Test | Radon Render 9.0 2023: Betaalbare buitenlandbike met Bosch CX

Veelzijdige e-mountainbike met Bosch CX en 750 wattuur voor de krappe beurs

Hoe ze het doen weten we niet, maar de online aanbieder Radon lijkt zich weinig aan te trekken van alle prijsstijgingen. De spierfietsen van dit Duitse merk die we al eerder probeerden blinken uit door hun zeer goede prijs-kwaliteitverhouding. Of dat ook op gaat voor hun e-mountainbikes hebben we afgelopen zomermaanden geprobeerd. Arjan en Henk zijn namelijk op pad geweest met de Radon Render 9.0, met Bosch CX-motor en een geïntegreerde Power Tube-accu met een inhoud van 750 wattuur. De resultaten stellen absoluut niet teleur.

Tekst: Henk Boorsma en Arjan Kruik // Foto’s: Arjan Kruik

Met speciale dank aan Daniele Acler van bikehotel Cristallo in Levico Terme voor z’n gastvrijheid en de routetips.

Radon Render

Radon Render 9.0 2023: héél veel e-bike voor je euro’s

Superleuk, dat e-mountainbiken. Maar wel kneiterduur. Gewone mountainbikes zijn tegenwoordig al niet bepaald goedkoop, maar als je er nog een motortje en een accu bij wilt, dan ben je zomaar nog eens tweeduizend euro extra kwijt. Dankzij een online verkoopmodel en een samenwerking met een zeer grote productiepartner, weet het Duitse fietsmerk Radon al jaren hoogwaardige fietsen tegen zeer scherpe prijzen in de markt te zetten. Waarbij je ‘zeer scherp’ regelmatig moet interpreteren als ‘concurrentieloos’, zoals afgelopen najaar weer eens bleek toen we een Radon Slide AL-trailbike probeerden. Echt ongekend. En ook bij hun e-mountainbikes weten ze blijkbaar waar Abraham de mosterd haalt, want de Render 9.0 die wij hebben meegenomen naar de Alpen is met 5.695 euro eveneens zéér scherp geprijsd.

Okay, okay, 5.695 euro is nog steeds een flink bedrag. Maar daarvoor krijg je niet alleen een carbon voorframe, maar ook een CX-motor van Bosch, een 750 wattuur Power Tube-accu en hoogwaardige onderdelen, waaronder veerelementen van Fox. Maar al zijn de componenten nog zo beproefd, uiteindelijk gaat het erom dat dat het totaalplaatje klopt. Oftewel: dat de bike lekker rijdt. Om dát uit te vinden hebben we de Radon Render meegenomen naar de stenige strada militare van het Italiaanse Valsugana en hebben ‘m over de uitdagende trails van de eveneens Italiaanse Plan de Corones gejaagd. Oftewel: de Render heeft serieus veel hoogte- en dieptemeters gemaakt. Voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, kan dat? Je leest het hieronder.

Radon Render

Getest: Radon Render 9.0 e-mountainbike.

Deze elektrische fullsuspension van Radon heeft weinig moeite met lastige paadjes.

Radon Render 2023: programma en prijzen

Het is een beetje zoeken op de website van Radon, want zoals bij veel andere merken die hun producten online verkopen, staat er naast de 2023 modellen ook nog een aantal 2022 exemplaren op de site. We beperken ons hier tot de 2023 modellen, maar aangezien de verschillen klein zijn, is het geen slecht idee de 2022 modellen ook even te checken. De prijzen liggen namelijk lager.

De 2023 Render-reeks bestaat uit vier modellen, van de Render 8.0 van 4.269 euro tot het topmodel Render 10.0 HD van 7.119 euro. De Render 8.0 heeft een 625 wattuur accu, de overige modellen hebben 750 Wattuur tot hun beschikking. Alle Renders hebben een carbon voorframe met een aluminium achterbrug. Ze komen in slechts drie maten, waarmee Radon een bereik van 165 tot 197 centimeter lichaamslengte zegt af te dekken. Extra goed opletten kan echter geen kwaad, met name als je precies tussen twee maten in valt.

Naast de carbon modellen brengt Radon tevens een reeks aluminium Renders, de Render AL. Ook de bikes uit deze serie hebben een Bosch CX-motor in het vooronder. De goedkoopste Render AL, de 7.0, is te krijgen met zowel een 625 Wattuur accu (à 3.759 euro) als met 750 wattuur accu (à 3.919 euro). Tip: gezien het geringe prijsverschil áltijd voor de grootste accu gaan. De Render AL 8.0 750 komt op 4.469 euro.

Meer info op radon-bikes.de

Frame

Carbon voor, aluminium achter

Om de prijs te drukken past Radon een trucje toe dat je ook regelmatig ziet bij het eveneens Duitse Cube: een voorframe van carbon met een achterdriehoek van aluminium. Niks mis mee, het geringe nadeel van een iets hoger gewicht weegt wat mij betreft uiteindelijk minder zwaard dan het voordeel van een lagere prijs. Optisch onderscheidt het frame van de Radon Render zich door de diagonale verbinding tussen de boven- en onderbuis, die niet alleen als bevestigingspunt voor de horizontaal gepositioneerde demper dient, maar tevens het frame extra verstevigt. Niet verkeerd, want net als bij veel andere e-mountainbikes is de onderbuis vanwege de uitneembare accu geen echte buis, maar een iets minder stijf U-profiel, dat is afgedekt met een kunststof klep.

De zitbuis is geknikt, maar heeft desondanks een vrij lange rechte sectie, zodat er plaats is voor verstelbare zadelpennen met redelijk veel drop. De kabels gaan ‘ouderwets’ via twee openingen net achter de balhoofdbuis het frame in. De versnellingskabel loopt vervolgens door de liggende achtervork naar achteren, de remleiding daarentegen is er bovenop geplaatst. Minder strak, maar wel makkelijker als je deze leiding moet vernieuwen. De achterbrug heeft vier draaipunten, inclusief een Horst-link, een een draaipunt net voor/onder de achteras dat in theorie garant staat voor een actieve vering met minimale trapinvloeden. De veerweg bedraagt 140 millimeter achter en 160 millimeter voor.

Oogt robuust, die Radon Render.

Radon Render

De bagageruimte krijg je er gratis bij.

Radon Render

Deze dwarsverbinding verstevigt niet alleen het frame, maar fungeert tevens als demperophanging.

Radon Render

Typisch Radon: aluminium achterbrug met vierpuntsvering…

Radon Render

… inclusief de beproefde Horst-link.

Lekker volle bak naar beneden denderen.

Radon Render

Het is wat het is: een e-mountainbike heeft véél kabels…

Ze gaan via een ‘ouderwetse’ kabelpoort het frame in.

Een speciaal balhoofdlager van Acros voorkomt dat het stuur bij een val doordraait.

Radon Render

Prima beschermer op de liggende achtervork.

Geometrie en maatvoering

Bij de geometrie van de Render etaleert Radon dezelfde opvatting als bij z’n spierfietsen: doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg. Wie qua geometrie op zoek is naar the latest en the greatest, zeg maar extreem lang, laag en lui, is bij Radon aan het verkeerde adres. Sterker: de geometrie is op punten best wel behoudend en wijkt flink af van die van bijvoorbeeld de Rail, de newskool e-mountainbike van Trek die we eveneens afgelopen zomer geprobeerd hebben.

Even wat maten: de balhoofdbuishoek bij onze framemaat L meet 64,5 graden, de zitbuis 75 graden. De balhoofdbuis meet slechts 117 millimeter, waardoor stack een tamelijk geringe 629 millimeter bedraagt. Ook de reach is met 456 millimeter relatief kort. Ter vergelijking: de reach van de Trek Rail die we ook in Valsugana getest hebben is 491 millimeter! Dat de wielbasis met 1.244 millimeter niet eens zo heel kort is, komt met name door de lengte van de achterbrug: die meet 459 millimeter! De trapas staat met 340 millimeter op een gemiddelde hoogte. Je ziet het: de Radon is tegelijkertijd kort én lang. Kort vanwege de geringe lengte van het voorframe, lang vanwege de lange achterbrug. Of je dat als negatief of als positief ervaart, ligt aan het soort rijeigenschappen je op prijs stelt.

De Render komt slechts in drie maten: M, L en XL. In theorie is dat makkelijker kiezen, maar in de praktijk maakt het de keuze juist minder eenvoudig. Dat wil zeggen: als je qua lichaamslengte precies tussen twee maten invalt. Volgens Radon bieden de drie beschikbare framematen een bereik van 165 tot 197 centimeter lichaamslengte. Ik ben 180 centimeter lang, collega Henk is vier centimeter langer. Beide zitten we ronduit goed op de L.

De geometrie van de Radon Render is allesbehalve extreem.

Radon Render

Maar het brede stuur en de korte stuurpen zijn wel helemaal van nu.

De forse stapel vulringen onder de stuurpen verbetert de daaleigenschappen, maar verkort tevens de reach.

Aan ‘flipchips’ en andere gimmicks doen ze bij Radon niet. Wat je ziet is wat je krijgt.

Op dit soort snelle flowtrails is de speelse Radon Render helemaal in z’n element.

Trapondersteuning

Beproefde Bosch CX-motor

Met de Bosch CX-motor is het net als met de geometrie van de Render; ook hier neemt Radon geen enkel risico. En geef ze eens ongelijk. De CX-motor is compact, krachtig, betrouwbaar en biedt een fijne trapondersteuning. Wie voor een e-mountainbike gaat, zit met Bosch CX altijd goed. Maar dat wil niet zeggen dat-ie perfect is. Zo zou de motor best wat stiller mogen. Dat doet bijvoorbeeld Specialized met z’n 2.2-motor beter. En ook Shimano’s EP8-motor is stiller. Maar goed, wie zich aan het geluid niet stoort, profiteert wel van de fijne trapondersteuning. Met als extra pluspunt dat de motor niet bovenmatig warm wordt, zelfs niet in lange en steile beklimmingen, waar veel kracht geleverd moet worden en er vanwege de lage snelheid weinig koeling is.

Dynamische ondersteuning

De CX-motor heeft vier modi: Eco, Tour+, eMTB en Turbo. In de praktijk hebben we voornamelijk de middelste twee gebruikt. Deze ondersteuningsstanden zijn dynamisch, wat wil zeggen dat de hoeveelheid trapondersteuning afhankelijk is van de input die je zelf levert. Hoe meer je vraagt, hoe meer de motor levert. Dat geeft een rijbeleving die veel natuurlijker aanvoelt. Tour+ ontpopt zich tot m’n favoriet. In deze modus geeft de ondersteuning je het gevoel dat je hele goede benen hebt. De eMTB-stand is vaak teveel van het goede. Natuurlijk, je knalt daarmee razendsnel een saaie schotterweg op.

Maar in korte, steile secties is meer echter niet altijd beter. Dat ligt voor een deel ook aan de Extended Boost-functie die je in de eMTB-modus moet helpen dit soort segmenten te overwinnen. Soms, als er grip in overvloed is, is het fijn dat de motor bij extra druk op de pedalen ondersteuning kortstondig nog wat opschroeft. Zelfs als je de cranks stilt houdt blijft de motor nog even ondersteunen. Op zulke momenten voel je je de koning van de berg. Maar op ondergronden die weinig tractie bieden, levert Extended Boost soms te veel ondersteuning en slipt het achterwiel kansloos door.

Plus – maar dat is mijn persoonlijke overweging – met Extended Boost trekt Bosch gevaarlijk diep het territorium van de elektrische motorfiets in. Want rollen zonder trappen, hoe kort ook, is dat nog wel echt fietsen?

Geen geïntegreerde Bosch System Controller

De Radon Render is uitgerust met de Bosch LED-remote bij het linker handvat en een Bosch Kiox 300-display midden op het stuur. Beetje gek, want in de bovenbuis van de Render zit wel een opening voor Bosch’ nieuwe System Controller. Jammer deze geïntegreerde display er niet op zit, het zou een veel strakkere cockpit opleveren. Niet dat de LED-remote en de Kiox 300-display niet goed functioneren – integendeel, met de Kiox heb je veel beter zicht op alle data dan met de System Controller – maar het levert ook een flinke kabelspaghetti op.

Zoals bij de meeste andere motorsystemen biedt ook Bosch de mogelijkheid de accustatus af te lezen en de instellingen van de motor aan te passen met een app. Dat is niet alleen prettig om de trapondersteuning naar eigen voorkeur aan te kunnen passen, maar het biedt tevens de mogelijkheid om de ondersteuning van motoren van verschillende merken op elkaar af te stemmen, zodat je beter in een groep kunt rijden.

Grote accu

In de onderbuis zit een dikke accu met 750 wattuur inhoud. Of dat genoeg is? Ik zou zeggen van wel, alhoewel het lastig is daar een concrete hoogte of afstand aan te hangen. Uiteraard is de actieradius afhankelijk van een grote hoeveelheid variabelen. Uiteraard de mate van ondersteuning die je kiest, maar ook je gewicht, de rolweerstand van de banden, het terrein en de temperatuur. Wil je toch een getal zien? Met mijn gewicht van 80 kilo – 74 kilo lichaamsgewicht plus zes kilo rugzak – zijn in de eMTB-stand tweeduizend hoogtemeters per rit zonder probleem haalbaar. Dat is voor de meeste tochten dus ruim genoeg. En anders kun je, net als wij, een lader in de rugzak meenemen. Bij veel berghutten vind je tegenwoordig stopcontacten.

Radon Render

Bosch CX: gewoon goed. Of beter: héél goed.

Radon Render

Ja, je ziet het goed. Hier past een geïntegreerde Bosch System Controller. Maar die zit er dus niet…

Radon Render

… in plaats daarvan monteert Radon een Bosch LED-remote en Bosch Kiox 300-display op het stuur. Werkt op zich prima, maar is aanmerkelijk minder strak, met een hoop extra kabels en elektronica op en aan het stuur.

Geïntegreerde magneet voor de snelheidsmeter.

Radon Render

De accuklep zit aan de onderkant van de onderbuis. Daarachter zit een accu met 750 wattuur.

Radon Render

Simpel maar effectief: een rubber bandje als borg voor de accuklep.

Vering

Klassiek vierpuntssysteem met Horst-link

Net als veel andere Duitse merken past ook Radon een klassiek vierpuntssysteem toe met Horst-link in de liggende achtervork. De beweging van het achterwiel wordt via een hevel wordt overgebracht op een horizontaal geplaatste demper. Nou is het toepassen van zo’n beproefde configuratie natuurlijk geen garantie voor goed functionerend vering, maar bij eerdere tests kwam het veersysteem van Radon op dit punt goed uit de verf. In de Render is het systeem goed voor 140 millimeter veerweg.

De luchtveer van dienst is een beproefde Fox Float X Performance, met een instelbare rebound en een hendeltje dat de demping van de ingaande slag beïnvloed, met de keuze tussen geheel open en een veel stuggere pedaalstand. Een knop waarmee je de lage-snelheidscompressie kunt regelen, ontbreekt op deze uitvoering van de Float X. Wie daar niet zonder kan moet upgraden naar de Radon 10.0, met een Float X-demper die wél over deze functionaliteit beschikt.

De 160 millimeter veerweg aan de voorkant wordt geleverd door een Fox 36 Performance met Grip-demper. Die laatste werkt traploos, zonder gedefinieerde klikjes. Je moet ‘m minstens een kwartslag verdraaien om meer demping te ervaren. Ik heb het dan over de demping van de íngaande slag. Ook de demping van de uitgaande slag is in te stellen, hier wel met kliks die duidelijk van elkaar verschillen.

De achtervering van de Render is aan de stugge kant.

Radon Render

Een Fox 36 Performance met een Grip-demper biedt 160 millimeter veerweg.

Radon Render

“Snelspanners forever!” is ook mijn motto.

Radon Render

Een fijne Fox Float X Performance levert 140 millimeter aan de achterkant.

De blauwe knop activeert de klimstand, met het rode knopje stel je de rebound in.

Onderdelen

Transmissie

Ondanks dat de Radon Render 9.0 bijzonder strak is geprijsd, zie je niet direct op welke onderdelen is beknibbeld om tot deze prijs te komen. Maar als je beter kijkt zie je dat transmissie zo’n onderdeel is. Ja, op de derailleur prijkt het begeerde Shimano XT-logo. Maar de cassette en ketting komenuit de Deore-groep. Op de schakelaar op het stuur staan dan weer wel de letters XT. Doordacht, want terwijl de een ketting een een cassette uit de Deore-groep qua schakelen nauwelijks onderdoen voor de XT-pendanten, is de XT-shifter wel écht beter. Je vindt dat misschien een detail van niks, maar het geeft wat mij betreft aan dat ze bij Radon precies weten waar ze mee bezig zijn. Goedkopere spullen waar het kan, dure spullen waar het moet.

Het crankstel is van E*thirteen, met een aluminium 34-tands kettingblad. Fraai ding, maar persoonlijk zie ik op een e-mountainbike liever een stalen voorblad. Veel slijtvaster. Schakelen doet het spul prima, maar je moet met name op steile hellingen wel terughoudend zijn met agressieve multi-shifts; de kans is dan namelijk groot dat de cassette zich verslikt in de ketting. Stap voor stap de ketting naar een lichter verzet dirigeren is dan een betere strategie.

Wielen en banden

Ook hier neemt Radon geen enkel risico. De Düroc-wielen komen bij Sun Ringlé vandaan. De gebuste aluminium velgen hebben een binnenbreedte van maar liefst 32 millimeter, maar zijn slechts 17 millimeter hoog. Ze zijn met 28 double butted stalen spaken gespaakt rond Sun Ringlé’s eigen SRX-naven. De Dürocs zijn niet de lichtste wielen die je kunt krijgen, maar ze wel supersterk, zo is m’n ervaring met deze wielen op de Render en op een aantal andere testbikes.

De banden – Minions van Maxxis – zijn eveneens probleemloos. Hier komt de expertise van Radons product-manager weer om te hoek kijken; Radon monteert in tegenstelling tot veel andere merken niét de uitvoeringen met het lichtere, maar relatief lekgevoelig EXO-karkas, maar versies met het sterkere EXO+-karkas. Zeker, die wegen meer. Maar hey, e-mountainbikes zijn sowieso zwaar. En dan heb heb ik liever banden die minder snel lek stoten dan een gewichtsbesparing van een paar honderd gram. Eveneens fijn is Maxxis’ Maxxterra-rubbercompound, die karrevrachten grip biedt zonder overdreven zwaar te rollen.

Remmen

De remmen komen bij Shimano vandaan: XT BR-M8120‘s. Wie moeite heeft met het doorgronden van de productnamen van Shimano – en wie heeft dat niet – dat zijn de vierzuigerremmen uit de XT-groep. Prima stoppers voor een e-bike als de Render, met als kanttekening dat de schijven van dienst wel goedkope gestanste exemplaren zijn. Die vertragen op zicht niet slecht, maar als ze versleten zijn, loont het zeker ze te upgraden naar betere schijven. A propos schijven: Radon monteert voor en achter 203 millimeter. Twee jaar geleden zou ik daar helemaal mee in mijn nopjes zijn geweest, maar sinds ik een aantal e-mountainbikes heb gereden met een 223 millimeter remschijf aan de voornaaf, heeft dat nóg grotere formaat absoluut mijn voorkeur.

Radon Render

Een Shimano XT-derailleur voor de ‘looks’, een cassette en ketting uit de Deore-groep om de kosten te drukken. En waarom niet, want het schakelt prima!

Radon Render

Effectieve kettinggeleider.

Radon Render

De nieuwste generatie Shimano XT-remmen kán problemen met het drukpunt hebben. Gelukkig blijven ze op de Radon altijd en overal constante prestaties leveren.

Radon Render

Rondom schijven met een diameter van 203 millimeter.

Valsugana

Trek Rail versus Radon Render versus Specialized Turbo Levo. Alle drie zwart, maar verder compleet verschillend.

Potent rubber: vooraan een Maxxis Minion DHF in 2.5 inch, achteraan een Minion DHR in 2.4 inch. Beide komen met Maxxis’ gripvaste Maxxterra-rubbercompound.

Dat zien we graag op een e-mountainbike: Maxxis’ extra stevige EXO+ karkas.

Düroc-wielen van Sun Ringlé. De gebuste velgen hebben een binnenbreedte van maar liefst 32 millimeter.

Dropper van Radon met een verstelbereik van 150 millimeter. Op zich prima, maar 170 millimeter was beter geweest. Beter mee verlegen dan om verlegen…

Fijn zadel, die Bel Air van SDG.

Hoe rijdt de Radon Render 9.0?

Flowtrails

Ondanks de relatief korte bovenbuis is de zit niet te rechtop. Integendeel: ik zou de houding eerder sportief noemen. Op flowtrails voelt de Radon Render direct en levendig aan, met veel druk op het voorwiel. De lange achterbrug en de korte balhoofdbuis spelen hier zeker een sleutelrol, maar ook de achtervering doet een duit in het zakje. Net als bij de fullies van Radon die we eerder reden, zet bij de Render de progressie bij inveren al vrij snel in. Dat wil niet zeggen dat de vering niet gevoelig is – integendeel – maar wel dat de vering al vroeg in de slag stugger wordt. Dat heeft als voordeel, dat je op bochtige flowtrails veel tegendruk hebt, waardoor je makkelijker je snelheid kunt meenemen van de ene kuipbocht naar de andere. Wie graag manuals doet, moet wel extra z’n best doen, want de lange achterkant werkt op dat vlak niet bepaald mee.

Klimmen

Maar zoals de beken de filosoof uit Betondorp ooit zei: “Ieder nadeel heeft z’n voordeel.” De lange achterkant draagt namelijk bij aan de goede klimeigenschappen, daarbij in niet geringe mate geholpen door het progressieve karakter van de achtervering, waardoor de demper niet wegzakt in z’n veerweg. De achterband heeft er geen moeite mee om op oneffen of glibberige ondergronden grip te vinden en de voorkant blijft goed sporen. Ook in steile haarspeldbochten omhoog komt dit tot uiting, met volop grip en controle.

Hoe anders bijvoorbeeld dan de bijvoorbeeld de Trek Rail, die als gevolg van zo’n enorme lengte en luie stuurhoek regelmatig een krappe bocht niet haalt. Wat dat betreft heeft de Radon Render meer raakvlakken met de Cube Stero Hybrid 140 die we dit jaar ook aan de tand gevoeld hebben. Evenals deze eveneens Duitse e-mountainbike heeft de Render veel talent voor het manoeuvreren in beperkte ruimtes. Desondanks: een steilere zitbuishoek zou op dit vlak zeker nog verbetering kunnen brengen.

Dalen

Voor wie van een crosscountry-bike komt daalt de Radon Render als een malle. Logisch, met zo’n wielbasis, zo’n luie balhoofdbuishoek, zoveel veerweg en zulke brede en gripzekere banden. Maar dat is appels met peren vergelijken. Vergelijk je de Render met gelijksoortige dubbelgeveerde e-mountainbikes, dan blijft de Radon toch enigszins achter. Eveneens door ons gereden e-bikes als de Specialized Turbo Levo of de Trek Rail trekken zich van keien, rotsen en wortels nauwelijks iets aan. Ze walsen er stoïcijns overheen, hoe sneller hoe beter. Het onderstel van de Radon Render is wat dat betreft minder gretig. Of beter: de áchtervering is minder gretig. Dat heeft niet alleen te maken met het feit dat de veerweg aan de achterkant van de Radon Render in absolute zin minder is dan bij de Specialized en de Trek, maar zeker ook met het progressievere karakter van de vering, waardoor klappen harder doorkomen.

Omdat de voorvork niet alleen meer veerweg heeft dan de achterkant, maar deze bovendien ook beter benut, is het onderstel van de Radon Render op snelle en ruige trails niet helemaal in balans. En dat leidt er weer toe, dat je op deze e-bike iets eerder in de ankers moet dan op de twee bovengenoemde Amerikaanse e-mountainbikes. Nogmaals, ik ben hier spijkers op laag water aan het zoeken. Beoordeel je de Radon Render geheel op zijn eigen merites, dan is het gewoon een capabele daler. Overigens, om de daaleigenschappen te verbeteren heb ik wel cockpit enigszins aangepast. Omdat ik in steile afdalingen m’n stuur liever niet lager heb dan m’n zadel, heb ik een stapeltje vulringen onder de stuurpen geplaatst. Dat geeft duidelijk meer controle en vermindert in vlakke passages bovendien de druk op m’n handen en polsen.

Overpeinzingen achteraf

In mijn verhaal heb ik meerdere keren de loftrompet gestoken over de doordachte manier waarop Radon de Render 9.0 heeft opgebouwd. Als het gaat om de keuze van de voorvork denk ik echter dat een veerweg van 160 millimeter niet ideaal is. Niet alleen vanwege de onbalans in het karakter van de vering – kort door de bocht: soepel voor en stug achter – maar tevens vanwege de geometrie. Zou je een voorvork met 150 millimeter veerweg in het frame steken, dan wordt de zitbuishoek steiler en de reach langer. Precies twee punten waar de Render voor verbetering vatbaar is. Met als bijkomend voordeel, dat de voor- en achtervering ook beter in balans zijn. Natuurlijk, de balhoofdbuis wordt dan ook iets steiler, maar dat kan de Render makkelijk hebben.

Radon Bikes: online kopen zonder nadelen?

De laatste jaren heeft het kopen van bikes via het internet nogal een vlucht genomen. Begrijpelijk, want vaak zijn de prijzen scherp. De maatkeuze is nog wel een dingetje, alhoewel slimme applicaties ook daar een mouw aan weten te passen. Maar hoé geavanceerd sommige webshops op dat vlak ook zijn, proefrijden is meestal niét mogelijk. En ook het aanpassen van een nieuwe bike aan je persoonlijke wensen is gecompliceerder. Hetzelfde geldt voor onderhoud en reparatie.

Het Duitse Radon Bikes zegt hiervoor een oplossing te bieden in de vorm van zogenaamde servicepartners. Dat zijn fietswinkels waar je terecht kunt voor onderhoud, reparaties en eventuele modificaties. Je kunt je nieuwe Radon desgewenst laten afleveren bij zo’n servicepartner, zodat deze de bike voor jou rijklaar kan maken. Sterker nog; je kunt een Radon servicepartners zelfs vragen of híj een bike voor jou bij Radon bestelt. Niet Radon, maar de servicepartner verzorgt dan de assemblage. Ook draagt hij zorg voor eventuele garantieclaims. Proefrijden is bij de Radon servicepartners (nog) niet mogelijk.

Dankzij z’n lange achterbrug en progressieve achtervering klimt de Radon Render erg goed…

… maar daarnaast is het een behoorlijk capabele daler.

Conclusie

Met e-mountainbikes is het net als met gewone bikes: goed of slecht zijn vaak relatieve begrippen. Eigenschappen en kwaliteiten die door de een opgehemeld worden, worden door de ander vervloekt. Echter, de kans dat de Radon Render 9.0 de e-mountainbikegemeenschap zal polariseren is vrij klein. Aan deze Duitse e-mountainbike is namelijk héél veel te waarderen en slechts bitter weinig af te dingen. Dat is natuurlijk een beetje de aard van het beestje. Een online merk als Radon moet het hebben van de grote gemene deler, van fietsen die een zo groot mogelijk publiek aanspreken. En met de Render zijn ze daar zeker in geslaagd; z’n toegankelijke rijeigenschappen en prettige trapondersteuning maken ‘m echt tot een allemansvriend.

Nee, het is binnen z’n klasse zéker niet de meest capabele daler. Maar daar staat tegenover dat-ie in relatief gematigd terrein bovengemiddeld speels is. En dat-ie, als het om klimmen gaat, ronduit een topper is. Oftewel: als je een e-mountainbike zoekt die het je van Appelscha tot de Alpen naar de zin maakt, dan is de Radon Render 9.0 absoluut een geschikte kandidaat.

“Als je een e-mountainbike zoekt die het je van Appelscha tot de Alpen naar de zin maakt, dan is de Radon Render 9.0 absoluut een geschikte kandidaat.”

Ik zeg hierboven dat er weinig op de Radon Render 9.0 is af te dingen. Dat moet je niet alleen figuurlijk nemen, maar ook letterlijk. Deze e-mountainbike is namelijk zeer scherp geprijsd. Niet alleen in vergelijking met merken die via een dealernetwerk hun fietsen distribueren, maar óók in vergelijking met andere online-merken, is 5.695 euro voor een e-bike met de specificaties van de Render 9.0 een extreem goede deal.

Voor dat bedrag vergeef je het Radon graag dat ze hebben afgezien van een geïntegreerde Bosch System Controller in de bovenbuis. Bovendien: als je die per se wilt hebben, haal je ‘m voor net iets meer dan honderd euro in huis. De enige fundamentele kritiek betreft eigenlijk de voorvork, die niet goed harmonieert met de achtervering. Was de Radon Render 9.0 mijn eigen fiets, dan zou ik zeker de veerweg van de voorvork laten reduceren tot 150 millimeter. Maar verder: wat een topper!

Reactie van Radon:

“De geïntegreerde Bosch System Controller ziet er zeker strak uit. Maar omdat de Bosch LED-remote en vooral de Bosch Kiox 300-display over veel meer functionaliteiten beschikken – naast alle gegevens over de rit, de accu en de gekozen instelling bijvoorbeeld ook fitness en navigatie – hebben we uiteindelijk toch niet voor de System Controller gekozen. Wie deze desondanks in de bovenbuis wil hebben, kan ‘m makkelijk achteraf (laten) monteren.”

De Radon Render 9.0 is fun.

Altijd…

Radon Render 9.0 2023 | Prijs, specificaties en geometrie

Onderdelen, gewicht en prijs

Frame Carbon
Vork Fox 36 Performance, FIT GRIP 3-Pos., 160 mm veerweg
Achterdemper Fox Float X Performance, 2-Pos, 140 mm veerweg
Motor Bosch CX, 85 Nm
Accu Bosch PowerTube, 750 Wh
Display Bosch LED-remote met Bosch Kiox 300-display
Achterderailleur Shimano XT, 12-speed
Schakelaar Shimano XT, 12-speed
Crankset E*thirteen Plus, 34t, 165 mm
Cassette Shimano Deore, 10/51t
Ketting Shimano Deore
Remmen Shimano XT BR-M8120
Remschijven (v/a) Shimano SM-RT66, 202/202 mm
Wielen Sun Ringlé Düroc SD37 Expert, 32 mm binnenbreedte
Voorband Maxxis Minion DHF, 3C, MaxTerra, EXO+,29 x 2.5″
Achterband Maxxis Minion DHR II, 3C, MaxTerra, EXO+, 29 x 2.5″
Stuur Race Face Æffect R, 780 mm breed, 20 mm rise
Stuurpen Race Face Æffect R, Ø35mm, 40 mm
Zadel SDG Bel Air V3 Max
Zadelpen Radon Competition-dropper, 150 mm verstelbereik
Gewicht compleet 24,95 kg (framemaat L)
Prijs € 5.695,-
Garantie Drie jaar op frame en twee jaar voor motor, accu en display voor de 1e eigenaar
Extra’s Vijf jaar crash replacement van het frame à € 999,-

Geometrie

Geometrie

Website fabrikant: radon-bikes.de

De uitvalsbasis voor een deel van deze test is bikehotel Cristallo in het stadje Levico Terme in het Noord-Italiaanse Valsugana.

Voor de test van deze e-mtb gereden routes

Bij Velozine steken we een hoop tijd, geld en moeite in de productie van reisverhalen en biketests. We willen je inspireren er op uit te trekken en aanmoedigen dezelfde mooie avonturen te beleven als wij. De routes die we onder meer voor deze biketest gereden hebben vind je daarom hieronder.


Geplaatst in Reviews en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments