Rondo: slaat met RATT 650b-allroad bike enkele decennia over

Bij het Poolse fietsmerk Rondo draaien ze hun handen niet om voor wat denkwerk buiten conventies. En bij denkwerk alleen blijft het niet. Zo lanceert Rondo nu de RATT; de ‘all-road bike of the future’. Oftewel: ze slaan wat decennia over en komen met een voor hedendaagse begrippen radicaal ogende allroader voor het snelle werk op asfalt en onverharde paden. Saillant detail: hij rolt standaard op volumineuze 650b-banden.

Rondo RATT CF1 CF2 Allroad

Rondo pionierde er tijdens opmars van het gravelgenre al lustig op los met onder meer zijn TwinTip-voorvork, waarbij je met een flipchip de lengte én offset van de voorvork verandert en zodoende dus hoe de fiets stuurt. Oók bij de nieuwe RATT past Rondo dit concept toe om een fiets te maken die ‘go anywhere fast’ als thema heeft.

Rondo RATT Allroad

Go…

Rondo RATT Allroad

… anywhere, fast.

Rondo RATT: 650b-racer

Het uitgangspunt van de ontwikkelaars bij Rondo voor de RATT was dat in de perceptie van velen smalle banden sneller zijn. Maar wat ze eigenlijk vooral doen is vooral veel feedback vanuit de ondergrond doorgegeven naar de berijder. Dit in tegenstelling tot meer volumineuze banden, die juist meer comfort leveren en volgens Rondo niet eens langzamer zijn. Maar om de directheid van een racefiets met smalle banden te behouden, koos de Poolse fietsfabrikant heel bewust voor 650b-wielen. Want die wielen hebben in combinatie met een volumineuze band uiteindelijk een omtrek die redelijk overeenkomt met een ‘700c x smalle band’. En met die keuze kan Rondo het voor elkaar krijgen om zaken als achtervorklengte en totale wielbasis – ondank bredere/dikkere banden – nog altijd zo kort te houden als bij menig ‘normale’ racefiets.

Extreem korte naloop en steile stuurhoek

Een grote(re) band rij je over het algemeen op lagere druk. En daarmee vergroot je het contactoppervlak tussen band en ondergrond. Die verlaagt op oneffen terrein de rolweerstand aanzien. Maar een groter contactoppervlak resulteert ook in meer tegenwerking bij het sturen. Het stuurgedrag van een bredere band wordt volgens Rondo door velen dan ook als snel als ‘vaag’ betiteld.

Rondo lost dat op door de RATT te voorzien bijzonder grote vorkoffset. Samen met een steile stuurhoek, resulteert dat in een extreem korte naloop. In de Lo-setting van de TwinTip voorvork is de stuurhoek een steile 73,1º en ontstaat er een naloop van slechts 41 mm. Vind je dat toch te gortig, dan kun je de TwinTip-flipchips in de dropout van de voorvork omdraaien, waarbij de stuurhoek afvlakt naar 72,3º en de naloop vergroot naar nog altijd relatief korte 57,0 mm.

Rondo RATT geometrie

Rondo TwinTip

In de dropouts van de TwinTip-voorvork kun je met behulp van een flipchip de vorklengte én offset aanpassen om een korte of extreem korte naloop te krijgen.

Futuristisch frame met passieve vering

De Rondo RATT is er – vooralsnog – alleen met een carbon frame. Daarbij heeft Rondo flink zijn best gedaan om er volop passieve vering in te verwerken. De kattenrug, uh, bovenbuis kan iets naar boven uitbuigen, terwijl de zitbuis naar achteren buigt onder belasting. In zekere zin is dit niets nieuws; genoeg andere merken laten flex toe in hun carbon frames. Bij Rondo gaat het echter gepaard met nogal uitgesproken, futuristische vormen.

Carbon leent zich uiteraard perfect voor applicaties waar je enige mate van flex wilt om comfort te geven.

Rondo RATT CF1 en CF2

De RATT is er in twee smaken; die delen beide hetzelfde frame en komen dus standaard altijd met 650b-wielen met 47 mm brede banden. De RATT CF2 kost € 3.599 en heeft een Shimano GRX400 2×10-speed aandrijving en Rondo Lit-wielen. De RATT CF1 is het topmodel dat Rondo vooralsnog aanbiedt. Voor € 4.499 heb je dan deze futuristische 650b-allroader voorzien van Shimano GRX800 2×11-aandrijving en Hunt-wielen die speciaal voor Rond gemaakt zijn.

Rondo RATT CF2

De Rondo RATT CF2 met Shimano GRX400 10-speed is met € 3.599 stevig geprijsd.

Rondo RATT CF1

Het topmodel, de Rondo RATT CF1 voor € 4.499, voorzien van Shimano GRX800.

In 2023 zal de RATT-serie vergroot worden met een goedkopere carbon-versie. Daarnaast komt er nog een een aluminium én stalen versie. Die wijken qua framevorm sterk af van de Rondo’s RATT carbon CF1 en CF2, maar volgen wel hetzelfde basisconcept. Dus 650b x 47 banden en de specifieke geometrie.

Rondo RATT alu 2023

Zijn de carbon-modellen van RATT 650b-allrounder je iets te futuristisch, dan moet je tot 2023 geduld hebben; dan lanceert Rondo namelijk pas een aluminium versie.

Rondo RATT steel 2023

En als zelfs dié je nog te modern is, kies dan de stalen versie. Oók
650b-wielen en de uitgesproken geometrie, maar met een meer klassiek-ogend, rank frame als basis.

Bron en meer info: www.rondo.cc

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
guest
2 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
Dennis
Dennis
1 maand geleden

Is dat Maja?