BMC lanceert nieuwe gravelbike: Kaius gravelracer

Als je bij het Zwitserse BMC aanklopt voor een gravelbike, heb je ‘ongeveer’ twee smaken. Ongeveer, want enerzijds is er de Roadmachine X, die – zoals de naam verklapt – in feite een wegracer is waar dikkere banden in kunnen. De term ‘gravelbike’ mag-ie eigenlijk niet eens hebben. Anderzijds is er de URS; een gravelbike die je haast kunt zien als een mountainbike met gebogen stuur. Nu brengt BMC een gravelbike die daar precies tussen past: de Kaius 01. Een “high performance” gravelracer, zo meldt het met buzzwords overladen persbericht.
BMC Kaius 01 ONE Gravelracer

BMC Kaius: gravelracer met buzzwords

Als je het persbericht moet geloven is de nieuwe Kaius zowat het antwoord op alles rondom gravel. Een kleine greep uit de overdaad aan marketing buzzwords die de Zwitserse firma gebruikt in z’n persbericht:

  • With the launch of Kaius 01, BMC introduces its first-ever gravel performance racing bike that unlocks speed across all surfaces.
  • The premium carbon gravel bike is built with an unprecedented carbon layup and gravel-specific geometry that ensure the perfect balance of stiffness, lightweight, and compliance for optimal traction on loose surfaces, front-end stability, and unmatched climbing prowess.
  • Harnessing the precision and performance of BMC’s renowned leading road technologies, Kaius tunes into the gravel wavelength to access unbound speed.

BMC introduces the all-new Gravel Performance Series with the launch of Kaius 01, its first high-performance gravel bike. Developed using the revolutionary technologies BMC features on its innovative road models, Kaius 01 is a racing machine designed to withstand the demands of unhindered gravel riding.

“Kaius is an ultra-lightweight gravel bike built to go fast when the terrain gets rough,” Conrad Glassey, Head of Product Management at BMC.

Er gaat nagenoeg geen zin voorbij in het persbericht zonder superlatieven en andere uitgebreide, soms toch wel erg holle marketingtermen. En dat is eigenlijk niet des BMC’s. De Zwitserse firma geeft met z’n technische inslag namelijk vaak goede, diepgaande uitleg waarom ze specifieke ontwerpkeuzes maken. En in het geval van deze Kaius geldt dat ook wel, alleen sneeuwen ze die zelf onder. We proberen dan ook deze nieuwe gravelracer te belichten op zijn eigen merites, zonder al te veel van die buzzwords.

Beduidend meer racer

Als gravelracer heeft BMC voor de Kaius 01 meer inspiratie gehaald bij zijn wegracers dan bij de URS gravelbike, zoveel is wel duidelijk. Het silhouet van de Kaius 01 oogt veel meer als een racer dan als een dikke offroader. Niettemin kun je tot 45 mm brede banden kwijt in BMC’s nieuwste gravelbike.

De Kaius 01 is volledig van carbon, waarbij niet alleen het frame en voorvork, maar ook het stuur en zadelpen als concept samen hebben ontwikkeld. De hele ‘module’ weegt 1.785 gram. Maar omdat dat betrekkelijk weinig zegt, bekijken we de onderdelen even los. Het frame zelf weegt – afhankelijk van de maat – circa 910 gram. De voorvork weegt 400 gram, de zadelpen 160 gram en de samenstelling van stuurpen en stuur 315 gram. Dit alles is voor gravelbegrippen behoorlijk licht.

Hoekige lijnen kenmerken veel BMC fietsen en bij de Kaius gravelracer wijken van die designtaal niet af. De gelijkenissen met de Roadmachine X zijn er overduidelijk, maar de staande achtervork is opvallend dikker en uiteraard is er ruimte voor veel dikker rubber. Je kan de Kaius met maximaal 45 mm brede banden uitrusten.

Uiteraard (…) is de carbonsamenstelling heel erg “gravel-tuned”, aldus het persbericht, wat in dit geval betekent dat de Kaius 01 zijdelings stijf is, maar toch behoorlijk vergevingsgezind is. Niettemin zijn er geen extreem afgeplatte buizen toegepast in de achtervork, zoals we dat bij sommige andere merken zien. Wel houdt BMC vast aan z’n specifieke zadelpen. Die is D-vormig in doorsnede. Het idee hierbij is dat de platte (achter)kant toelaat dat de pen naar achteren méér doorbuigt en zodoende schokken opvangt.

De plekken waar steenslag en grote schokken het frame teisteren zijn voorzien van extra carbon ter bescherming. En tot slot nog een saillant, maar niet geheel onbelangrijk detail: de Kaius kan niet worden uitgevoerd met mechanische derailleurs. Er zijn echter wel kleine openingen voorzien om elektronische derailleurs mét kabel te voorzien.

Het frame zou relatief comfortabel zijn volgens BMC. De D-vormige zadelpen, zou dankzij zijn afgeplatte achterzijde óók meer comfort moeten geven. Met een passtuk is overigens ook een ronde zadelpen te monteren en de Kaius is ook compatibel met dropper zadelpennen.

De Kaius kan alleen uit de voeten met elektronisch schakelgerei. Alle drie de modellen die BMC levert hebben draadloze groepen van Sram. Er zijn echter zowel nabij de dropout als op de zitbuis kabelpoorten voorzien om bedrade (maar dus wél elektronische) derailleurs monteren.

Oók aerodynamisch

De onderbuis en de bidonhouder zijn ook in samenspraak ontworpen, zodat het geheel méér aerodynamisch is. Aerocore noemt BMC dat. En méér aerodynamica is óók de reden waarom je BMC’s Integrated Cockpit System aantreft op de Kaius 01. Er zijn twee versies. Eén waarbij de stuurpen en stuur losse elementen zijn en één waarbij dat tot één geheel is geïntegreerd. Die laatste, de ICS Carbon Aero vind je alleen op het topmodel. Dit stuur heeft een flare-up van 12,5º.

Bij beide versies lopen de kabels en leidingen volledig binnendoor. Er zit dus niets aan de buitenkant dat de luchtstroom verstoren kan. Dit bespaart enkele watts aan trapvermogen, voor het geval je dat bijster belangrijk vind tijdens een gravelrit. Verder is het vooral erg handig wanneer je een (totaal niét-aerodynamische) stuurtas wenst te monteren; er zitten geen kabels in de weg. De letterlijk meer gestroomlijnde vormgeving oogt verder vooral ook strak. En dat alleen al kan een prima afweging voor je zijn natuurlijk…

Dat de BMC voor de Kaius inspiratie heeft gehaald bij zijn aeroracers wordt onder meer duidelijk door de volledig geïntegreerde cockpit.

Deze ICS Carbon Aero cockpit vind je alleen op het topmodel, waarbij de je een flare-up hebt van 12,5º.

Overigens maakt BMC in z’n persbericht ook melding van de ICS MTT Suspension stuurpen. Dat is een geveerde stuurpen die in samenwerking met Redshift is ontwikkeld. Die wordt op geen van de Kaius gravelbikes standaard geleverd, maar is wél compatibel. Mocht je méér comfort willen én geïntegreerde kabels, dan heeft BMC dus een passende oplossing…

BMC ICS MTT Stem

Een meer geïntegreerde look én toch vering in je stuurpen? BMC heeft ook een ICS MTT; een stuurpen met vering, samen ontwikkeld met de firma Redshift.

Geometrie

We zeiden gekscherend in het verleden al eens dat BMC niet alleen voor ‘Bicycle Manunfacturing Company’ staat, maar ook voor ‘Bewust Minder Conformistisch’. Eigenlijk zonder uitzondering is er bij elke fiets die het Zwitserse merk in z’n programma heeft wel een aspect dat nogal afwijkt van de norm. En in veel gevallen blijft het niet bij één aspect. Op het vlak van geometrie bewandelt BMC ook vaak z’n eigen weg en de Kaius 01 is daarop geen uitzondering.

Bij deze gravelracer combineren ze een relatief lange reach met relatief steile hoeken. Daarin zijn ze zeker niet de enige; het geeft een vlot reagerende gravelrace die dankzij z’n lengte ook relatief stabiel blijft op snelheid. Maar BMC gaat op het vlak van die stabiliteit nog een stap verder. Ze hebben de trapas namelijk op 80 mm onder de naafassen gezet. Dat is echt erg laag. Sterker, het is nog eens 9 mm lager dan bij de Roadmachine X.

BMC Kaius gravelbike geometrie

BMC Kaius modellen: 3 modellen

De Kaius 01 gravelracer is er in drie uitvoeringen, die allemaal hetzelfde frame delen. Ze kunnen dus allemaal – via een pasbus – met een dropper zadelpen worden uitgevoerd, ook al wordt er geen model af fabriek met zo’n ding geleverd. Verder is het frame geschikt voor 1x- en 2x-aandrijvingen. Montagepunten voor tassen of spatborden zoek je tevergeefs; BMC zet de Kaius expliciet neer als een gravelracer, en gravelracen doe je zonder tassen of spatborden. Wel kun je een tasje monteren op de bovenbuis.

Alle drie de Kaius 01-modellen zijn per direct verkrijgbaar via de BMC-dealer.

BMC Kaius 01 ONE gravelracer

Het topmodel, de Kaius 01 One kost € 11.499 en komt met de ICS Carbon Aero one-piece cockpit, een Sram Red AXS XPLR 1×12 groep en Zipp 303 Firecrest carbon wielen.

BMC Kaius 01 Two gravelbike

De Kaius 01 Two kost € 8.499 en heeft de iets minder geïntegreerde versie van het Integrated Cockpit System, met dus een losse stuurpen en stuur. Bij deze gravelracer heb je een Sram Force eTap AXS Wide 2×12 groep en Zipp 303 S carbon wielen.

Met een prijs van € 5.499 heb je de ‘opstapper’ van BMC’s gravelracer in de vorm van de Kaius 01 Three. Deze heeft geen geïntegreerde cockpit maar een los stuur en stuurpen. De remleidingen lopen echter wél binnendoor. Deze gravelbike is afgemonteerd met Sram Rival eTap AXS Wide 2×12 en komt met carbon wielen onder BMC-label.

Bron en meer info: www.bmc-switzerland.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments