Cape Epic 2022: De Trek Supercaliber 9.8 van Thijs en Maarten

Op 20 maart start de Cape Epic. Voormalig concurrenten Thijs Al en Maarten Tjallingii staan daar samen als team ‘Epic Allies’ aan de start en doen een gooi naar de overwinning in de masters-categorie. Deze twee voormalige wedstrijdmountainbikers gaan de strijd aan met andere deelnemers, met zichzelf én met de niets ontzienende Zuid-Afrikaanse omgeving aan boord van Treks bijzondere crosscountry fullsuspension; de Supercaliber 9.8 met zijn kenmerkende IsoStrut-achtervering met 60 mm veerweg.

Tekst: Jeroen van den Brand // Foto’s: Patrick Dorré | www.pjfilm.nl

De Absa Cape Epic staat bekend als één van de meest zware mountainbikemeerdaagsen ter wereld. Bij de editie van 2022 wordt er 657 kilometer en 17.000 hoogtemeters afgelegd, verdeeld over 7 etappes. En hoewel het de deelnemers voor en na de etappes aan weinig ontbreekt, zijn ze tijdens de lange etappes door het ruige Zuid-Afrikaanse landschap op zichzelf, elkaar én het materiaal aangewezen.

Trek Supercaliber 9.8

Epic Allies Maarten en Thijs rijden de Cape Epic 2022 op Trek Supercaliber 9.8 crosscountry fullsuspensions. Of moeten we haast softtail zeggen? Treks Supercaliber, met zijn IsoStrut-vering is iets aparts. Terwijl de Top Fuel van crosscountry steeds verder richting het trail-segment evolueerde, ontstond er een gat in Trek’s programma. In plaats van ‘gewoon een 100 mm fully’ te ontwikkelen, koos Trek een andere benadering.

Cape Epic – Epic Allies Trek Procaliber 9.8

Maarten en Thijs rijden deze Cape Epic 2022 op een nagenoeg standaard Trek Supercaliber 9.8 in de kleur ‘Carbon Blue Smoke & Radio Active Coral’. De wielen zijn verwisseld voor lichtere exemplaren en Thijs heeft een dropper zadelpen gemonteerd.

IsoStrut-achtervering

De Supercaliber heeft achteraan ‘slechts’ 60 mm veerweg, waarbij vooral de onopvallende aansturing van de achterdemper… uh opvalt. IsoStrut noemt Trek deze constructie. In feite is hierbij de achterbrug een integraal onderdeel van het veersysteem. Trek weet zo bij de Supercaliber tóch achtervering te maken met – op een draaipunt boven de trapas na – verder géén gelagerde draaipunten. De Supercaliber combineert volgens Trek dankzij de IsoStrut-vering de stijfheid en directheid van een hardtail, maar heeft tractie en het vermogen om klappen op te vangen zoals een dubbelgeveerde xc-racer. Bovendien is het systeem dusdanig compact dat er zonder enig probleem meerdere bidons in het voorframe mee kunnen. Aspecten die Epic Allies Thijs en Maarten als voormalig wedstrijdmountainbikers natuurlijk aanspreken voor hun Zuid-Afrikaanse marathonavontuur, de Cape Epic.

Cape Epic – Epic Allies Trek Procaliber 9.8 IsoStrut

De Supercaliber is een bijzonder beestje. In plaats van ‘gewoon’ een crosscountry fullsuspension te ontwikkelen met voor- en achteraan 100 mm veerweg, koos Trek voor een constructie met slechts 60 mm veerweg. De achterbrug is een integraal onderdeel van het veersysteem, waarbij de demper ook als rechtgeleiding fungeert. Bij de lancering van de Supercaliber dook collega Lars in de details van het IsoStrut-systeem.

Nagenoeg standaard afmontage

Qua afmontage wijkt de Trek Supercaliber 9.8 waarmee de Epic Allies op pad gaan nauwelijks af van de versie zoals je hem bij Trek kunt bestellen. Dat betekent dus een Fox Performance 32 Step-Cast voorvork met 100 mm veerweg en een volledige Shimano Deore XT M8100-groep. Thijs heeft de standaard carbon zadelpen uitgewisseld voor een Fox Transfer SL-dropper. Maarten koos daar – omwille van het gewicht – niet voor. Hoewel de Cape Epic beslist technisch uitdagend is, vertrouwd hij op zijn technische skills om ook zónder dropper zadelpen heelhuids onderaan de afdalingen te komen.

Cape Epic – Epic Allies Trek Procaliber 9.8

Bij de aandrijving vertrouwen de heren op de Shimano’s werkpaard: de Deore XT groep.

Uiteraard is dit een 1×12-setup, waarbij beide heren volledig vertrouwen op de clutch in de achterdemper; rondom het kettingblad vooraan is géén extra kettinggeleider gemonteerd.

Cape Epic – Epic Allies Trek Procaliber 9.8

Terwijl Maarten de standaard carbon zadelpen heeft laten zitten, wisselde Thijs hem om voor een Fox Transfer SL-dropper.

Bontrager Kovee XXX wiel-upgrade en Schwalbe banden

Voor de Cape Epic zijn de Bontrager Kovee Pro-wielen in de Trek Supercaliber vervangen door de Kovee XXX-wielen. Hierbij zijn de velgen, net als die van de Kovee Pro-exemplaren van carbon en hebben een genereuze interne breedte van 29 mm. Met hun gewicht van 1.290 gram wordt met deze upgrade 310 gram roterende massa bespaart. En voor een uitputtingsslag als de Cape Epic weegt (…) zoiets natuurlijk door.

De Bontrager Kovee XXX carbon wielen zijn met 1.290 gram erg licht, ondanks de relatief brede velgen met een interne breedte van 29 mm. De wielen zijn opgebouwd rond de bekende, betrouwbare DT Swiss 240-naven.

Thijs en Maarten gaan op pad met Schwalbe banden. Omdat de Cape Epic ook veel gravelpaden bevat, hebben ze voor de relatief licht lopende combinatie van de Racing Ralph en Racing Ray gekozen. Daarbij gebruiken ze de versies met de Super Ground-karkassen. Dat zijn weliswaar niet de lichtste uit het programma van de Duitse bandenfabrikant, maar zijn beter bestand tegen stootlekken en hebben sterkere wangen, om weerstand te bieden tegen de vele rotsen die de heren zéker gaan tegenkomen. En zoals iedereen weet: een lekke band is nóóit sneller.

Bontrager BITS multitool en Sahmurai bandenplugset

Hadden we al gezegd dat de Cape Epic zwaar is? Niet alleen fysiek en mentaal; óók het materiaal zal veel te lijden hebben. En een volgwagen met reserve-onderdelen zoals bij een wielerkoers…? Daarop wacht je tevergeefs bij de Cape Epic. Je móet dus zelfredzaam zijn. Maarten rijdt daarom met de in de vorkbuis gemonteerde Bontrager BITS multitool, die onze collega Lars iets meer dan een jaar geleden nog getest heeft. Die zit zodoende gemakkelijk binnen handbereik wanneer er onverhoopt gesleuteld moet worden.

De Epic Allies zijn tijdens de etappes op elkaar aangewezen; er is géén ondersteuning onderweg en Maarten heeft zijn Trek Procaliber 9.8 dan ook voorzien van de Bontrager BITS multitool die in de vorkbuis gemonteerd zit.

En ook al rijden de Epic Allies met banden met degelijke karkassen, lekrijden is niet een kwestie van ‘of’, maar eerder ‘wanneer’. Om toch zo snel mogelijk door te kunnen heeft Maarten dan ook een Sahmuari Sword-bandenplugset mee. Die zijn er in varianten die je kunt monteren in je stuur – zoals collega Coen die eerder al eens uitprobeerde – en in de holle as van een Shimano-crankstel. Maarten koos voor die laatste versie. Tot slot hebben beide heren nog een zadeltasje gevuld met onder meer CO2-patronen en bandenlichters.

De holle ruimte in het Shimano Deore XT crankstel is een dankbare plek om een pluggenset in mee te nemen, zoals het Sahmuari Sword.

Cape Epic 2022: 657 km en 17.000 hoogtemeters

De Cape Epic 2022 start op 20 maart en de finish is zeven dagen later. Anders dan andere jaren start de Cape Epic dit jaar niet op de Tafelberg, maar landinwaarts vanaf Lourensford Wine Estate, op 1 uur rijden van Kaapstad. Vanaf de eerste etappe kunnen de renners rekenen op flink wat hoogtemeters. Zo is de eerste etappe van 92 km, door de Hottentos Holland Mountains, al goed voor 2.850 hoogtemeters. Vanaf dag 3 verplaatst het Epic-circus zich landinwaarts richting Greyton, een klein kunstenaarsdorp, omgeven door het Kogelberg natuurreservaat. De finale zal verreden worden rondom mountainbikemekka Stellenbosch – locatie van openingswedstrijd van de 2018 mountainbike wereldbeker. In totaal krijgen de deelnemers aan deze Cape Epic 657 kilometer voor de wielen, in combinatie met bij 17.000 hoogtemeter belooft het wederom een epische wedstrijd te worden.

Volg dagelijks de verrichtingen van de Epic Allies op Velozine vanaf 20 maart

Maarten en Thijs zullen tijdens hun deelname verslag doen in woord en beeld hier op Velozine. Je kan hun avonturen dus op de voet – nou ja, van achter je beeldscherm – volgen hier op Velozine. Check en volg ook zeker hun Instagramaccount: @epicallies

Geplaatst in Specials en getagd met , , , , .
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments