White Brothers Loop

Onbekend maakt onbemind, zeker in de wereld van high-end vorken. Slechts een enkeling zal zich nog de White Brothers SC72 herinneren: een opvallend goudkleurig stuk freeswerk met dikke binnenpoten. In 1997 richtte dit bedrijf zich al op stuurprecisie, terwijl de rest van de markt het nog met ‘slechts’ 28.6 millimeter deed. Conservatief waren ze ook zeker niet toen ze in 2004 als één van de eerste fabrikanten grote wielen omarmden en de BW.8 en 1.0 29er vorken met 80 en 100 millimeter veerweg op de markt brachten. Kort daarop volgde nog een eigen automatische lockout concept, gebaseerd op een magnetische klep.

Anno 2011 valt White Brothers onder de Mountain Racing Products (MRP) groep, bekend van de kettinggeleiders. Er is vast genoeg veranderd, maar het etiket ‘apart’ past nog steeds prima bij White Brothers. Een blik op het gamma zegt al genoeg: van 29er downhill vorken tot vering specifiek voor snowbikes. Maken ze dan ook iets gangbaars?

Jazeker! Nouja… min of meer. Wij voelden de ‘standaard’ 26” Loop 100/120 TCR aan de tand, maar deze bleek in een 650b fiets te zitten… Geen dubieuze conversie: de 26” Loop is in werkelijkheid 26”/650b. Aahhh, oké dan. Dat heeft wel een consequentie: bij 120 millimeter veerweg bedraagt de inbouwhoogte van de Loop 504 millimeter volgens de fabriek. Ter referentie, een Fox F120 komt op 491 millimeter uit, dat zou zo maar een halve graad in balhoofdhoek kunnen schelen.

Alle Loop vorken zijn verkrijgbaar met een uitgebreid keuzepakket: 80, 100 of 120 millimeter veerweg (zelf intern in te stellen), witte of zwarte buitenpoten en een 1.125, 1.5 of tapse 1.125-1.5 inch balhoofdbuis. Qua dropouts ben je gebonden aan het eigen QtaperR 15 systeem, White’s idee over de QR15 norm. Je vraagt je af waarom dat geen gemeengoed is: een simpel te demonteren (naar het midden toe taps toelopende) as, met moer voor de voorspanning. Die laatste blijft zelfs netjes op de vork zitten bij demontage van het wiel en is in een fractie van een seconde zonder gereedschap bij te stellen.

Intelligent Magnetic Valving
Het hart van de vork is de Aura demper met drie instellingen: de dead obvious rode rebound knop onderaan de vorkpoot reguleert de uitgaande demping. Aan de rechterkant van de kroon zit wat lijkt op een blauwe lockout hendel. Dat is het bijna: hiermee is zowel de ingaande demping (de eerste vier klikjes met de klok mee) als de automatische lockout (de laatste drie klikjes) te bedienen. Denk aan een Fox RLC demper, waarbij de compressie knop ineens handig te bedienen blijkt, en aan het einde van zijn bereik de Terralogic functie van een Fox X demper inschakelt. De automatische lockout van White Brothers is daarbij echter en magnetische klep in het oliecircuit van de demper. In de terminologie van White Brothers: Intelligent Magnetic Valving – afgekort IMV. Alle Loop vorken bevatten deze technologie. De drie IMV standen van de hendel op de kroon bepalen in hoeverre er nog een klein beetje lekstroom langs de magnetische klep stroomt. Zo is een zekere mate van gevoeligheid op hobbelige ondergrond nog gegarandeerd, zonder dat de automatische lockout opent. Tot slot is de kracht waarmee dat wel gebeurt (de ‘blow off’ of ‘threshold’ die we van andere merken kennen) in te stellen middels een 2 millimeter inbusboutje op de compressie hendel.

… en de praktijk…?
Eigenlijk resteert na alle introductie en uitleg maar één vraag: hoe rijdt het? Nouja, precies zoals je zou hopen! Met de compressie helemaal open veert de vork zeer soepel – de respons op fijn getril door worteltjes en gruis op het pad is zeer goed. Daar staat tegenover dat de Loop genoeg reserve houdt voor grotere klappen. Bij een gemiddelde rit gebruikte de vork doorgaans zo’n 80-85% van de veerweg. Net genoeg buffer voor die slecht gelande sprong of een kuil die net wat dieper blijkt dan je eerst inschatte. Qua stuurprecisie was geen verschil te merken met referentiemateriaal. Een getal ontbreekt in deze, maar het feit dat de Loop op 100 millimeter met 650b wielen minstens zo direct aanvoelde als een 26er Fox F100/F120 met QR15 zegt dat de torsiestijfheid wel in orde is.

Hoewel veergedrag belangrijk is voor de rijeigenschappen van een voorvork is de kwaliteit van de demping uiteindelijk bepalend. Demping voegt controle toe aan wat anders een simpele veer blijft. Opvallend is dat bij de lichtste stand de vork nooit overdempt voelt. Dit in tegenstelling tot sommige concurrenten, waarbij je het gevoel hebt dat de ingaande demping nog wel een stukje lichter zou mogen. Tevens verloopt de overgang tussen ingaande en uitgaande demping zonder gestoot of gehaper – vaak de achilleshiel bij vorken en slechts een enkele constructeur weet dit netjes op te lossen. Ook op dit vlak doet de Loop zeker niet onder voor de concurrentie!

Na leeswerk komt gebruiksgemak
Het vergt wat leeswerk om de gecombineerde compressie en automatische lockout functie volledig te benutten, oftewel: RTFM! Eenmaal ingesteld is de combinatie van afstellen van compressiedemping en aan/uit zetten van de automatische lockout met één hendel zeker nuttig. De flinke toename in gebruiksgemak maakt dan ook dat de instellingen ook werkelijk gebruikt worden. Met name het onderweg uit kunnen schakelen van IMV is een aan White Brothers voorbehouden pluspunt zodra zich worteltapijten en wasborden voordoen.

In vergelijking met de TerraLogic technologie van Fox is er een opmerkelijk minder nadrukkelijk losbreekpunt en ook een sneller terugkeren naar de geblokkeerde stand. In het terrein voelt de Loop met IMV ingeschakeld daardoor wat minder star, maar gaat bij uitzondering ook de ‘fout’ in en blokkeert te snel opnieuw. Dit terwijl we de vork met de IMV in de zwakst mogelijke stand testten. White Brothers claimt zelf dat je de IMV permanent aan kan laten. Voor de rijder die een reguliere vork gewend is en niet regelmatig op de lockout rijdt lijkt ons dat geen aanrader: je levert toch écht wat comfort in.

Het plaatje wordt compleet gemaakt door een zeer nette afwerking van het geheel. Het lakwerk ziet er uniform uit zonder lakputjes of belletjes, de schijfremopname is strak vlak gefreesd, de kabelgeleider voor de remleiding is subtiel doch functioneel. Alle knoppen lopen soepel, zijn van aluminium en voelen solide aan. Een echt minpunt aan de Loop vork konden we dan ook niet ontdekken en met een gewicht van nipt boven de 1.800 gram is het noch een anorexia noch een obesitas patiënt. Hooguit is het veranderen van veerweg ietsje omslachtiger dan bij een Fox of RockShox. Servicen is daarentegen super simpel en laten we eerlijk zijn, de veerweg instellen doe je ook maar één keer.

Beslist geen ‘kleintje’
Als relatief kleine speler blijkt White Brothers met de Loop voorvork een waardige concurrent voor de ‘groten’ op de markt. Naast een sublieme werking is de vork leverbaar in een verscheidenheid aan uitvoeringen voor zowat iedere XC-achtige fiets op de markt. De prijs van 795 euro is ook redelijk in lijn met de concurrentie. Uitblinker in het gehele pakket blijft echter de IMV demper. IMV staat niet voor nog een extra ‘aerospace-afgeleide afkorting’, maar blijkt daadwerkelijk unieke functionaliteit te bieden. Zelfs zonder de magnetische lockout ingeschakeld is het gedrag van de Aura demper zeer goed, wat de vork een hoogwaardig instrument voor zowel de ‘set and forget’ rijder als de eeuwige finetuner maakt.

Dat is een indruk die past bij deze vork in zijn geheel. We zijn in de fietsenwereld gewend aan veel geschreeuw, waarna we altijd nog maar moeten zien hoeveel wol dat daadwerkelijk oplevert. De Loop van White Brothers doet het opvallend genoeg bijna zonder schreeuwende marketingtermen op de poten. Terwijl ze in dit geval te rechtvaardigen waren geweest…

Tekst & foto’s: Eric Wictor

Met dank aan: www.boneshaker.nl

Geplaatst in Reviews.
guest
4 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
Coen
Admin
Coen
9 jaren geleden

Nu nog een paar honderd gram eraf en ze hebben een potentiele Fox killer in handen!

Matthijs
Matthijs
9 jaren geleden

Hmmm, interessant product! De 29er versie is dacht ik redelijk populair in de USA…

opmerking en vragen:
– ze compenseren hun extra hoogte wel met een tikkie meer offset dan RS en Fox 26er vorken, zie ik: 42mm. Maar goed, je moet je stuur wel laag genoeg kunnen houden en je bb komt ook weer zo’n 5mm omhoog (jaja).
– met welke X-demper van Fox vergelijk je? Nieuwste type of een oudere?
– die qr15 van hen, werkt dat nu zoveel anders dan een RS Maxle?

Eric
Admin
Eric
9 jaren geleden

Lomp kort antwoord ivm drukte:

De vergelijking is getrokken met TerraLogic X dempers van < 2011/12. De nieuwe X dempers gedragen zich schijnbaar hetzelfde als de oude, met als enig significant verschil dat de recentste TerraLogic incarnatie een veel breder instelbereik heeft. Genoeg aan de 'hardheid van de lockout' knop draaien en je schakelt TerraLogic nagenoeg uit.

Verder zou je QtapeR kunnen zien als een combinatie van Fox cam handle en RockShox voorspanningsmoer. Los/vastdraaien gaat echter veel soepeler dan Maxle.

Lars
Editor
Lars
9 jaren geleden

mooi verhaal! :-)