DT Swiss FR 1500 Classic: minder gewicht en minder stootlek

Dat een lichter wiel sneller accelereert en ook makkelijker stuurt, is een wetmatigheid waaraan ook freeriders en downhillracers zich niet kunnen onttrekken. Maar een laag gewicht staat altijd op gespannen voet met sterkte en duurzaamheid. Daarom zijn downhillwielen nooit zo licht als een set wielen voor een crosscountrybike. Toch zag DT Swiss kans een lichtere wielset te bouwen dan z’n FR 1950 Classic: de FR 1500 Classic. Het vernieuwde velgprofiel verlaagt bovendien de kans op stootlek, aldus DT Swiss.

DT Swiss FR 1500 Classic

Met de FR 1500 Classic introduceert DT Swiss z’n nieuwste freeride- en downhillwielen als lichtere én sterkere variant van de de FR 1950 Classic die het Zwitserse merk tot dusver in z’n programma had. Het lagere gewicht is een gevolg van een geheel nieuw aluminium velgprofiel en het toepassen van minder spaken in het voorwiel. Het achterwiel krijgt veruit de grootste krachten te verduren, dus dat bouwt DT Swiss op met 32 DT Competition-spaken. Het voorwiel telt 28 spaken. De FR 1500 Classic is er vanaf 1.928 gram, wat zo’n 150 gram minder is dan de FR 1950 Classic.

Vernieuwd velgprofiel

Met een interne breedte van 30 millimeter lijkt de nieuwe velg van de FR 1500 Classic wielen hetzelfde als de FR 1950 Classic. Toch is de velg geheel nieuw. De grootste wijziging zit hem in de opstaande velgranden. In plaats van subtiel naar binnen gekanteld, staan ze nu meer rechtop. De buitenrand is vervolgens ook nog eens verbreedt. Dit maakt dat ze beter bestand zijn tegen flinke klappen.

De verbreding verlaagt óók de kans op stootlek. Dit is namelijk de plek waar de zijwand van een band op wordt plat gedrukt wanneer je je wiel volle bak op een steen, stronk of ander obstakel prakt. Hoe breder dit deel van de velg, hoe minder dit als een mes kan fungeren en dus minder snel de wand doorsnijdt. In samenspraak met een niet nader benoemde bandenfabrikant zou die kans met 17% verlaagd zijn ten opzichte van de FR 1950 Classic wielen, aldus DT Swiss in z’n persbericht.

DT Swiss FR 1500 Classic

De velgranden staan rechterop en zijn verbreedt. Dit maakt de velgranden sterker én geeft een verlaging op de kans dat je stootlek rijdt.

240 EXP-naven en twee velgdiameters

DT Swiss bouwt de FR 1500 Classic wielen op met z’n 240 EXP-naven. In tegenstelling tot z’n Spline-wielen past de Zwitserse firma reguliere spaken met gebogen kop toe. De gedachte hierbij is dat die nog altijd wereldwijd het meest vertegenwoordigd zijn. En met oog op service vergroot dat de kans op het vinden van vervangende exemplaren wanneer je tijdens je bikepark-roadtrip er één of meerdere onverhoopt moet vervangen. Het vrijloop van de 240 EXP-achternaaf heeft 36 tanden en daarmee dus een vrijloophoek van 10 graden. En zoals je gewend bent van DT Swiss is dit vrijloop verkrijgbaar met Shimano HG-, Shimano Microspline- en Sram XD-cassettepassing.

DT Swiss bouwt de FR 1500 Classic wielen op met z’n 240 EXP-naven, met de 36-tands vrijloop ringen die dus een vrijloophoek van 10 graden geven.

De FR 1500 Classic wielen zijn er in 27.5 en 29 inch.

De FR 1500 Classic is verkrijgbaar in 27.5 inch en 29 inch diameters. Het voorwiel is leverbaar in Boost (110 mm) breedte voor 15 en 20 millimeter steekas. Het achterwiel is verkrijgbaar in de reguliere 12 x 148 millimeter (Boost) configuratie, maar ook zijn er 12 x 150 millimeter en 12 x 157 millimeter (Superboost) varianten leverbaar. Het gewicht voor de lichtste configuratie is 1.928 gram.

Je koopt de FR 1500 Classic wielen als set voor € 899,80.

Bron en meer info: dtswiss.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments