Wahoo Elemnt Roam: de ultieme roaming fietscomputer?

“Makkelijker je kudo’s in ontvangst nemen, kan bijna niet!” Met die zin sloot ik de review van de Wahoo Bolt amper 2 jaar geleden af. In de tussentijd heeft Wahoo een nieuw model aan hun line-up toegevoegd: de Elemnt Roam. Ik reed afgelopen half jaar met dit nieuwe model en ging op zoek naar wat de Roam toevoegt aan eigenschappen van de Bolt: gebruiksgemak, een duidelijk scherm en connectiviteit met alles wat je kunt bedenken – van hartslagbanden tot en met Facebook.

Wat is er nieuw?

Daar kan ik kort over zijn: het scherm is wat groter en kan nu ook kleuren tonen. Toegegeven, dat is behoorlijk kort door de bocht, maar voor de rest heeft deze Roam min of meer dezelfde functionaliteiten als de Bolt: tactiele knoppen om de boel te bedienen, snelle en makkelijke installatie (QR code scannen en gaan), koppeling met de Wahoo-app op je smartphone, verschillende te selecteren en customisen displays, koppeling met verschillende andere programma’s (Strava, Komoot, Trainingpeaks, etc, etc.), allerlei randapparatuur die te koppelen is (hartslagsensor, cadans, powermeter) via bluetooth of ANT+ en de mogelijkheid om binnenkomende berichten of telefoontjes te tonen op het display, inclusief beltoon. Hoewel ik doorgaans mijn telefoon “op stil” in mijn achterzak heb zitten, vind ik deze functie van Wahoo juist wel handig: nu merk ik áltijd als er iemand belt… en kan ik zonder te stoppen kiezen of ik opneem of niet. Handig in ieder geval voor als je een belangrijk telefoontje verwacht, maar je tijd niet wil verdoen met wachten naast die telefoon.

Niet nieuw, maar wel het vermelden waard: bij de Bolt vond ik de nauwkeurigheid nog wel eens tegen vallen. Deze Roam lijkt een betere GPS ontvangst te hebben, want met deze heb ik aanmerkelijk minder last van waarden die op en neer jojo-en.

Aan / Uit

In- en uitzoomknoppen aan de zijkant. De knoppen bovenop scharnieren op de rand van de computer, waardoor ze wat lastig te bedienen zijn

Nieuw: nu met kleurenscherm!

Een van de nieuwtjes is dus het kleurenscherm… nou ja, verwacht geen miljoenen-kleuren display zoals je computerbeeldscherm of telefoon, maar een aantal duidelijk van elkaar onderscheiden kleuren, waardoor je grotere en kleinere wegen en water van elkaar kunt onderscheiden. De kleuren vallen mij tijdens het fietsen in ieder geval niet of nauwelijks op en ik vond de zwart-wit kaarten op de Bolt eigenlijk niet eens storend.

Wat ik (nog steeds) meer storend vind, is het feit dat je lastig de kaart kunt bewegen. Je kunt zeker in- en uitzoomen, maar soms wil je buiten het bereik daarvan kijken wat je route-opties zijn. Het kán feitelijk wel door 2 niveau’s dieper door te klikken (via de functie ‘Breng me naar’ en ‘locatie op kaart’), maar voor mijn gevoel moet ik dan al veel te veel klikken en scrollen en is de telefoon tevoorschijn halen sneller. Maar ja, zeker in onherbergzamer gebied kom je nog wel eens in gebieden waar het 3/4G bereik beperkt is.

Ook met de zon vol op je scherm en onder een flinke hoek, is de computer nog steeds prima af te lezen.

Routes

De Roam is voornamelijk bedoeld om nieuwe gebieden te ontdekken en je daar door te leiden middels routes. Met de vaste-route-dichtheid in ons kikkerlandje is navigeren misschien niet direct een must. Maar in het buitenland, of bijvoorbeeld als je flink wat gravel- en offroadpaden op de Veluwe aan elkaar wilt lussen, dan is dat met de Wahoo Roam eigenlijk vrij makkelijk te doen. De Wahoo is te koppelen aan apps zoals Strava of Komoot waarmee je routes kunt maken die je met één synchronisatiehandeling in je Wahoo pompt.

Ik maakte voor deze test een route in de Komoot webomgeving. Daar kun je op een OpenStreetMap (OSM) kaart punten aanklikken en zo per afslag bepalen hoe je wilt fietsen. Daarbij kun je opteren om de getoonde paden (dat zijn er doorgaans genoeg) te volgen of echt van punt naar punt, waarbij de verbindingsstukken rechte lijnen zijn. In mijn geval voldeed het volgen van getoonde paden ruim voldoende.

Het synchroniseren met de Wahoo zelf is nog wel even een dingetje… Daarvoor heb je idealiter wel wifi of 3/4G nodig. De reguliere bluetooth verbinding die je telefoon met de computer heeft, zou volgens Wahoo ook moeten werken, maar ik kreeg het tijdens deze specifieke test niet voor elkaar. Gooi je (zoals ik deed) je spullen in de auto en blijk je op je startpunt geen bereik te hebben, dan staat je route dus niet in je Wahoo. Door deze thuis voor vertrek even aan te zetten en met de Wahoo app te synchroniseren, is dat uiteraard te voorkomen.

Iedere afslag wordt tijdens het fietsen van te voren aangegeven middels een aftellend aantal meters tot de volgende afslag. Net voor de afslag zelf lichten de ledjes op de Wahoo ook daadwerkelijk van links naar rechts of vice versa op, aanvullend op de pijlen die je op het scherm zelf te zien krijgt. Een accoustisch signaal is ook mogelijk, als je dat wilt.

De ‘Get-me-started’-functie brengt je overigens naar het ingestelde beginpunt, niet handig als je om wat voor reden dan ook ergens halverwege de route op wil. Vervolgens laat ie je ook maar de rest van de route rijden en niet het stuk wat je zelf overgeslagen hebt. Gevalletje ‘bestemming bereikt’ zeg maar. De ‘Take-me-to’-functie zou volgens Wahoo ideaal zijn om je ergens naar toe te navigeren (adres, Point-of-interest of een willekeurige plek op de kaart). Maar toen ik het binnen een kwartier niet voor elkaar kreeg, heb ik het opgegeven. Het schijnt dat dit euvel een probleem in synchronisatie met iOS is en dat het met Android beter werkt (niet zelf geprobeerd).

Duidelijke pijlen in navigatiemodus en onderscheid tussen grotere wegen, karrensporen en wandelpaadjes (die zijn het leukst!)

… ook op de andere schermen aanduidingen waar je heen moet.

Waar ik eigenlijk het meeste last van had, bij het volgen van een route, was de schaal waarop de kaart getoond wordt. Ik hou ervan om enigszins overzicht te houden waar de route heen gaat en zoom dus doorgaans wat verder uit. Dan is een centimeter op het scherm al snel 200 m in het echt en daardoor kun je nog wel eens verkeerd rijden als er meerdere paden bij elkaar in de buurt liggen. Dit punt geldt generiek voor alle fietscomputers met een niet al te groot scherm, maar makkelijker inzoomen en uitzoomen zou dit euvel zomaar eens kunnen verhelpen.

Batterij

17 uur zou de batterij van de Roam mee moeten gaan. Hoewel ik het niet exact getest heb, valt me ook bij deze uitvoering weer op, hoe vaak je kunt fietsen zonder tussentijds je Wahoo op te laden. Doorgaans fiets ik er vier á vijf ritten mee van één tot anderhalf uur, voordat ik de computer weer aan de lader hang. Die lader is overigens gewoon een micro-USB aansluiting, dus kun je zowel met je laptop als telefoonlader opladen. Van een soort ‘range-anxiety’ heb ik ook geen last. Bij batterijpercentages boven 20% rij ik zonder angst dat de computer onderweg leeg raakt. Zelfs ritten waarbij ik bij vertrek er pas achter kwam ‘dat ik hem wel even had mogen opladen’ (batterijpercentages 10% – 14%) en dacht ‘we kijken wel hoever we komen’, kwam ik doorgaan nog steeds anderhalf uur door zonder dat de Wahoo onderweg uitviel.

De Wahoo Roam wordt geleverd met een out-front mount, maar daarvan zie ik teveel afbrekende exemplaren op de worldwidewebs voorbij komen… Voor mij daarom deze aluminium K-Edge mount.

Social connectivity

Ik zei het in de intro en het vorige artikel al: het gemak waarmee je na afloop van de rit, je data naar Strava upload, is echt te simpel voor woorden. Puur door het feit dat ik nu op slechts 2 buttons op mijn telefoon hoef te drukken, gebruik ik Strava überhaupt. Had ik de Wahoo met een kabeltje aan mijn laptop moeten hangen, dan was er een grote kans geweest dat ik helemaal geen data had geüpload. Gemak dient de mens…

Conclusie

Als ik mijn eigen review teruglees, heb ik eigenlijk best wat aanmerkingen op de Wahoo Elemnt Roam. Je zou haast denken dat ik het maar niks vind, maar het tegendeel is waar: ik voel me zowaar onthand als ik een keer met de fiets in de auto ergens heen rij en er ter plaatse achter kom dat ik de Wahoo vergeten ben. Ondanks de genoemde ‘aandachtspunten’ is de Roam mijn vaste trainingsmaatje geworden en dat komt toch vooral door het gebruiksgemak van de meest gebruikte functies, de lange standtijd van de batterij en de sociale connectiviteit. Tenzij je iedere boom op je fietscomputer wil zien, is deze fietscomputer meer dan je nodig hebt.

De Roam gaat over de toonbank voor € 349, inclusief alle benodigde toebehoren en met de OSM kaarten wereldwijd geïnstalleerd.

Tekst & foto’s: Coen de Jongh

Posted in Reviews and tagged , , , , .

Reacties

avatar