Test | Overzicht e-mountainbikes 2023

Getest: e-mtb’s van Cube, Giant, Radon, Specialized en Trek

Of je het nou leuk vindt of niet, de e-mountainbike is met een niet te stuiten opmars bezig. In de Alpenlanden is-ie zelfs de gewone mountainbike aan het verdringen. Logisch, want als een e-mtb érgens tot z’n recht komt, dan is het wel in de bergen. We hebben daar het afgelopen jaar zes verschillende dubbelgeveerde e-mountainbikes aan de tand gevoeld. Algemene conclusie: e-mountainbiken is dikke fun. En meer specifiek: de keuze van motor en accu is wel een dingetje. We kijken nog een keer terug naar de e-mountainbikes die we in 2023 hebben getest.
Test overzicht trailbikes e-mountainbikes 2023 - Giant Trance X Radon Render Trek Rail Trek Fuel EXE Specialized Turbo Cube Stereo Hybrid

We hebben in 2023 een aantal populaire e-mountainbikes mee naar de bergen genomen voor een uitvoerige test.

2023 e-Mountainbikes getest: meer veerweg is meer fun

Net als de gewone mountainbike komt ook de mtb met trapondersteuning in allerlei soorten en maten. Wij hebben ons beperkt tot dubbelgeveerde e-mountainbikes, aangezien dát het type is dat in de bergen het best tot z’n recht komt. Daarbij, zo is de consensus binnen de redactie, mag de veerweg gerust iets meer zijn dan bij een reguliere fullsuspension zonder motortje in het frame. Want dankzij de trapondersteuning heb je geen last van die extra veerweg, terwijl het in afdalingen wel van pas komt.

Qua vering is méér dus beter. Of dat eveneens opgaat voor de ondersteuning van de motor en de capaciteit van de accu is veel minder een uitgemaakte zaak. Ja, een kleinere motor en accu resulteren in een lager totaalgewicht, waardoor de rij-eigenschappen van zo’n ‘geknepen’ e-mtb veel dichter tegen die van een spierfiets liggen. Maar de beperktere actieradius ten opzichte van full-power e-mountainbikes kan een serieus probleem zijn.

Veel verschil door motor en accu

Samen met de Trek Fuel EXe heeft de Cube Stereo Hybrid 140 HPC met 140/150 millimeter de minste veerweg van het sextet aan e-mountainbikes die we in 2023 hebben getest. Maar wat deze elektrische Duitser mist aan veerweg, maakt-ie weer goed met z’n grensverleggende ABS-remsysteem. Cube maakt uitsluitend gebruik van motoren en accu’s van Bosch en de Stereo Hybrid 140 is daarop geen uitzondering. De CX-motor is echt superfijn en de 750 wattuur accu garandeert heel veel hoogtemeters.

Precies hetzelfde spul van Bosch komen we ook tegen op de 2023 Radon Render en de Trek Rail en bovendien hebben beide e-mountainbikes dezelfde hoeveelheid veerweg: 150/160 millimeter. Toch zijn het totaal verschillende e-mtb’s. De Rail is een brute bergbeul die in gematigd terrein wat saai kan overkomen, terwijl de Render veel meer een allrounder is. Dat laatste geldt ook voor de Specialized Turbo Levo. Deze e-mountainbike, die wordt aangedreven door een motor van Brose, voelt zich echt overal thuis. Maar, en dat is het bijzondere, z’n capaciteiten in extreem terrein zijn absoluut de referentie in z’n klasse.

De Giant Trance en de Trek Fuel EXe e-mountainbikes tot slot, hebben niet alleen hun 140/150 millimeter veerweg gemeen, maar ook hun geringere motor- en accucapaciteit. Dat maakt beide e-mountainbikes lichter en levendiger dan hun maximaal gemotoriseerde pendanten. Of de gereduceerde actieradius die inherent is aan dit soort lichtgewicht e-mtb’s al dan niet een probleem is, is een afweging die je zelf moet maken.


Cube Stereo Hybrid 140 HPC ABS

Cube Stereo Hybrid 140 ABS E-mountainbike e-mtb test 2023

“Het is eerder het omgekeerde. Juist als je nog niet zo ervaren bent en je wilt toch zonder problemen echte trails rijden, dán helpen deze bike in het algemeen en het ABS van Bosch in het bijzonder je op weg.”

Vind je een e-mountainbike met 140/150 millimeter veerweg te ‘dik’? Daar denken ze buiten Nederland anders over. De Stereo Hybrid 140 HPC is een van de meest verkocht fullsuspensions met trapondersteuning die de Duitse fabrikant Cube in huis heeft. Arjan en Sebastiaan gingen ermee naar de Noord-Italiaanse Alpen om uit te vinden waarom. Opvallend aan de uitvoering die zij meekregen: er zit behalve een Bosch-motor zit ook een elektronisch aangestuurd anti-blokkeersysteem op. Ook van Bosch.

De volledige test van de 2023 Cube Stereo Hybrid 140 HPC ABS e-mountainbike lees je hier.

Terug naar het overzicht

Giant Trance X Advanced E+ Elite 1

Giant Trance X Advanced E+ Elite 2023 E-mtb

“Op ieder potje past een dekseltje en deze elektrische Giant is mijn deksel. Voor mij geen brute bak die alles platwalst, ik heb liever een bike die me vertelt wat er onder me gebeurt, die om stuurmanskunst vraagt en die ook beloont. Zo’n bike is de Trance X Advanced E+ Elite.”

Met de Trance X Advanced E+ Elite gaat ook Giant mee met de trend om e-mountainbikes steeds lichter te maken. Maar daarbij gaan de Taiwanezen hun eigen weg. Waar de meeste merken in hun lichtgewicht e-mtb’s niet alleen een kleinere accu monteren, maar tevens een lichtere motor, daar lever je bij deze Giant niet in op de hoeveelheid trapondersteuning. Werkt dit concept? Sebastiaan is het in de Italiaanse en Oostenrijkse Alpen gaan beproeven.

De volledige test van de Giant Trance X Advanced E+ Elite 1 e-mtb 2023 lees je hier.

Terug naar het overzicht

Radon Render 9.0

Radon Render 9.0 2023 e-mtb e-mountainbike trailbike

“Als je een e-mountainbike zoekt die het je van Appelscha tot de Alpen naar de zin maakt, dan is de Radon Render 9.0 absoluut een geschikte kandidaat.”

Hoe ze het doen weten we niet, maar de online aanbieder Radon lijkt zich weinig aan te trekken van alle prijsstijgingen. De spierfietsen van dit Duitse merk die we al eerder probeerden blinken uit door hun zeer goede prijs-kwaliteitverhouding. Of dat ook op gaat voor hun e-mountainbikes hebben we afgelopen zomermaanden geprobeerd. Arjan en Henk zijn namelijk op pad geweest met de Radon Render 9.0, met Bosch CX-motor en een geïntegreerde Power Tube-accu met een inhoud van 750 Wattuur. De resultaten stellen absoluut niet teleur.

De volledige test van de Radon Render 9.0 2023 lees je hier.

Terug naar het overzicht

Specialized Turbo Levo Expert

Specialized Turbo Levo e-mtb e-mountainbike 2023

“Ik zit inmiddels aan de verkeerde kant van de vijftig, maar de Specialized Turbo Levo doet me dat volledig vergeten. Sterker nog: deze e-mtb steekt zó goed in elkaar, dat-ie een betere biker van me maakt dan ik ooit geweest ben.”

Is mountainbiken op een e-mountainbike wel écht mountainbiken? Als je net als wij een paar Alpentochten hebt gemaakt met de Specialized Turbo Levo is het antwoord op die vraag waarschijnlijk een “ja”. Natuurlijk is deze in Zwitserland (!) ontwikkelde e-mtb zwaarder dan een gewone dubbelgeveerde mountainbike. Maar dankzij z’n natuurlijk aanvoelende trapondersteuning en z’n fijne klim- en daaleigenschappen, vergeet je al snel dat je met een motortje onderweg bent. “Puur genieten”, vindt Arjan. “Dat ik met deze e-bike een véél betere klimmer ben is logisch. Maar dat ik óók beter zou afdalen had ik echt nooit verwacht.”

De volledige test van de Specialized Turbo Levo Expert 2023 lees je hier.

Terug naar het overzicht

Trek Rail 9.8 GX AXS

Trek Rail 9.8 GX AXS E-mountainbike 2023 e-mtb

“Ik heb er oprecht van de Trek Rail genoten, zeker op het punt waarop deze e-mountainbike excelleert: genadeloos hard naar beneden speren over ruige trails. Hoe ruiger hoe beter.”

In berggebieden domineert de e-mountainbike. Niet zo gek dus, dat mountainbikemerken hun kaarten op de geëlektrificeerde mountainbike zetten. Zo ook Trek, dat afgelopen najaar met alweer de vierde generatie van de Rail kwam, een trailbike met 150/160 millimeter veerweg, Bosch CX-motor en een grote accu met 750 wattuur. Arjan en Frank hebben er de afgelopen maanden mee gereden: “Superdikke bak, die Rail! Hiermee kan je alles aan dat je voor je wielen krijgt.”

De volledige test van de Trek Rail 9.8 GX AXS 2023 lees je hier.

Terug naar het overzicht

Trek Fuel EXe

Trek Fuel EXe Trailbike 2023 – E-mtb e-mountainbike test

“Het relatief lage gewicht en de geometrie van de Fuel EXe komen erg mooi samen en geven een erg gebalanceerde en méér betrokken rijevaring die ik niet eerder op een andere e-bike had. De TQ-motor zou alleen nét wat vlotter moeten oppakken wanneer je lekker aan het raggen bent.”

Het meest opvallende is eigenlijk wat níet opvalt: de motor en de accu. Want werp een snelle blik op de nieuwe 2023 Fuel EXe e-mountainbike en je ziet op het eerste gezicht niet eens dat het een mountainbike is mét trapondersteuning. Het idee achter de motorisering van de Fuel EXe: een compacte motor en kleine accu leveren een lichtere bike op, die daardoor ook minder ondersteuning hóeft. De Harmonic Pin Ring (HPR) motor en accu van het Duitse bedrijf TQ hebben samen een systeemgewicht van 3.900 gram. Ter referentie: Shimano’s EP8-motor weegt alleen al 2.600 gram. De Bosch Performance Line CX-motor weegt zelfs 2.900 gram. Trek claimt voor het topmodel van de Fuel EXe een gewicht van 18,4 kg. En dat is inderdaad een pak lichter dan ‘high power’ e-mountainbikes. En… dat merk je.

De volledige test van de 2023 Trek Fuel EXe e-mountainbike lees je hier.

Trek Fuel EXe 2023 trailbike e-mountainbike e-bike test 2022

Terug naar het overzicht

Geplaatst in Reviews en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments