Test | Schwalbe Super Race: Vergeet die LiteSkin!

Schwalbe lanceerde onlangs 5 nieuwe karkassen. Allemaal beginnende met de naam ‘Super’. Over de gehele lijn werden de karkassen zwaarder om betere luchtdichtheid, stabiliteit en robuustheid te geven. Dat deden ze ook bij wat voorheen bekend stond als het LiteSkin karkas.

Dat karkas was licht… en berucht, want erg dun. Leuk voor de weegschaal, maar al snel ontoereikend voor duurzaam en probleemloos gebruik. Dat moet verleden tijd zijn met de Super Race: het nieuwe lichtste karkas van Schwalbe.

Door eigenwijsheid heb ik ruime ervaring met LiteSkins… Tijd om op pad te gaan met een setje Racing Ralph/Ray in de Super Race versie.

Ik geef toe: telkens als ik nieuwe banden bestelde, werd mijn koopgedrag mede beïnvloed door het vermeldde gewicht. ‘Voor boswielrennen heb je écht geen dik rubber nodig’… Dacht ik dan. Menig Racing Ralph en Rocket Ron in de LiteSkin uitvoering heb ik versleten. Of afgeschreven, liever. Want écht versleten waren ze nooit voor ik ze verving. Wat betreft het profiel althans. Want het karkas faalde. De draden waren na amper 5 ritten al zichtbaar… en ze dronken meer dichtmiddel dan de gemiddelde student bier achterover klapt tijdens een introductieweek. En dan nóg waren ze niet luchtdicht. Het karkas was gewoonweg té dun om bedrijfszeker tubeless te rijden.

Beargumenteren dat de hoeveelheid dichtmiddel die je nodig had het gewichtsvoordeel grotendeels teniet deed, was natuurlijk aan dovemansoren gericht. Schwalbe geeft zelf ook aan dat er betere tubeless-ready alternatieven zijn in hun programma (die zwaarder zijn…). Maar ik — en veel bikers met mij — sloegen dat advies natuurlijk in de wind. Want ja, LiteSkins zijn lichter én ze hebben minder rolweerstand.

Hardleers

Op de vernieuwde routes op de Utrechtse Heuvelrug merkte ik dat ik in de vele, snelle kombochten onderaan afdalingen vertrouwen miste. Op de vooral vlakke bochten in mijn Brabantse achtertuin had ik daar beduidend minder last van. Uiteraard gaf ik eerst mijn voorvork en vervolgens de geometrie van mijn bike de schuld. Want het lag hoe dan ook niet aan mijzelf, uiteraard. Maar het kwartje viel pas écht toen — zonder enige waarschuwing — mijn voorband langs de hieldraad openscheurde in een krappe doordraaier op volle snelheid. Uiteraard op het verste punt van de parkeerplaats…

LikeSkin karkas opengescheurd

En weer een LiteSkin afgeschreven… Zelden verving ik LiteSkin banden omdat het profiel versleten was. Meestal was het karkas eerder versleten, of zoals bij dit exemplaar, abrupt gescheurd.

Toen ik vervolgens met een stuk bouwplastic mijn reservebinnenband enigszins binnen de buitenband probeerde te houden, realiseerde me ik me pas écht dat het LiteSkin karkas erg dun was. Té dun… voor mijn gebruik. Naast discutabele tubeless-compatibiliteit geeft het dunne karkas namelijk ook veel te weinig support bij typisch tubeless-lage-druk. Het loopvlak kan ten opzichte van de velg teveel een eigen leven leiden. En bij hard insturen ‘zwikt’ de band gemakkelijk om. Vertrouwen: nihil tot non-existent.

Het LiteSkin karkas is écht te dun

Een stuk plastic als thuisbrenger…

Kort daarna kocht ik een andere bike, en die kwam standaard met een setje Schwalbe banden met SnakeSkin karkas. Die zijn zwaarder en een zwaardere band heeft in de regel ook meer rolweerstand. Omdat die fiets ‘toch geheel anders zou rijden’, besloot ik de banden te laten zitten. Dan zou ik namelijk niet 1 op 1 het verschil merken in rolweerstand — mocht die daadwerkelijk overduidelijk meer zijn. De geest én vooringenomen standpunten; ze zitten soms hardnekkig in de weg. Lang verhaal kort… ik heb daarna nooit meer een LiteSkin gemonteerd…

Super Race

Inmiddels ben ik een paar weken op pad met de vernieuwde Racing Ray en Ralph in 29 x 2.35” met een Super Race karkas. En kort door de bocht… Die zijn beter. Want ja, ik kán nu kort door de bocht met een lage druk zónder dat het loopvlak van de band naast de velg schiet. Dat, terwijl de nu geteste banden beduidend volumineuzer zijn dan de Rocket Ron LiteSkin’s die slechts 27,5 x 2,25” waren.

Santa Cruz Highball CC '19 voorzien van Schwalbe Racing Ray en Ralph met Super Race karkas

Skinwall zijkanten. Of tanwall, of ’transparant’, zo u wilt: een trend-dingetje. Maar in het geval van de Super Race karkassen de enige optie.

Ik rij dus nu met méér band, of vooral een groter/hogere band, én toch is ‘ie beduidend stabieler. Tijdens de lancering van de Super-karkassen merkte Schwalbe expliciet op dat de nieuwe Super Race niet alleen sterker is dan het karkas dat ‘ie vervangt, maar dat ze dat ook hebben weten te combineren met ongekende souplesse. Nu zijn beide kenmerken (stabiliteit en souplesse) niet gemakkelijk los van elkaar te beoordelen. Maar het simpele gegeven dat ik zelfs bij drukken zo laag als 1,25 bar bij mijn gewicht van 66 kg nog altijd voorspelbaar gedrag van de band merk, zegt wel iets. Bij dergelijke drukken filteren de banden echt veel weg. Iets dat ik vooral op mijn hardtail extra kan waarderen. Bij deze lage druk merk ik wel bij de achterband dat het profiel en de velg niet helemaal meer perfect ‘connected’ zijn bij abrupte koerswijziging. Het blijft echter wel rijdbaar zonder dat de band ineens om de velg heen klapt. Bij de LiteSkins (in een kleinere diameter dus) gebeurde dat al ooit bij 1,5 bar. En vooral dat ‘ooit’ is het sleutelwoord; het gedrag was veel gewoonweg minder voorspelbaar.

Racing Ray Super Race

Vooraan de Racing Ray…

Racing Ralph Super Race

…achteraan zijn broertje, de Ralph. Beide banden in 2,35″ breedte. Op de 24 mm brede hookless velgen ‘bollen’ ze mooi op, waarbij de schoudernoppen nog mooi uitsteken voor veel grip. Het is een lichtlopend setje dat in Nederland niet snel aan zijn grenzen komt, ongeacht de weersomstandigheden.

Dikker karkas: stabieler en meer luchtdicht

Uiteraard hebben de bredere 24 mm hookless velgen die ik nu gebruik op mijn 29er daar een aandeel in. Maar je merkt aan alles dat het karkas simpelweg steviger is. Dat begon al bij de montage. Het Super Race karkas heeft 3 lagen, waar de LiteSkin er slechts 2 had. Dat is niet alleen dikker en dus ook iets stugger bij montage (en nu dus vergelijkbaar met de oude SnakeSkins), ze zijn zónder dichtmiddel met een vloerpomp al goed ‘te ploppen’ op je tubeless-ready velg. No-way dat je dat lukte met de LiteSkins. Met 60 ml dichtmiddel toegevoegd via het ventiel, blijven ze goed genoeg op druk. 100% luchtdicht zijn de Super Races nog niet, maar na 3 dagen stilstand zijn ze van 1,3 tot 1,15 bar afgelopen, en blijven vervolgens lange tijd op die druk. Dat is een aanzienlijke verbetering; genoeg tubeless-ready banden van de concurrenten doen niet veel beter.

Schwalbe Super Race casing

Geen rocket science

3 karkaslagen in plaats van 2, dus de band is ook zwaarder. En wanneer we de Super Race variant vergelijken met voorgangers valt de puzzel eigenlijk vanzelf in elkaar. Van de Racing Ray en Ralph was voorheen géén LiteSkin variant. Toch is er een interessante vergelijking te maken, namelijk met de oude dikkere (en dus ook zwaardere) SnakeSkin-versie…

Schwalbe gaf al aan dat over de gehele lijn de karkassen wat zwaarder zijn geworden. En specifiek kijkende naar de gewichten van de Racing Ray en Ralph is de conclusie dat er eigenlijk helemaal geen échte vervanger is van de LiteSkin. De nieuwe Super Race versies wegen namelijk al iets méér dan de vorige SnakeSkin versies. Overigens: de SnakeSkins zijn op hun beurt opgevolgd door de Super Ground karkassen. En óók die zijn iets toegenomen in gewicht. Per saldo is alles dus gewoon opgeschoven.

Schwalbe Super Race karkas, Addix compound

Alhoewel ik er geen fan van ben van de ‘looks’ van skinwall banden op moderne bikes, is het gezien de modegril een logische update…

Skinwall; kan er mee leven. Maar die rode streep mag van mij weg

… maar met het nieuwe uiterlijk had ik liever ook gezien dat Schwalbe eindelijk eens stopte met die gekleurde strepen over het profiel.

Vergeet die LiteSkin

Ook al noemt Schwalbe het Super Race karkas de opvolger van de LiteSkin, de conclusie is vooral dat de LiteSkin als tubeless-ready band eigenlijk weinig bestaansrecht had. Maar in plaats van het — net als ik — maar blijven proberen om er tóch mee weg te komen, maakt Schwalbe die beslissing nu voor je: vergeet die LiteSkin. Het Super Race karkas is gewoonweg beter. Ook al is de Racing Ralph/Ray-combinatie met het Super Karkas iets zwaarder dan zijn SnakeSkin-voorloper, de geclaimde extra souplesse lijkt er daadwerkelijk te zijn, zonder dat de stabiliteit er op achteruit is gegaan. Ik heb mijn lesje al lang en breed geleerd en zie in de Super Race nu de meer betrouwbare en dus slimmere keuze.

En ben je een racer en is gewicht nog altijd je belangrijkste weegfactor: Lichte banden die amper luchtdicht zijn én snel lek gaan kunnen uiteindelijk toch écht beduidend langzamer zijn dan iets zwaardere exemplaren die wél tegen een stootje kunnen en waarmee je zonder wissel de eindstreep haalt…

Tot slot

Het Super Race karkas is bedoeld voor cross country. Je kan dit karkas dan ook alleen kiezen bij de Rocket Ron, Racing Ralph/Ray en Thunder Burt profielen. En, zoals hierboven al aangehaald, dit karkas-type heeft altijd een skinwall/tanwall/transparante zijkant. Wil je dat niet, dan kies je de iets zwaardere Super Ground versie.

Tekst & foto’s: Jeroen van den Brand

Geplaatst in Reviews en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
3 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
SRH
SRH
3 jaren geleden

De Rocket Ron Super Race is verkrijgbaar met zwarte wangen!

Jacques
Jacques
3 jaren geleden

’t is volgens Schwalbe wel de bedoeling om de Ray als voorband te gebruiken en de Ralph als achterband. Dat lijkt me ook logisch gezien het profiel/de stand van de noppen.