Nieuwe Schwalbe-band voor xc-rijders: de Rick XC

Nieuw race-rubber is volgens Schwalbe mix van Thunder Burt en Racing Ralph

Hij was al een tijdje in de pits van de diverse World Cups te zien, maar nu de Eurobike-fietsbeurs in het Duitse Frankfurt van start is gegaan, wordt-ie ook officieel gepresenteerd: de Schwalbe Rick XC. Volgens de makers is deze crosscountry-wedstrijdband een combinatie van de Racing Ralph en de Thunder Burt, maar dan specifiek afgestemd op de alsmaar uitdagender wordende xc-parkoersen. Jammer: de naam allitereert niet.
Schwalbe Rick XC

Het nieuwste wedstrijdrubber van Schwalbe: de Rick XC.

Schwalbe Rick XC: nieuwe aanvulling op Ray, Ralph, Ron en Burt

Welke Nederlandse crosscountry-rijder kent ze niet? De Racing Ray, Racing Ralph, Rocket Ron en Thundert Burt. Daar komt dan nu de Rick XC bij. Ja, net als jij vroegen we ons af waarom de naam van deze nieuwe band niet allitereert. Gooit Schwalbe hiermee ineens een geliefde traditie overboord? Terwijl we er nog wel een leuke weten! Wat denk je van Raging Rick?

Anyhow, de Rick XC is Schwalbe’s nieuwste crosscountry-band. Volgens de Duitse bandenfabrikant is dit model al sinds 2019 in ontwikkeling, aangevoerd door onder andere de Olympische medaillewinnaar Mathias Flückiger. De spagaat die de band moest kunnen maken was enerzijds het minimaliseren van de rolweerstand en anderzijds het bieden van zoveel mogelijk grip. Kan dat dan, deze tegengestelde eisen in één band realiseren?

Ja zegt Schwalbe, de Rick XC kan dat, met dank aan de lage centrale noppen à la Thunder Burt en de dubbele rij schoudernoppen zoals je die ook op de Racing Ray en Racing Ralph vindt. Schwalbe meldt dat de hoogte van het profiel van de Rick XC precies tussen dat van de Thunder Burt en de Racing Ralph in valt.

Rick rolt lichter dan Ray en Ralph

Volgens Schwalbe rolt de Rick XC lichter dan de Racing Ralph en de Racing Ray. Bovendien zouden de tractie en de bochtengrip groter zijn. “Waar de rijders op het hoogste niveau vaak kozen voor een Racing Ralph als voorband en een Thunder Burt achter, kan in veel gevallen nu gereden worden met een Rick XC Pro aan zowel de voor- als achterkant”, aldus Schwalbe in z’n persbericht.

Ook de lekbestendigheid zou beter zijn, met name als het gaat om het voorkomen van een stootlek. Om zo’n zogenaamde snakebite tegen te gaan, heeft de Rick XC volgens Schwalbe meer rubber tussen de overgang van de nopjes op het loopvlak en de zijnoppen. Daarbij is versterking van de 2.4 inch uitvoering is geoptimaliseerd voor velgen met een binnenbreedte van 30 millimeter, terwijl de 2.24 inch variant gemaakt is voor velgen met een binnenbreedte van 25 millimeter.

De Rick XC komt in 2.25 en 2.4 inch met Addix Speed- of met Addix Speedgrip-rubbersamenstelling. Alle uitvoeringen zijn uitgerust met het lichte Super Race-karkas. De 2.25 komt op 680 gram, de 2.4 weegt 760 gram. De versies met zwarte of beige wangen wegen even veel. De prijs per band komt op 68,95 euro. Uiteraard kun je binnenkort een uitgebreide test op deze website verwachten.U

Schwalbe Rick XC

De Schwalbe Rick XC met de snelste Speed-compound en beige wangen.

Schwalbe Rick XC

De blauwe streep geeft aan dat het hier om de Speedgrip-rubbersamenstelling. Deze uitvoering van de Rick XC heeft zwarte wangen.

Wedstrijdrijder en mede-ontwikkelaar van de Rick XC: de Zwitser Mathias Flückiger.

Bron en meer info: schwalbe.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
2 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
Piet
Piet
16 dagen geleden

Bandenboer… Gebruiken mensen dat nou echt nog?

Rutger
Rutger
14 dagen geleden

Cool! Ik kan niet wachten om hem te bestellen. Hopelijk is-ie snel verkrijgbaar!