
Giant Anthem en Liv Pique 2026: gedeeld DNA
Met de Anthem en Pique vernieuwen Giant en zustermerk Liv in één klap het volledige programma aan high-end crosscountry-fullsuspensions. De modellen delen een gloednieuwe Advanced SL-frameconstructie, die is geproduceerd volgens Giants nieuwste productietechnieken. Het frame is hierdoor niet alleen lichter, maar ook stijver. De combinatie is volgens de Taiwanese fietsgigant zeven tot acht procent efficiënter in het overbrengen van trapenergie dan zijn voorganger en is zelfs ruim zestien procent efficiënter dan de Specialized Epic 8, zo claimt Giant op basis van eigen labmetingen.
De xc-fullies van zowel Liv als Giant hebben dezelfde FlexPoint Pro-achtervering, met een nu horizontaal geplaatste demper. Die positionering maakt ruimte voor een tweede twee bidonhouder en draagt bovendien bij aan een stijver geheel, doordat de belasting van de bovenbuis en zitbuis nu directer wordt opgevangen. De Anthem en Pique delen duidelijk hetzelfde DNA, maar er zijn ook duidelijke verschillen. Zo komt het frame van de Pique uit een andere mal dan de Anthem, omdat de geometrie op toch wel wat punten afwijkt. Ook is de tuning van de achterdemper bij de Pique anders (lees: lichter) dan bij de Anthem.

FlexPoint Pro: minder flex, meer gevoel
De vernieuwde achtervering blijft trouw aan het single-pivot-principe dat bij de vorige generatie de Maestro-vering opvolgde. De nieuwe demperpositie maakt echter dat de achtervork gedurende de ingaande slag minder hoeft te verbuigen. Samen met de aangepaste hefboomverhouding (meer richting één-op-één) en een demper met een grotere slag, spreekt de achtervering daardoor in het begin van de veerweg soepeler aan. Anders gezegd: in tegenstelling tot de vorige Anthem (en xc-bikes van veel concurrenten), hebben de flexstays dus nauwelijks meer (negatieve) invloed op de veerkarakteristiek.
Het montagepunt voor de demper is ín de bovenbuis verwerkt in plaats van ‘er op’ (of eigenlijk ‘er onder’). Daardoor lijkt Giant de trend van in de bovenbuis weggewerkte dempers te volgen, zoals bij onder meer Specialized Epic World Cup en Unno Horn te volgen, maar dan minder extreem. Het is Giant ook niet zo te doen om de demper aan het zicht te onttrekken. Deze constructie maakt dat het geheel van bovenbuis en dempermontagepunten samen lichter is, zoals Cannondale dat bij z’n Scalpel voor ogen heeft.
Zowel de Anthem als Pique-modellen krijgen nu ook achteraan standaard 120 millimeter veerweg mee. Dat begint dus inderdaad stilaan dé norm te worden voor crosscountry-fullsuspensions.


Framedetails
Minder materiaal, slimmere productie
Zoals eerder al aangegeven wijken de frames van de Pique en Anthem qua geometrie iets van elkaar aaf. Maar qua technieken zijn ze identiek. Daarbij is er voor deze nieuwste generatie uiteraard weer gestreefd naar een lager gewicht. Dat heeft Giant voor elkaar gekregen door onder meer het snijproces van de carbonvezelmatten te optimaliseren. Dat gebeurt middels gerobotiseerd snijden met een mes in plaats van lasersnijden. Lasersnijden klinkt moderner en preciezer, maar het komt met het nadeel dat het carbon als gevolg van de intense hitte vervormd. Door met een nauwkeurig (geautomatiseerd) mes te snijden, wordt dit risico vermeden en is er simpelweg minder materiaal nodig. Verder gebruikt Giant nu een robot voor het samenstellen van de verschillende lagen laminaat halffabrikaten. Het voorframe wordt nu met grotere en daardoor dus ook minder losse laminaat-matten geproduceerd. Dat is zowel lichter als door sterker het verminderen van naden en overlapping.




Lichter en stijver
Volgens Giant weegt een Anthem Advanced SL-frame in maat M 1.530 gram, inclusief lak en alle hardware. Dat is 89 gram minder dan het vorige Anthem Advanced 29-frame (1.619 gram) en zelfs ruim 190 gram lichter dan de Specialized S-Works Epic 8 (1.724 gram). Daarmee behoort het tot de lichtste full-carbon XC-frames van dit moment.
Het gewichtsvoordeel gaat gepaard met een toename in stijfheid. Giant claimt dat de nieuwe voor- en achterdriehoek samen ruim zes procent stijver zijn in torsie en trapstijfheid dan de vorige generatie. Daarmee is ook de stijfheids-gewichtsverhouding ten opzichte van de Epic 8 met meer dan zestien procent toegenomen. De winst zit volgens Giant vooral in de grotere diameter van de onderbuis, de eveneens vergrote bovenbuis en de fors uitgevoerde frameconstructie rondom de trapas. Verder is de hevel tussen de achtervork en demper nu uit één stuk Advanced Forged Composite gemaakt; dat bespaart niet alleen gewicht, maar het geheel ten opzichte van een aluminium versie ook stijver.


Twee bidonhouders, kabels binnendoor en X-modellen met opbergvak in onderbuis
Doordat de demper voortaan horizontaal onder de bovenbuis staat, ontstaat er ruimte voor bidonhouders op de boven- én de zitbuis. De kabels en leidingen lopen volledig intern en gaan via het bovenste balhoofdlager naar binnen. De trapaslagers zitten in een pressfit-92-passing. Daaromheen zitten montagepunten voor een kettinggeleider. En natuurlijk is het frame voorzien van een UDH (Universal Derailleur Hanger). Ook volgt Giant, vanzelfsprekend zo lijkt het, de trend om opslagcapaciteit ín het frame aan te bieden. Opvallend genoeg bieden Giant en Liv dit alleen aan op de X-modellen, waarbij meteen opgemerkt moet worden dat de Pique X-modellen aan de Benelux voorbij gaan.


Geïntegreerde cockpit, van carbon én aluminium
Giant en Liv trekken de lijn van systeemintegratie verder door naar de cockpit. Alle nieuwe Anthem- en Pique-modellen – van de duurste tot de meest betaalbare – krijgen een ééndelige stuur-stuurpencombinatie met interne kabelgeleiding. Op de topmodellen monteert de fabrikant het carbon Contact SLR XC Integrated cockpit, met een breedte van 780 millimeter en stuurpenlengten van 50 tot 90 millimeter. In een versie met een 60 millimeter stuurpen is het gewicht 295 gram.

Dat op zich is geen verrassing. Wél opvallend is dat de goedkopere uitvoeringen níet terugvallen op losse componenten, maar dezelfde geïntegreerde look behouden dankzij de integrated cockpit Contact SL XC. Die is ziet er nagenoeg hetzelfde uit, maar volledig uit aluminium vervaardigd!
Die aanpak is in dit segment uniek, maar als iemand dat trucje moet aftrappen, dan is dat wel Giant. De fietsfabrikant is ’s werelds grootste producent van aluminium frames en componenten, dus als iemand het kan, dan zijn zij het wel. Giant zegt dat ook het aluminium cockpit enigszins schokdempende eigenschappen heeft, maar daar durven we echter wel een vraagteken bij te zetten. De SL XC Integrated Cockpit weegt bij een stuurpenlengte van 60 millimeter 540 gram en dat is toch al snel 100 gram méér dan een losse combinatie van stuur en stuurpen.

Geometrie
De nieuwe Anthem- en Pique-serie zet de lijn voort die Giant in 2022 inzette met de Anthem Advanced Pro 29. Die fiets markeerde toen al de overgang van pure xc-racefully naar een moderner en veelzijdiger platform met meer veerweg en een vlakkere balhoofdhoek (67,5 graden). De 2026-generatie gaat daarin weer een stapje verder, met nog eens een halve tot zelfs hele graad vlakkere balhoofdhoek.
Opvallend is dat Giant en Liv er voor kiezen om hun crosscountry-fullsuspension een flipchip te geven. De dempermontage in de bovenbuis is excentrisch uitgevoerd en daarmee verstel kun je de hoeken een halve graad verstellen. Geen extreme aanpassing dus, maar het biedt wel ruimte voor persoonlijke verfijning. De Liv Pique Advanced SL is er in kleinere maten (XS–L) met daarbij kortere reach en hogere stack.

Giant Anthem (X) Advanced SL 2026: modellen, specificaties en prijzen
Giant Benelux pakt ditmaal breed uit met het aanbod van de Anthem en Anthem X-modellen. Waar het voorheen wel eens een beperkt deel van het programma aanbood, zijn er nu behoorlijk wat varianten beschikbaar. Maar, een budget-bike is de Anthem geenszins. De Anthem Advanced SL is er vanaf 4.499 euro.
Alle modellen komen standaard met een dropper-zadelpen. Het carbon cockpit is er vanaf de Anthem Advanced SL 2 en de Anthem X Advanced SL 1. De modellen daaronder hebben de aluminium versie.
- Anthem Advanced SL SE – € 12.499
- Rockshox Sid/SidLuxe Flight Attendant, Sram XX SL Eagle Transmission incl. vermogensmeter, Reverb AXS dropper, Giant Contact SLR XC cockpit (carbon), Giant XCR WheelSystem (carbon)
- Anthem Advanced SL 0 – € 9.499
- Rockshox Sid/SidLuxe Ultimate, Sram XX SL Eagle Transmission incl. vermogensmeter, Giant Contact Switch SL dropper, Giant Contact SLR XC cockpit (carbon), Giant XCR WheelSystem (carbon)
- Anthem Advanced SL 1 – € 6.999
- Rockshox Sid/SidLuxe Select+, Sram GX Eagle Transmission, Giant Contact Switch SL dropper, Giant Contact SLR XC cockpit (carbon), Giant XCR WheelSystem (carbon)
- Anthem Advanced SL 2 – € 5.499
- Rockshox Sid/SidLuxe Select+, Sram Eagle 90 Transmission, Giant Contact Switch SL dropper, Giant Contact SLR XC cockpit (carbon), Giant XCA WheelSystem
- Anthem Advanced SL 3 – € 4.499
- Fox 34 SL Performance en Float SL Performance, Shimano Deore, Giant Core dropper, Giant Contact SL XC cockpit, Giant XCA 29 WheelSystem
- Anthem X Advanced SL 1 – € 6.999
- Fox 34 SL Performance Elite en Float SL Factory, Sram GX Eagle Transmission, Giant Contact Switch AT dropper, Giant Contact SLR XC cockpit (carbon), Giant XCR WheelSystem (carbon)
- Anthem X Advanced SL 2 – € 5.499
- Fox 34 SL Performance en Float SL Performance, Sram Eagle 90 Transmission, Giant Contact Switch AT dropper, Giant Contact SL XC cockpit, Giant XCA WheelSystem
- Anthem Advanced SL SE Frameset – € 4.199
- Rockshox SidLuxe Ultimate, Giant Contact SLR XC Cockpit (carbon)


Liv Pique (X) Advanced SL: modellen, specificaties en prijzen
Wat de Pique betreft voert Giant Benelux een beperkt aanbod. Sterker; de Pique X Advanced SL met vooraan 130 millimeter veerweg staat officieel niet op de prijslijst. Alleen de Pique Advanced SL met rondom 120 millimeter veerweg is leverbaar als complete bike, vanaf 4.499 euro.
- Liv Pique Advanced SL SE – € 12.499
- Rockshox Sid/SidLuxe Flight Attendant, Sram XX SL Eagle Transmission incl. vermogensmeter, Reverb AXS dropper, Giant Contact SLR XC cockpit (carbon), Cadex Max XC WheelSystem (carbon)
- Liv Pique Advanced SL 0 – € 9.499
- Rockshox Sid/SidLuxe Ultimate, Sram XX SL Eagle Transmission incl. vermogensmeter, Giant Contact Switch SL dropper, Giant Contact SLR XC cockpit (carbon), Giant XCR WheelSystem (carbon)
- Liv Pique Advanced SL 2 – € 5.499
- Rockshox Sid/SidLuxe Select+, Sram Eagle 90 Transmission, Giant Contact Switch SL dropper, Giant Contact SL XC cockpit, Giant XCA WheelSystem
- Liv Pique Advanced SL 3 – € 4.499
- Fox 34 SL Performance en Float SL Performance, Shimano Deore, Giant Core dropper, Giant Contact SL XC cockpit, Giant XCA WheelSystem


Nieuwe high-end wielen met carbon en aluminium velgen
De nieuwe Anthem- en Pique-modellen zijn allemaal voorzien van wielen uit eigen stal. ‘WheelSystems’ noemen Giant en Liv dat, waarbij er dus nu een nieuwe carbon XCR WheelSystem is en een aluminium XCA WheelSystem. Zowel XCR als XCA zijn tubeless en geschikt voor banden van 2.2 tot 2.6 inch.

XCR WheelSystem
De XCR is de absolute topvariant. De carbon velgen hebben een 30 millimeter interne breedte en zijn gemaakt met nieuwe inzichten ten opzichte van het lamineren. De haakloze velgen hebben brede, flink afgeronde flanken, ‘Wide Guard Technology’ genaamd. Dit moet de velgen robuuster maken en bovendien de kans op stootlek flink verlagen. Dit soort velgconstructies zagen we eerder ook al bij velgen van bijvoorbeeld Enve.

Net als voorgaande versies past men de zogeheten ‘Dynamic Balanced Lacing’ (DBL) toe. Kort door de bocht komt dit concept er op neer dat de spaken in aandrijfrichting én de tegengestelde oriëntatie beide dusdanig zijn geplaatst, dat ze dezelfde spanning hebben. Dat klinkt logisch, maar bij reguliere spaakpatronen is dat niet snel het geval. Het argument om het wél te doen is dat het wiel niet alleen degelijker is, maar volgens Giant en Liv ook duidelijk beter accelereert en beter reageert op stuurinput.
Bij de XCR is dat verder kracht bijgezet door carbon spaken toe te passen (20 in het voorwiel, 24 in het achterwiel). Die zijn stijver en dragen dus ook bij aan dat strakke gevoel. Bovendien zijn ze lichter. Het nieuwe XCR WheelSystem is 150 gram lichter dan de voorganger en weegt nu dus nipt onder de 1.350 gram.
De naven zijn voorzien van afgedichte industriële lagers. De achternaaf heeft een Helical-Bevel Ratchet Drive System: een vrijloop met axiale ringen voorzien van 120 tanden en heeft dus een vrijloophoek van slechts drie graden. De axiale vertandingen is daarbij conisch. Dat verdeeld de krachten iets beter, wat gunstiger is voor de duurzaamheid. De vrijloopring op de cassettedriver schuift over een schuine splines. Daardoor is het contactoppervlak groter en kan het geheel dus lichter worden gemaakt. Bovendien wordt de vrijloopring zo actief aangedrukt onder trapkracht.


XCA WheelSystem
Ook de XCA, met aluminium velgen, profiteert van deze nieuwe naven en de DBL-spaaktechnologie. Maar in plaats van carbon spaken, zijn deze wielen met roestvaststalen exemplaren uitgevoerd. Bij de aluminium velgen past men óók de Wide Guard-rand van 5 millimeter dik toe. Om gewicht te besparen zijn die echter hol uitgevoerd, wat toch wel een unieke constructie is! Desalniettemin wegen dit wielset 1.786 gram; niet zwaar, maar ook niet extreem licht.


Meer info: giant-bicycles.com en liv-cycling.com













Serieus mooie fietsen, maar 4500 euro voor een Deore afgemonteerde bike is niet echt concurrerend