Opgezet: 100% Hypercraft bril

Hyper, hyper!

Waar normaliter rond deze tijd – het wedstrijdseizoen dus – alle wieler- en bikesterren rondom de koers op komen draven voor productpresentaties van hun sponsoren… is dat dit jaar anders. Desondanks komen er nog steeds nieuwe producten op de markt.

De 100% Hypercraft bril bijvoorbeeld. Wij konden hem al proberen!

Het Amerikaanse 100% startte in 1982 als producent van motorcrosskleding en -accessoires. Later kwamen daar fietsspullen bij. Het merk was in de enduro- en DH-wereld al langer populair met haar goggles en kleding. Het wielerpubliek kent 100% sinds superster Peter Sagan bij ze tekende, en zelfs vrolijk met hun goggles op het podium verschijnt… En tja, sinds Mathieu van der Poel er mee rijdt, kent ‘100% van de Nederlandse bevolking’ 100%.

Begin april onthulde 100% – tegen de gewoonte in dus – stilletjes haar nieuwe Hypercraft. Frameloos, maar duidelijk herkenbaar als 100%, met de kenmerkende agressieve driehoekige vormen. En een lens die wel zijdelings, maar niet van boven naar beneden gekromd is. Hij komt in verschillende kleuren. Wij gingen op pad met de grijze, voorzien van de rozige ‘HiPER’ lens die een verhoogd contrast belooft.

Stevige doos, poetsdoek

Eerste indruk

De Hypercraft komt in een stevige bewaardoos, met een bewaar-/poetszakje, een tweede neusrubber voor kleine neusjes en een extra, ongekleurde “clear” lens. De lenzen zijn dus ook verwisselbaar. Losse lenzen, in allerlei gradaties van donker tot licht, zijn ook leverbaar.

De Hypercraft volgt de huidige mode: GROOT. Vooral de hoogte valt op. Maar daarover later meer.

Omdat het frame ontbreekt, voelt de bril in de hand wat minder stijf dan een bril mét frame. Maar ondanks dat, en het lage gewicht van 23 gram, voelt hij niet té slap of fragiel aan. Dat komt onder meer omdat de lens erg hoog is, en daardoor redelijk stijf. Ook is het kunststof van de armen relatief stijf, omdat er korte carbonvezels in zijn meegespoten. Dat alles maakt dat hij ook prima op je hoofd blijft zitten.

Carbon vezels in het kunststof

De binnenzijde van het frame is niet gelakt. Daaraan zie je dat er korte carbonvezels in zijn meegespoten. Best mooi, wat mij betreft mogen ze ook een ongelakte versie uitbrengen. Niet zichtbaar op deze foto: scharnieren met nette schroefjes. De oorrubbertjes hebben lekker grip, maar zijn helaas niet vervangbaar.

De lichtroze Coral lens is hun duurste lens. Hij heeft 100%’s ‘HiPER’-technlogie, die selectief alle kleuren tussen de drie primaire kleuren rood, groen en blauw wegfiltert. Dat zou een groter contrast, mooiere kleuren en daardoor scherpere details op moeten leveren. In de praktijk is de contrastwerking niet zo extreem groot als bij sommige andere merken. Wél is het een prettige kleur, zeker bij verminderd licht onder de bomen en zelfs met slecht weer. De lens laat 50% licht door, hij is dus echt bedoeld voor in het bos en niet voor zonnige dagen op de racefiets in het open veld: daarvoor laat ‘ie simpelweg teveel licht door. Dat weet 100% ook en dus komen zijn er ook donkere lenzen beschikbaar. Tip voor 100%: een iéts donkerder variant van de geteste Coral lens zou wat ons betreft óók een goede optie zijn!

100% Hypercraft vooraanzicht

De lens versterkt onder andere groentinten enigszins.

Zoals gezegd, de Hypercraft is GROOT. Of beter gezegd: HOOG. En dat kán zelfs een dealbreaker zijn. Want afhankelijk van hoe hoog de bril bij jou zit en ver je helm over je hoofd valt, kan de bril tegen de helm gaan klapperen. Of zelfs klem gaan zitten tussen helm en neus. En dat wil je écht niet, want dat is gewoon pijnlijk. Pas de Hypercraft dus altijd met je helm op vóór aankoop! Onderstaande slideshow toont wat praktijkvoorbeelden:

Gebruik de pijlen om door de foto’s te scrollen. – 1. Normale neus in combinatie met een Specialized Ambush Comp L: da’s krap an. 2. Hoge neus in combinatie met een POC Tectal Race M: dat gaat goed. 3. Hoge neus in combinatie met een Giro Atmos M: de bril zit klem tussen helm en neus, en dat wordt al snel pijnlijk.

Ook aan de onderzijde loopt de lens ver door, vlak langs de neus. Heb je een erg brede neus, dan zou je daar last van kunnen krijgen. Onze breedste testneus (die van Lars) had hier echter geen problemen mee.

De wind- en waterbescherming van deze mega-vooruit uiteraard is enorm: de kans dat je ook maar iets in je ogen krijg, is gering. Boven- en onderin zitten kleine ventilatiegaten en die doen hun ding: Beslaan deed de bril tot op heden niet, ook niet in de regen. De gaten zitten gelukkig niet in het blikveld. Sommige andere brillen hebben dat wel, je zit dan continu tegen die gaten aan te turen en dat vind ik persoonlijk verschrikkelijk irritant. Wat wél kan gebeuren is dat er een kleine zweetafdruk van je hoofd middenin boven op het glas komt, omdat er geen frame zit als “afstandhouder”. Gelukkig zit ook dat niet in het blikveld: wij hadden er onderweg dan ook géén last van als die plek er zat.

Tot slot kan zweet dat uit de helm naar beneden drupt door de hoge lens en het ontbreken van een frame makkelijk op de achterkant van de lens druppelen. Dat is wel een nadeel. Maar dat zegt evengoed iets over je helm. Hoe dan ook was meer ruimte tussen helm en bril ook om deze reden wellicht prettig geweest.

Het wisselen van lenzen is eenvoudig: Je kantelt de binnenkant omhoog en het frame-eindje klikt los. Daarna neem je het neusstukje af vanaf de bovenkant. Na een paar keer wisselen merken we nog geen speling of iets dergelijks.

De Hypercraft is zoals gezegd érg hoog. De breedte is ook niet superklein, maar zeker oké, tenzij je een érg klein hoofd hebt. De pootjes passen precies tussen de dikke uitstulpingen aan de voorzijde van de POC Tectal Race Maat M…

En door de sterke kromming van de lens, sluit die ook bij mijn 55 cm hoofd aan de zijkanten goed aan.

100% geslaagd, of vooral een Hype?

De Hypercraft is een échte 100%: lekker agressief gestyleerd! Het grote glas beschermt je ogen perfect tegen wind en nattigheid en beslaat toch niet. Tegelijkertijd moet je écht goed controleren of deze bril je wel past. Hij is met name zó hoog, dat de kans bestaat dat hij klem komt te zitten tussen je helm en je neus! Deze bril is dus niet voor iederéén.

100% zou er wat ons betreft dan ook goed aan doen om een lagere en wellicht tegelijkertijd iets smallere variant te ontwikkelen van de Hypercraft, net zoals ze al een kleinere SL-variant hebben van hun Speedcraft . Dat zou naar onze mening de markt voor deze bril sterk vergroten.

Tot slot: de lenstint is prettig voor het biken in het bos, en in in alle omstandigheden, of het open veld of op de weg op minder zonnige dagen. Voor alle andere omstandigheden kun je wissellenzen kopen. De bijgeleverde kleurloze lens is een pré voor heel slecht weer of avondritten. Voor dit alles betaal je wel een serieuze prijs.

Prijzen, specificaties

  • 100% Hypercraft Matte Stone Grey met HiPER Coral Lens, 50% lichtdoorlating, contrastverhogend én ongekleurde lens, 93% lichtdoorlating: €200,-
  • Ook leverbaar
    • geel met Smoke lens, 14% lichtdoorlating én clear lens, 93% lichtdoorlating: € 160,-
    • zwart met Soft Gold Mirror Lens, 10% lichtdoorlating, én clear lens, 93% lichtdoorlating: € 180,-
    • blauw met Blue Topaz Multilayer Mirror Lens, 14% lichtdoorlating én clear lens, 93% lichtdoorlating: € 180,-
  • Losse lenzen:
    • Hiper Coral, 50% lichtdoorlating, contrastverhogend: €82
    • Smoke, 14% lichtdoorlating: €42
    • Blue Topaz Multilayer Mirror Lens, 14% lichtdoorlating: €62
    • Soft Gold Mirror Lens, 10% lichtdoorlating : €62
    • HiPER Red Multilayer Mirror Lens, 21% lichtdoorlating, contrastverhogend: €82
    • Photochromic Clear / Smoke, reagerend op buitenlicht, 77%-16% lichtdoorlating: €112
    • Clear Lens, 93% lichtdoorlating: € 42

Distributie in de Benelux: Bowdy & Brave

Tekst: Lars Vogelenzang
Foto’s: Petra Nijman, Leon Scheffer, Lars Vogelenzang

Geplaatst in Reviews en getagd met , , , , .
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments