren kan de remmerij beter upgraden met grotere en vooral dikkere schijven.

Comfortstuur

Bij een geforceerde noodstop met bepakking wordt me direct duidelijk waarom Idworx de voorvork extra stevig heeft geconstrueerd. Immers; rond zeventig procent van de remkracht komt van het voorwiel. En als je plotseling in de ankers gaat je terwijl je met volle bepakking naar beneden blaast, dan krijgt de voorvork het flink voor zijn kiezen. Maar hij kan het hebben.

"Hierdoor stuurt de oPinion BLT ook op hoge snelheid en met bepakking zeer neutraal."

Het frame van extra stevige, oversized buizen trouwens ook. En hetzelfde geldt voor de wielen met steekassen en boost-naven. Ook de stalen, extra verstevigde achterdrager van Tubus is wiebelvrij. Hierdoor stuurt de oPinion BLT ook op hoge snelheid en met bepakking zeer neutraal. Echter, dankzij de hoge mate van stijfheid van frame, vork en wielen zijn het de banden die het leeuwendeel van het dempingswerk moeten verrichten. Dankzij hun grote volume en relatief soepele karkas slagen ze daar gelukkig goed in. Ook de dunne titanium zadelpen draagt voelbaar bij aan het rijcomfort. Hetzelfde geldt voor de Idworx Flex Bar, een stuur van composietmateriaal dat in ruw terrein de polsen merkbaar ontlast. Ook z’n vorm, met vrij veel buiging naar achteren, is erg prettig. Ik zou het stuur echter graag een tikkie breder willen hebben, met name voor meer controle in afdalingen over onverharde paden.

Extra optie: Idworx stuur van composietmateriaal dat enigszins meegeeft bij klappen van onderaf.

Extra optie: stuur van composietmateriaal dat enigszins meegeeft bij klappen van onderaf. Beslist comfortabeler dan een standaard stuur, maar wel aan de smalle kant voor offroad-gebruik.

De Idworx Opinion BLT heeft een 27,2 mm dunne titanium zadelpen

De 27,2 mm dunne titanium zadelpen vangt merkbaar schokken op.
Ultieme reisfiets

Offroad in verre landen. Of hier

Gedurende het maken van testkilometers – vanwege de coronabeperkingen noodgedwongen in Nederland – realiseer ik me telkens weer hoe veelzijdig de oPinion BLT is. Of het nou een sportieve offroad-rit over de Brabantse Wal is of op maandagochtend naar m’n kantoor, de BLT doet het allemaal zonder morren. Gemoedelijk als het kan, vlijmscherp als het nodig is. Nergens loop ik tegen beperkingen aan. Fijn, maar daardoor geeft-ie me wel het knagende gevoel dat ik deze fiets eigenlijk tekort doe, dat ik er niet écht uithaal wat erin zit. Sterker, ik heb het gevoel dat ik niet eens in de buurt kom! Maar dat is logisch, want de oPinion BLT is gemaakt voor het bepakt en bezakt doorkruisen van verre landen. De bergpassen van de Andes, de Australische outback, dat soort werk. Oftewel: de oPinion BLT wil en kan veel meer dan ik hem hier in Nederland en omgeving kan geven.

Idworx Opinion BLT met losse moer voor steekas

In plaats van de vork zélf als ‘moer’ voor de steekas te gebruiken gebruikt Idworx een losse moer. Verstandig, want mocht de schroefdraad ergens in Afgelegië beschadigen, dan heb je geen nieuwe vork nodig.

Idworx Opinion BLT met handmatig gevlochten wielen met double-butted Sapim Race-spaken en messing spaaknippels.

Handmatig gevlochten wielen met double-butted Sapim Race-spaken en messing spaaknippels. Om corrosie tegen te gaan zijn de spaakgaten voorafgaand aan het anodiseren geboord. Uiteraard exact in de trekrichting van de spaak, om de buigbelasting te minimaliseren.

Typisch Idworx: een geïntegreerde stuurhoekbegrenzer voorkomt dat het stuur kan omklappen als de fiets beladen met tassen op de standaard staat.

Typisch Idworx: een geïntegreerde stuurhoekbegrenzer voorkomt dat het stuur kan omklappen als de fiets beladen met tassen op de standaard staat. En als de fiets tóch mocht vallen, dan kan de bovenbuis niet beschadigen.

De zitbuis bij de Idworx Opinion BLT gaat dóór de geovaliseerde bovenbuis, voor een hogere stijfheid en sterkte.

Ook dit is een echt Idworx-dingetje: de zitbuis gaat dóór de geovaliseerde bovenbuis, voor een hogere stijfheid en sterkte. In dat laatste hebben ze zelf alle vertrouwen, Idworx geeft tien jaar garantie op z’n frames.

Idworx Opinion BLT voorvork

De Idworx-voorvork heeft conische vorkbuis die draait op een 1,5” lager, voor meer remstijfheid. Check ook de verzorgde loop van de stroom-, rem- en versnellingskabels. Niet binnendoor, maar buitenom, om het frame niet onnodig te verzwakken met doorvoeropeningen. En om eventueel vernieuwen van de kabels niet onnodig complex te maken. Daar zit je op reis namelijk echt niet op de wachten...

Conclusie

Of je nu met je broodtrommeltje naar je werk gaat of met veertig kilo bagage door Afgelegië toert, de Idworx oPinion BLT is er klaar voor. Het blijft bijzonder dat een klein bedrijf als Idworx de tijd en moeite neemt om dit soort speciale fietsen te ontwikkelen. Nog mooier is dat Idworx de expertise en drive heeft om deze ontwikkeling vervolgens foutloos uit te voeren. Er is werkelijk geen detail waarover niet grondig is nagedacht. Natuurlijk, er is altijd nog wel wat te wensen. Maar in de meeste gevallen kan de uitgebreide optielijst deze wensen vervullen. En anders wel de Idworx-dealer.

Alhoewel ze vrij prijzig zijn, zou ik zelf de carbon Idworx DaRim-velgen op mijn bestelformulier aanvinken, mocht ik in de gelegenheid verkeren een oPinion aan te schaffen. Die zijn breder en toch lichter. Over de sterkte heb ik geen enkele twijfel; gemonteerd onder de downhill-bikes van de wereldtop gaan carbon velgen tegenwoordig stukken langer mee dan aluminium velgen! Ook zou ik een iets breder stuur willen hebben. Het zal mijn mountainbikeachtergrond wel zijn, maar het 640 mm stuur en ik werden geen vrienden. Maar goed, dat is wellicht een kwestie van smaak. Dat geldt trouwens ook voor de kleur. Wit? Prima voor een trouwauto, maar niet voor een fiets. Maar gelukkig is de oPinion BLT er ook in stoer mat olijfgroen en – voor € 100,- minder! – in ingetogen zwart. Dát zou dan de mijne worden.


Idworx oPinion BLT | Specificaties, geometrie en prijs

Idworx oPinion BLT: Specificaties, geometrie en prijzen

De BLT is er in drie verschillende framematen (46, 51 en 56 cm) in aluminium en titanium, met daarbij de keus tussen een Pinion-versnellingsbak of Rohloff-versnellingsnaaf. De door mij gereden Idworx oPinion BLT kost € 6.000,-. Een smak geld, terwijl dit niet eens de duurste BLT is. Als je gaat voor de titanium-uitvoering en álle vakjes in de online configurator van Idworx aanvinkt, kom je namelijk op € 10.870,-!
Heb je de loterij niet gewonnen en ben je ook geen topman bij Ahold? Ook dan hoef je de gedachte ooit een Idworx oPinion BLT te bezitten niet uit je hoofd te zetten. Vanaf € 5.295,- rijd je op een oPinion BLT met aluminium frame. Ja, dat zijn nog steeds bijna twee netto modale maandsalarissen, maar hé, je hebt het wel over Idworx. De kans is groot dat-ie een leven lang meegaat. En áls je er vanaf zou willen, dan is de afschrijving over het algemeen zeer gering.

Onderdelen Idworx oPinion BLT

Frame Triple butted 6061 T6 aluminium
Voorvork Idworx, aluminium, 110/15 mm steekas
Transmissie Pinion P1.12 (1×12)
Kettingbladen (v/a) Idworx LongLife, 39-36t
Ketting KMC e1 EPT
Crankset Pinion 175
Schijfremmen Shimano Deore, remklauw met 2 zuigers
Schijven (v/a) Shimano XT, Ø 180/180 mm
Stuur Idworx Flex Bar Advanced, 640 mm
Stuurpen DD, 100 mm
Zadelpen USE Sumo Titanium, Ø 27,2 mm
Zadel Idworx Trekking
Naafdynamo SON, stekkerloos
Achternaaf Pinion H2R
Velgen Idworx DaRim DII, 25 mm binnenbreedte
Spaken Sapim Race
Banden (v/a) Schwalbe G-One Allround, 75 mm
Voorlamp SON-Idworx Edelux II
Achterlicht B+M Toplight
Spatborden SKS A75R
Bagagedragers (v/a) Tubus Logo/Tubus Duo
Prijs € 6.000,-
Gewicht 15,5 kg

Geometrie

Framemaat 46
Zitbuislengte ST 460 mm Offset O 45 mm
Bovenbuislengte TT 600 mm Trail T
Reach R 425 mm Balhoofdbuislengte HT 140 mm
Stack S 585 mm BB drop BBD 60 mm
Zitbuishoek STA 73,5° Liggende achtervork CS 470 mm
Balhoofdbuishoek HTA 71° Wielbasis WB 1145 mm
Framemaat 46
Zitbuislengte ST 460 mm
Bovenbuislengte TT 600 mm
Reach R 425 mm
Stack S 585 mm
Zitbuishoek STA 73,5°
Balhoofdbuishoek HTA 71°
Offset O 45 mm
Trail T
Balhoofdbuislengte HT 140 mm
BB drop BBD 60 mm
Liggende achtervork CS 470 mm
Wielbasis WB 1145 mm

Website fabrikant: www.idworx-bikes.de/nl


Geplaatst in Reviews en getagd met , , , , .
guest
1 Comment
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
Eric Schuijt
Eric Schuijt
1 maand geleden

Mooie test.