Pivot Shadowcat 2022: trailbike met 27.5 inch wielen

‘Kleinere’ wielen, want speelser

Terwijl zowat de hele industrie inmiddels de 27.5 inch wielmaat nagenoeg alleen nog als achterwiel in een mullet-setup meent te moeten gebruiken, is het des te opvallender dat het Amerikaanse Pivot een nieuwe trailbike lanceert met 27.5 inch wielen rondom. Met 140 mm veerweg achteraan, 160 mm veerweg aan de voorkant en een erg licht carbon frame is de Shadowcat volgens Pivot een bike die de plezierknop volledig opendraait om hem daarna af te breken.

Pivot Cycles Shadowcat

Wielmaat maar deel van de puzzel

29 inch is inmiddels in het grootste deel van de markt dé wielmaat. Kleinere wielen vind je inmiddels vooral in niches zoals kleine rijders, freeriders en in zogeheten mullet-setups – met vooraan een 29 inch en achteraan een 27.5 inch wiel. Met name bij e-mountainbikes lijkt er nog plaats voor de kleinere ‘grotere’ wielmaat (immers; ooit was 26 inch de standaard zonder dat iemand zich erom bekommerde). Maar je kan het misschien als een laatste stuiptrekking zien.

Maar de wielmaat is slechts een deel van de puzzel. Je kan beargumenteren dat grootste vooruitgang bij mountainbikes de laatste jaren niet de verandering in wielmaat geweest, maar verbeterde geometrie. En vergeet niet dat kleinere wielen ook weer voordelen hebben: bij gelijke stijfheid en sterkte zijn ze lichter dan hun 29 inch tegenhangers. En vergeet de banden niet… Een 29 inch band die geschikt is voor serieus ruig werk weegt ook serieus wat. En dat moet je allemaal op gang trekken.

Pivot Shadowcat

Pivot Shadowcat: 27.5 inch, want speelser

Precies daarom zijn er nog een fabrikanten – met name in Noord-Amerika – die 27.5 inch nog niet vaarwel gezegd hebben. Zo komt Pivot Cycles anno 2022 met een gloednieuwe 27.5 inch trailbike. Ja, dat lees je goed! De Pivot Shadowcat biedt een 140 mm carbon chassis met moderne geometrie, progressieve vering en een zeer laag totaalgewicht. Pivot claimt zelfs dat het gewicht van het Shadowcat-frame slechts 45 gram meer is dan dat van zijn lichte crosscountrybike, de Mach 4 SL (29″ x 100 mm). Dat komt dus neer op circa 1.900 gram voor het frame van de Shadowcat – en dat voor een fiets met een 160 mm (!) vork. Dit moet tegelijkertijd een zeer capabele maar eveneens – én vooral – speelse fiets opleveren. De Shadowcat vervangt uiteindelijk de Pivot Mach 5.5.

Pivot Shadowcat

DW-Link-vering en lang frame

De DW-Link-vering, waarbij de achtervork met twee hevels is verbonden met het voorframe, is een beproefd veerconcept van Pivot. Het is een zogehete VPP (Virtual Pivot Point) en daarmee tot op zekere hoogte een evenknie van het Maestro-veersysteem van Giant en de bekende VPP-vering van Santa Cruz. Volgens ontwerper en Pivot-oprichter Chris Cocalis levert deze layout op de Shadowcat een combinatie van efficiëntie en goed bruikbare veerweg.

De geometrie is behoorlijk modern maar niet overdreven. De balhoofdhoek staat op 65,8º en de zadelhoek op 76º (effectief). Als je de ‘confectiemaat’ aanhoudt vallen reach en bovenbuislengte wel opvallend lang uit: 480 mm respectievelijk 650 mm voor een maat ‘L’. En lang lijkt een tikkie vreemd, wanneer je een bike speels wilt houden.

Typisch Pivot Cycles: achtervering met een DW-Link-constructie.

De achtervork is door middel van twee hevels verbonden met het voorframe. Het DW-Link-veerconcept belooft fijngevoeligheid én trapefficiëntie.

2022 Pivot Cycles Shadowcat – Geometrie

Framedetails

Het Shawdowcat-frame heeft een hoop typische Pivot-details, zoals geïntegreerde bescherming op de achtervork en onderbuis. Maar ook ISCG05-montagepunten voor een kettinggeleiding. Iedere kabel die door het frame loopt heeft een eigen, strakke poort. De achterderailleur wordt gemonteerd aan een Sram Universal Derailleur Hanger (UDH).

Pivot Shadowcat 2022

Kabels netjes binnendoor.

Pivot Shadowcat 2022

Ruimte voor een grote bidon in het voorframe, waarbij je dus kunt kiezen uit twee posities.

Veruit het meest opvallend is dat Pivot bij de Shadowcat weer ’terug’ gaat naar de inmiddels ingeburgerde Boost 148 x 12 mm inbouwmaat voor de achternaaf. Terug? Ja. Pivot past op veel van zijn modellen de SuperBoost-afmetingen toe. Dat is een achternaaf met een inbouwbreedte van 157 mm. Breder = stijver (frame en wiel), zeker, maar ook zo breed dat menig biker met zijn hielen tegen de achterbrug aan komt.

Geen SuperBoost maar 'reguliere' Boost

Pivot pastte op veel modellen SuperBoost 157×12 mm inbouwbreedte toe. Dat levert onder meer een stijver wiel op. Maar óók een grotere kans dat je met je hakken tegen de achtervork aankomt. Bij de Shadowcat gebruikt Pivot echter weer de meer reguliere Boost 148×12 mm inbouwbreedte.

Pivot Shadowcat: afmontages met Shimano of Sram

Pivot Cycles biedt de Shadowcat in veel varianten. Maar een goedkope-optie zit daar niet bij. Het aanbod begint namelijk bij een schamele € 6.449,- en loopt op tot een astronomische € 13.499,- voor een Shadowcat met Fox Live Valve-veerelementen.

Pivot werkt met zogehete builds en die zijn er in Race-, Pro- en Team-variaties, waarbij je telkens een Shimano- of Sram-versie kunt kiezen. Daarbij zijn sommige benamingen een tikkie verwarrend. Want dat wat ze ‘Race XT’ noemen komt eerder neer op een Shimano SLX/XT-mix met aluminium Newmen-wielen en een Race Face aluminium crankset. De Sram ‘Race X01’ is evenzo een combinatie van GX- en X01-aandrijving met een aluminium Sram-crank. ‘Pro XT/XTR’ houdt vervolgens een Shimano Deore XT-groepset in met duurder Newmen Evolution-wielset (en voor € 1000,- upgrade naar Newmen Carbon Advanced-wielen). De Sram-versie van de Pro-build heeft vervolgens wel een compleet Sram X01-afmontage. Voor nog eens € 2100,- (!) extra heb je een Pro-afmontage met Fox Live Valve en hoef je nooit meer na te denken over een lock-out/platform.

Pivot Shadowcat met Team XTR-afmontage in de kleur ‘Danger Fruit’.

Verder zijn er nog de Team-builds met Shimano XTR (met Race Face Next R-crank) en Sram XX1 AXS. De Newmen Carbon Advanced-wielen zijn hier standaard maar Live Valve blijft optioneel. Tot slot is het vermeldenswaardig dat alle complete fietsen gebruik maken van Fox-vering: 36-vorken met 44 mm offset en Float-dempers. Zoals steeds meer fabrikanten door hebben heeft het weinig zin te besparen op een aantal essentiële zaken. Daarom monteert Pivot op alle uitvoeringen van de Shadowcat serieuze remmen met vier zuigers per klauw. Verder krijgen alle fietsen Maxxis 2.4″ Dissector-banden in robuuste TR EXO uitvoering en minimaal een Fox Transfer Performance Elite zadelpennen. Verder heb je de keus uit de kleuren ‘Danger Fruit’ en ‘Blue Mirage’.

Pivot Shadowcat met Team XTR-afmontage in de kleur ‘Blue Mirage’.

Bron en meer info: pivotcycles.com
Distributie: Vos Sports Vision

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , .
Tags: , , ,
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments