Lapierre vernieuwt Prorace CF hardtail met nieuwe comfortconstructie

3D Tubular concept belooft minder complexiteit, minder gewicht en meer comfort

Comfortabele hardtails – het lijkt een tegenstelling in zichzelf – bestaan al heel wat jaren. Talloze merken hebben hardtails met comfort verhogende constructies verwerkt in het frame. Bij Lapierre is dat de Prorace CF. De Franse fabrikant komt nu met twee nieuwe versies. De ene lichter en nog altijd even comfortabel, de ander nóg lichter, maar ook stijver. Tegelijkertijd is de geometrie aangescherpt, waarbij er weinig twijfel bestaat over het inzetgebied: crosscountry rijden op snelheid…

Lapierre Prorace CF 9.9 2022 – hardtail

De tijd dat hardtails ook echt compromisloos hard waren, liggen gelukkig ver achter ons. Stijf werd jaren lang als synoniem gezien voor snel en dus zochten wedstrijdrijders de stijfste frames. De waarheid is echter veel genuanceerder en gelukkig wordt de fietsindustrie met de jaren ook wijzer. Hoge stijfheid in een frame is leuk en nuttig in bepaalde, maar beslist niet in alle richtingen. Om trapkracht efficiënt om te zetten in voorwaartse snelheid is een torsiestijf frame handig. In verticale richting voegt stijfheid weinig toe aan dat aspect. En ten aanzien van comfort is het zelfs contraproductief.

Torsiestijf, comfortabel én een laag gewicht dankzij carbon

Door hun toenemende ervaring met het verwerken van carbon weten steeds meer fietsfabrikanten lichtgewicht hardtails te construeren die een hoge mate van torsiestijfheid, een hoog comfortniveau en laag gewicht bieden. De Franse fietsfabrikant Lapierre past bij z’n huidige Prorace CF-hardtail ook carbon toe. Om meer comfort te realiseren vertrouwden de ingenieurs echter niet volledig op de eigenschappen van carbon, maar werd tevens een in het frame geïntegreerd elastomeer dempingselement toegepast. ‘Shock Absorption Technology’ (SAT), noemen ze dat. Een fullsuspension werd het er beslist niet van. De mate van flex en demping in het frame is bovendien zeker niet zo hoog als bij Trek’s IsoSpeed-constructie. Het ligt meer in lijn met wat je bijvoorbeeld bij de XTC Advanced van Giant en de Scalpel HT van Cannondale tegenkomt.

Vorig jaar probeerde Arjan de Prorace CF 8.9 met SAT nog uit. Zijn conclusie over die fiets kort door de bocht: “Licht, direct en redelijk comfortabel”. Maar voor Lapierre was dat nog geen reden om stil te gaan zitten. Ze lanceren nu een volledig nieuwe Prorace CF, zónder SAT.  Desondanks zou de nieuwe Prorace CF dezelfde mate van comfort bieden en bovendien lichter zijn dan z’n voorganger, aldus het persbericht van Lapierre. Plus: feitelijk zijn er twéé versies van de nieuwe Prorace CF, die onderling verschillen.

Lapierre Prorace CF hardtail met 3D Tubular concept

Nieuwe comfortconstructie: ‘3D Tubular concept’

Voor de nieuwe Prorace CF heeft Lapierre leentjebuur gedaan bij z’n racefietsen. Daar passen ze sinds 2015 al het ‘3D Tubular concept’ toe. Bikers die al wat langer rondrijden zien mogelijk enige gelijkenis met de befaamde ‘triple triangle’ van GT. Maar buiten het visuele aspect houdt de overeenkomst wel op. Want waar bij GT  beide buizen van de staande achtervork óók verbonden zijn met de zitbuis, is dat bij bij Lapierre’s Prorace CF niet het geval. Het idee is dat de achtervork door de langere buizen in verticale richting méér flexibiliteit toelaat, waardoor schokken en trillingen beter opgevangen zouden worden. Plus: doordat de zitbuis aan de bovenkant niet direct is verbonden met de staande achtervork,  kan die zitbuis onder belasting evenééns meer doorbuigen, zo is de theorie.

Lapierre Prorace CF hardtail met 3D Tubular concept

Lapierre Prorace CF hardtail met 3D Tubular concept

Twee smaken: licht en comfortabel en nóg lichter, maar stijver

Lapierre claimt dat de nieuwe Prorace CF minstens zo comfortabel is als z’n voorganger met SAT, maar tegelijkertijd strakker reageert op trap- en stuurinput. De gehele constructie is ook eenvoudiger geworden. En eenvoudiger betekent in dit geval ook lichter. De vorige Prorace CF SAT was in z’n lichtste uitvoering met een framegewicht van 1.070 gram ook al geen zwaargewicht. Lapierre is er met de nieuwe constructie in geslaagd daar nog eens 100 gram vanaf te snoepen. Het nieuwe Prorace CF UD SL frame weegt dus 970 gram in de maat M (zonder lak).

Er is ook nog een Prorace CF UD SLI Team-frame. Dankzij de toepassing van een ander soort carbon en een andere lay-up weegt dat frame slechts 845 gram (framemaat M, ongelakt). Dat is dus zelfs 225 gram minder dan de oude Prorace CF. De ervaring leert dat dergelijke verschillen echter ook doorwerken in andere eigenschappen. Desondanks meldde het persbericht hier niets over. Op onze expliciete vraag aan Lapierre of beide frames dan ook andere karakteristieken hebben, kwam een eerlijke “Ja”. De UD SLI Team is in z’n geheel wat stijver, maar – zo voegt Lapierre er aan toe – nog altijd méér comfortabel dan een “pure racehardtail…”

Lapierre Prorace CF hardtail met 3D Tubular concept

Lapierre heeft twee versies van z’n nieuwe Prorace CF frame die identiek lijken, maar dat in feite niet zijn. De UD SL weegt 970 gram zonder lak in de maat M, terwijl de UD SLI Team in dezelfde maat slechts 845 gram weegt. Die Team-versie is in alle richtingen wél stijver en daarmee dus ook iets minder comfortabel.

Lapierre Prorace CF hardtail met 3D Tubular concept

Geometrie: lager, langer, steiler én flauwer

In z’n persbericht zegt Lapierre over de geometrie van de nieuwe Prorace CF-frames dat-ie niet extreem of radicaal is. En waar dat misschien in absolute zin wel klopt, zijn de veranderingen ten opzichte van de vorige versie wel opvallend. De reach is vergroot, de zitbuis is 1º rechter gezet tot 74º, terwijl de balhoofdhoek van 69,5º met 1,5º is afgevlakt is naar 68º. De trapas staat 2 mm lager en de achtervork is 8 mm verkort tot 420 mm. Verder heeft Lapierre de balhoofdbuis bij de S, M en L-frames 5 mm en bij de XL zelfs 10 mm verlaagd. De zit is dus in de basis dieper en de nieuwe Prorace CF-modellen zijn duidelijk méér uitgesproken als moderne xc-racer dan de ietwat meer allround voorganger.

Tot slot is het vermeldenswaardig dat de zitbuis bij alle maten ingekort is. Van 10 mm bij de S tot maar liefst 40 mm bij de XL. Dat betekent dus ook dat de 27,2 mm zadelpen verder uit steekt en bij kan dragen aan het verhogen van het comfort.

Lapierre Prorace CF 2022 geometrie

Framedetails

Waar de vorige generatie genoeg bochten had om te wedijveren met knooppunt Ridderkerk, zijn de nieuwe Prorace CF-frames een stuk strakker vormgegeven. We zien dezelfde ontwerptaal als bij de de eerder dit jaar geïntroduceerde vernieuwde XR en XRM crosscountry fullsuspension-modellen.

Lapierre Prorace CF hardtail met 3D Tubular concept

Het nieuwe Prorace CF-frame oogt strakker dan z’n voorganger, waarbij de ontwerptaal hetzelfde is als Lapierre’s nieuwe XR en XRM fullsuspension modellen.

Lapierre Prorace CF hardtail met 3D Tubular concept

De Prorace CF UD SL en UD SLI Team-frames verschillen onderling qua gewicht, stijfheid en het niveau van comfort, maar zijn verder in hun overkomen én details geheel identiek. In de voordriehoek van de frames kun je twee bidons kwijt. Op de onderbuis zijn er zelfs drie nokken aangebracht, zodat je de keuze hebt uit twee posities voor je bidonhouder. De remleiding en kabel voor de achterderailleur lopen binnendoor, waarbij ze gewoon via de zijkant van het frame naar binnen gaan. Lapierre doet dus (gelukkig) niet mee aan de trend om ze dóór het balhoofd naar binnen te voeren. Er zou ook een opening zijn om een bedieningskabel voor een dropper-zadelpen binnendoor te verleggen. Lapierre levert overigens géén van de Prorace CF-modellen standaard met een dropper, maar je hebt dus wel de mogelijkheid om er zelf een te monteren. Voor de montage van de trapaslagers past Lapierre een pressfit 92 trapaspot toe en tot slot hebben de Prorace CF-frames een UDH-patje.

Lapierre Prorace CF hardtail met 3D Tubular concept

De schakelkabel en remleiding lopen uiteraard binnendoor, waarbij Lapierre ze (wat ons betreft) gelukkig aan de zijkant van het frame naar binnen voert en niet dóór het bovenste balfhoofdlager, zoals we bij diverse andere nieuwe bikes zien. Er is overigens ook een poort beschikbaar voor een dropper-kabel.

Lapierre Prorace CF 2022: 5 modellen

De nieuwe Prorace CF wordt door Lapierre in vijf varianten aangeboden. Van een los frame is (vooralsnog) geen sprake. Het programma begint met de Prorace CF 5.9 die je koopt voor € 2.299. Je hebt dan dus (al) het 970 grams UD SL-frame. Het lichtste en dus iets stijvere UD SLI Team-frame vind je alleen bij het topmodel, de Prorace CF 9.9 van € 6.499. Alle modellen zijn per direct te bestellen en veel Lapierre-dealers hebben inmiddels al diverse modellen in de showroom staan.

Lapierre Prorace CF 5.9 2022

De Lapierre Prorace CF is er vanaf € 2.299. Vooraan vind je bij de 5.9 een SR Suntour Radion-voorvork. Verder is-ie voorzien van Sram SX Eagle 12-speed aandrijfcomponenten en Sram Level-schrijfremmen. De wielen bestaan uit Fastace-naven en Rodi aluminium velgen.

Lapierre Prorace CF 6.9 2022

Voor € 2.899 heb je de Prorace CF 6.9 met een RockShox SID SL Select-voorvork, een Sram NX Eagle 12-speed aandrijving, Sram Level T-schijfremmen en dezelfde wielen als in de 5.9.

Lapierre Prorace CF 7.9 2022

De Prorace CF 7.9 heeft vooraan een Fox 32 StepCast Float Performance-voorvork. Qua aandrijving heb je een volledige Sram GX Eagle 12-speed groep. Stoppen doe je met Sram’s Level TL-schijfremmen. Hij rolt op DT Swiss X1900 Spline-wielen en kost € 3.599.

Met een prijs van € 4.599 heeft de Prorace CF 8.9 onder meer een Fox 32 StepCast Float Factory-voorvork en is het de enige in het programma met Shimano-onderdelen. Deore XT 12-speed groep inclusief schijfremmen, meer specifiek. De wielen zijn van Lapierre en hebben carbon velgen.

Lapierre Prorace CF 9.9

De Prorace CF 9.9 is het topmodel met een prijs van € 6.499. Dit is de enige met het lichtste UD SLI Team-frame van 845 gram. Vooraan heeft-ie een RockShox SID SL Ultimate-voorvork. Schakelen van de Sram X01 Eagle AXS 12-speed derailleur doe je met een Sram XG Eagle AXS-shifter. De overige aandrijfonderdelen komen uit de X01 Eagle-serie. De remmen zijn Srams meest high-end Level TLM-modellen. Ook bij deze bike krijg je wielen Lapierre-wielen met carbon velgen.

Bron en meer info: www.lapierrebikes.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments