Gereden: Vredestein Aventura 650B gravelband

Nog breder inzetbaar

Vorig jaar lanceerde Vredestein hun eerste gravelband met de Aventura. Een allround 700c band in breedtes van 38 en 44 mm. Breedtes die prima passsen bij de huidige gravelbikes en de wensen van hun berijders.

Toch zien ook veel gravelrijders het potentieel van nog dikker rubber. Vredestein speelt hier op in en levert de Aventura vanaf volgend jaar in de maat 650b x 2.0″. Voor ‘kleine’ wielen inderdaad.

Wij kregen alvast een setje van dit brede Hollandse rubber om te testen op Hollandse bodem.

De nieuwe Aventura

Vredestein positioneert hun Aventura als een allround gravelband. De dicht aaneengeschakelde noppen op het loopvlak moeten zorgen voor lage rolweerstand en voldoende grip. De dubbele rij noppen op de zijkant moeten vooral grip bieden. De band is gebouwd op een karkas van 120 TPI en voorzien van hun ‘TriComp’ rubbertechnologie. Dit houdt in dat er meerdere rubbersoorten – we gokken drie – worden gebruikt voor verschillende mate van rolweerstand en grip. Als je – voor eerste montage – heel goed, kijkt kun je dit verschil in rubbersamenstelling zien aan het kleine kleurverschil tussen het loopvlak en de schouder. Maar na de eerste rit lukt je dat nauwelijks nog. Laat staan om het op de foto zichtbaar te krijgen…

'subtiele' hint naar de Hollands afkomst

Vredestein Aventura. Nu dus ook in de maat 650b x 2.0″.

noppenpatroon: klein en laag in het middeng gotere en hoger op de schouder

Een noppenpatroon dat past bij een allround band: dicht aaneengeschakeld op het loopvlak en grotere noppen met meer tussenruimte op de schouders.

Het gewicht van de band is 585 gram. Dat is redelijk gemiddeld voor een een dergelijke band, maar wel duidelijk meer dan de 450 gram van zijn 700 x 44c broertje. Dit doet vermoeden dat deze band ook steviger is gebouwd. Navraag bij Vredestein bevestigde dit. Toen hoorden we echter ook gelijk dat de 700c varianten binnenkort dezelfde verstevigingskuur krijgen. Die verstevigde karkaswangen moeten de Aventura lekbestendiger en makkelijk tubeless te monteren maken.

Kijken, voelen en monteren

Ik heb de huidige 700c varianten niet in handen gehad, maar de stevige constructie van de band vertaalt zich overduidelijk naar een makkelijke tubeless-montage. Toen ik de Aventura’s op de velg had gelegd, zetten ze zich vanzelf klem tegen de velgrand. Dit zorgde ervoor dat ik op m’n dooie gemak met de voetpomp de banden op druk kon brengen. Eenmaal op druk zag ik nergens zeepbubbels die duiden op ontsnappende lucht. De volgende dag waren de banden ook nog net zo hard. De uiteindelijke breedte op mijn Ozone 24 (en dat getal refereert aan de interne breedte) velgen is precies 50 mm. Netjes op maat zou ik zeggen, ook al is 24 mm intern naar huidige gravelbegrippen ‘lekker breed’. In mijn optiek is dat echter een goede breedte om het voordeel van dikke sloffen op je gravelbike optimaal te benutten. En ja, die Ozone 24 velg is van Rad 15 en dus óók van Nederlandse bodem. Want zo’n Hollandse band test je het natuurlijk het lekkerste op een Hollands setje wielen.

Hollandse banden op een Hollandse velg.

Hollandse banden op een Hollandse velg.

voldoende ruimte tussen frame en band

Wanneer je dit soort dikke banden op je gravelbike monteert, doe je er goed aan om de ruimte tussen frame en band te controleren. Bij mij is dat een millimeter of 4 op de meest kritische plek. Dat is voldoende om enige flex van het achterwiel toe te laten en wat modder te verzamelen, zonder dat het achterwiel je frame kaal schuurt.

Onverhard

Offroad komen dit soort brede gravelbanden het best tot hun recht. En dan bedoel ik niet de veelal rechte gravelstroken die je in veel graveltochten ziet. Natuurlijk, het extra comfort is ook daar fijn. Maar een brede band is vooral goed op bospaden met boomwortels en bochtige singletracks waar je flink moet sturen. Het grote volume zorgt ervoor dat de venijnige oneffenheden als boomwortels en stenen goed worden geabsorbeerd. Maar de grootste kwaliteit van deze band is toch wel het stuurgedrag. Tijdens de eerste testdagen ligt er door de droogte redelijk wat los zand op een gelukkig nog harde onderlaag. Best tricky, maar de grip is gewoon onwijs goed. Ik kan bochten hard nemen en het lage gewicht en stijfheid van een gravelbike zorgen ervoor dat je maximaal vooruit gaat bij aanzetten. En verlies je grip, dan glijdt de band rustig weg en hou je controle. De noppen op de schouder hebben duidelijk meer grip dan die op het loopvlak, maar de overgang is redelijk geleidelijk. Dat maakt dat de band niet ineens heel anders aanvoelt wanneer je de fiets kantelt bij het aansnijden van een bocht.

Offroad zijn deze banden op hun best

Offroad zijn deze banden op hun best.

In tegenstelling tot wat de foto’s wellicht doen vermoeden: op natte bosgrond heb ik amper gereden. Daar kan ik op basis van mijn ervaring dus weinig over zeggen. Mijn verwachting is echter dat de band bij een laagje modder of bladeren zijn grip niet lang behoudt. De noppen zijn nou eenmaal te laag om door een laagje modder te prikken en grip te vinden op de harde onderlaag. Maar goed, dit is dus een verwachting…

Verhard

Op de verharde weg zorgen de lage, dicht aaneengeschakelde noppen, voor een prima (lage) rolweerstand bij het rechtdoor rijden. Dit is gevoelsmatig redelijk in lijn met een vergelijkbare band die vlak voor deze Aventura’s reed. In asfaltbochten is de grip erg goed, zowel op nat als droog. En zeker dat laatste is echt een kwaliteit, omdat op nat wegdek de grip nog wel eens ineens wil verdwijnen. Het stuurgedrag op asfalt is overigens wel heel sterk afhankelijk van de druk in de banden. Ik vond de band namelijk nogal trekken tijdens het sturen op asfalt. Daarmee bedoel ik dat het sturen in een bocht een stuk zwaarder ging dan rond de middenpositie. Dit bleek te komen door de lage druk waar ik op dat moment mee reed, voor offroad singletrackplezier op de lokale MTB routes. Toen ik later met een half barretje meer een ‘reguliere graveltocht’ reed, was dit trekken volledig verdwenen. Kenmerkend, maar zeker niet uniek voor deze band. Het is gewoon inherent aan het rijden op asfalt met dikke gravelbanden met lage druk.

Mag het een beetje minder zijn?

De kracht van zo’n dikke band op je gravelbike zit ‘m in het extra comfort en grip. Maar als je met aanbevolen druk van minimaal 2 bar gaat rijden, ga je die lol niet ervaren. Zo’n 1.4 bar achter en 1.2 voor was voor mij de sweetspot voor lekker potje sturen op de lokale singletracks. Dan rol je makkelijk over boomwortels en biedt het karkas nog steeds voldoende zijdelingse stevigheid in bochten. Bij lagere waarden, zwikt de achterband door wanneer je veel druk zet in de bocht. Toegegeven, met 68 kilo ben ik niet een van de zwaarsten, maar ook met een gemiddeld gewicht ga je offroad meer lol beleven als je deze band (ruim) onder de 2.0 bar houdt. Rij je meer asfalt en harde gravelstroken, dan kan er rustig een half barretje bij. De band gedraagt zicht dan niet wezenlijk anders dan een vergelijkbaar 700c exemplaar.

Hét grote voordeel van dikke gravelbanden: het vermogen om korte oneffenheden glad te strijken.

Conclusie

Vredestein positioneert de Aventura als een allround gravelband. Qua profiel klopt dat wellicht, maar met de wielmaat van 650b en een breedte van 50 mm is er weinig ‘allround gravel’ aan deze band. Het is dan eerder een ‘all terrain gravel’ band die vooral uitblinkt wanneer je offroad rijdt. De band biedt veel comfort op korte oneffenheden, maar de grootste kwaliteit is toch wel de stabiliteit en de grote hoevelheid grip in de bochten. Kortom: een band voor wie naast de ‘gewone’ gravelritten ook houdt van een stevig potje offroad sturen.

De Vredestein Aventura 650b x 2.0″ en de geüpdatete 700c versies zijn begin 2021 beschikbaar, in zwart en als skinwall. De adviesprijs bedraagt € 59,95.

Vredestein werkt aan een nieuwe website. Tot die tijd verwijst Vredestein door naar hun facebookpagina voor informatie over hun fietsbanden.

Geplaatst in Reviews en getagd met , , , , .
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments