Test | Shimano RX6: Gravelbikeschoenen voor doorrijders én toerders

Heb je speciale schoenen nodig om te kunnen gravelen? Gezien de RX-modellen die Shimano in 2022 lanceerde is dat zeker het geval. Reden we al eerder met het topmodel RX8, deze keer is de beurt aan de wat meer budgetvriendelijke RX6. Veelrijder Remco trapte 3.000 kilometers met deze gravelschoenen weg.

Tekst: Remco van den Heuvel // Foto’s: Arjan Kruik

Shimano RX6 gravelbikeschoenen

Getest: Shimano RX6 gravelschoenen. Ze vallen qua prijs onder de eerder geteste RX8. Het paar op de foto heeft er inmiddels ruim drieduizend kilometer opzitten.

Een gravelschoen is geen mountainbikeschoen…

De RX6 is Shimano’s middenklasse gravelschoen. Nou zegt die kwalificatie niet zo veel, want momenteel heeft Shimano maar twee échte gravelschoenen in z’n collectie. De door mij gereden RX6 van 179,95 euro en het eerder door collega Arjan geteste topmodel RX8, dat 239,95 euro kost. Is de RX8 volledig ontworpen om een zo laag mogelijk gewicht en een maximale efficiëntie te realiseren, de RX6 is meer gemaakt met comfort in gedachten. Zo is de tussenzool minder stijf, de polstering minder dun en het gewicht hoger.

Maar verder delen de RX6 en de RX8 veel kenmerken die de gravelschoenen van Shimano onderscheiden van de mountainbikeschoenen uit hetzelfde huis. Bij de RX6 en de RX8 zijn bijvoorbeeld de noppen niet van rubber, maar van polyurethaan. Dat materiaal biedt weliswaar minder grip dan rubber, maar is tevens lichter. En terwijl de tussenzolen van de Shimano XC-mountainbikeschoenen van voor naar achter bedekt zijn met een laagje stroef rubber, zijn deze bij de RX6 en RX8 voor een deel onbedekt. En wat er niet is, dat weegt ook niks. Ook ontbreken bij de RX6 de twee schroefnoppen aan de voorkant die je bij de mountainbikeschoenen van Shimano vindt.

… maar veel scheelt het niet.

Een gravelschoen van Shimano is dus een ándere schoen dan een mountainbikeschoen van hetzelfde merk. Maar veel scheelt het niet. Je kunt met een mountainbikeschoen van Shimano gerust gaan gravelen. En het omgekeerde kan uiteraard ook. Alhoewel ik dat eerlijk gezegd niet zoveel gedaan heb. Zoals je weet was het de afgelopen winter nogal nat. Daarom heb ik tijdens m’n mountainbikeritten vrijwel uitsluitend met de Gore-tex winterschoenen van Shimano gedragen. Maar goed, het kán dus wel, mountainbiken met de RX6.

Dat gezegd hebben: ik heb de testschoenen voornamelijk gebruikt op m’n gravelbike. En ik heb flink wat kilometers kunnen maken: minstens drieduizend.

Rijd jij ook graag lange graveltochten?

Shimano RX6 gravelbikeschoenen

Dan kan de Shimano RX6 jouw gravelschoen zijn.

Shimano RX6 gravelbikeschoenen

Even een rondje rond de schoen: buitenkant…

Shimano RX6 gravelbikeschoenen

… binnenkant…

Shimano RX6 gravelbikeschoenen

… en onderkant.

Prima materialen, fijne pasvorm

Het bovenwerk van de Shimano RX6 is gemaakt van synthetisch leer, met stiknaden aan de achterkant van de schoen, bij de hielkuip, en aan de binnenkant van de wreef. Het bovenwerk is rondom voorzien van kleine, met een laser gesneden ventilatiegaatjes. Ook in de zool zijn ventilatiesleuven aangebracht. Goed om op warme dagen een frisse luchtstroom door te laten, maar niet ideaal op koude en/of natte dagen. Een overschoen is dan zeker geen overbodige luxe.

Overigens, je hoeft vanwege die vele gaatjes heus niet met een ruime boog om plassen heen te rijden. Op het synthetische bovenwerk hebben water en vuil namelijk nauwelijks houvast, waardoor het snel droogt en ook snel weer schoon is. Datzelfde geldt voor de polstering aan de binnenzijde, die eveneens geen vocht opneemt.

De RX6 sluit op de wreef met een Boa-sluiting en boven op de voorvoet met een klittenbandje. Die laatste doet niet zoveel, de Boa des te meer. Shimano heeft de sluiting slim geconstrueerd: met maar één Boa-ratelaar worden namelijk twee flappen gelijktijdig strakker gezet. Snel, effectief en licht, want één Boa weegt altijd minder dan twee. De sluiting houdt – in combinatie met de goed gevormde hielkuip – de voet goed op zijn plaats. Naden en overlappingen zijn niet voelbaar.

Schoenen van Shimano staan bekend om hun vriendelijke leest. Daarmee bedoel ik, dat ze bij heel veel verschillende voetvormen goed zitten, tenzij de voet qua breedte of smalte extreem afwijkt van het gemiddelde. Dat is bij de RX6 niet anders, maar gelukkig zijn mijn voeten nogal gemiddeld: niet te breed en niet te smal, niet te hoog en niet te laag en ook nog ’s met een gemiddeld hoge voetboog. Lang verhaal kort: de RX6-en passen me ronduit goed.

Shimano RX6 gravelbikeschoenen

Vuil en vocht lijken nauwelijks aan het gladde kunstleren bovenwerk te hechten. Ook het materiaal aan de binnenkant neemt geen vocht op.

Een flink deel van de met carbon vezels versterkte nylon tussenzool is onbedekt. De noppen zijn niet van rubber, maar van polyurethaan. Dat is lichter, maar ook minder gripvast.

Shimano RX6 gravelbikeschoenen

De RX6 wordt gekenmerkt door de voor Shimano-schoenen karakteristieke overlapconstructie.

Shimano RX6 gravelbikeschoenen

In dit geval met een enkele Boa-sluiting die twee flappen fixeert. Werkt perfect.

Shimano RX6 gravelbikeschoenen

De polstering van met name de hielkuip en de tong is bij de RX6 aanzienlijk dikker dan bij de spartaans uitgevoerd RX8.

Shimano RX6 gravelbikeschoenen

De RX6 is rondom voorzien van ventilatiegaatjes. Dat zorgt voor een aangenaam binnenklimaat.

Shimano RX6 gravelbikeschoenen

De inlegzooltjes stellen helaas niet veel voor.

Stijf genoeg

Ondanks dat de RX6-gravelschoenen met een stijfheidsindex van acht op een schaal van twaalf minder stijf zijn dan de RX8, die een waarde van tien heeft, zijn ze wat mij betreft stijf genoeg. Of laat ik het zo zeggen: ik heb geen moment het gevoel gehad dat er trapenergie verloren gaat in de buiging van de zool. Integendeel. De zool is dermate stijf, dat de pedaalomwentelingen heel effectief aanvoelen. Dat heeft overigens niet alleen te maken met de zool zelf, maar ook met de pasvorm en de vormvastheid van het bovenwerk. De voet zit dermate goed gefixeerd in de schoen, dat van schuiven of onnodig bewegen geen sprake is.

De geringere stijfheid van de RX6-zool van de ten opzichte van de RX8 is tijdens het lopen wel voelbaar, maar ook dat is relatief. De voet afrollen is er namelijk nog steeds niet bij. Gelukkig loopt de zool onder de voorvoet enigszins rond, zodat het kluungevoel dat racefietsschoenen oproepen achterwege blijft. Een ander punt zijn de grip en de demping van de polyurethaan noppen. De rubber profielzolen op de mountainbikeschoenen van Shimano presteren op dat vlak beter. Problematisch? Het past bij dit type schoen. In tegenstelling tot mountainbiken of veldrijden hoef je tijdens een graveltocht zelden grote stukken te lopen. En van je fiets naar een terras wandelen en weer terug is met deze schoenen geen enkel probleem.

Snel en soepel klikken

De RX6-gravelschoenen klikken makkelijk in. Makkelijk ook dan bij m’n Shimano MW7 mountainbikeschoenen, die ik hier even als referentie gebruik. De hardere samenstelling van de PU-noppen en de gladdere zool ten opzichte van de rubberzool van de MW7’s spelen daarbij ongetwijfeld een rol. Ik heb de RX6’en gebruikt met klikpedalen van Shimano en van concurrent VP en bij beide merken verloopt het in- en uitklikken snel en intuïtief. Collega Jeroen draagt eveneens een paar RX6’en, die hij gebruikt in combinatie met klikpedalen van Time. Hij merkt op dat hij bij het inklikken vaker wegslipt dan bij z’n mountainbikeschoenen. Bij het gebruik van Time-pedalen is de relatief gladde PU-zool van de RX6-schoenen dus eerder een nadeel dan een voordeel.

Shimano RX6 gravelbikeschoenen

In- en uitklikken verloopt snel en soepel.

De zool van met carbonvezels versterkt nylon zool heeft een stijfheid van acht op een schaal van twaalf.

Dat is stijf genoeg voor lekker vlot doorrijden en efficiënt klimmen.

Conclusie

Als gravelen een mix is van wielrennen en mountainbiken, dan is Shimano’s gravelschoen RX6 een combinatie van een racefietsschoen en een mountainbikeschoen. In die hybride mix is de offroad-afkomst dominant, maar niet tè. Zo is, in tegenstelling tot Shimano’s mountainbikeschoenen, een flink deel van de tussenzool niet bedekt met een laagje rubber. Daarnaast zijn de noppen zelf eveneens niet van rubber, maar van het lichtere polyurethaan. Maar de manier waarop deze schoenen lopen komt wel heel erg dicht in de buurt van die van mountainbikeschoenen. En de robuustheid is tevens des mountainbikes. Tenminste, dat kan je toch wel zeggen na ruim drieduizend probleemloze kilometers.

Eveneens probleemloos is de pasvorm: alsof deze schoenen speciaal voor mij gemaakt zijn. Wat min of meer kan kloppen, want ik heb supergemiddelde voeten. En de stijfheid? Ondanks dat dit niet Shimano’s stijfste gravelschoen is, kom ik op dat vlak niets tekort. Lang verhaal kort: ik ben echt zeer tevreden met deze gravelschoenen en blijf er voorlopig zeker mee rijden. Op naar de volgende drieduizend!

Shimano RX6 gravelschoenen | Prijzen en specificaties

Een paar RX6’en kost 179,95 euro. Shimano brengt ze van maat 38 tot en met maat 50. Van maat 38 tot 48 is er ook een bredere uitvoering. De RX6 heeft een stijfheid van 8 op een schaal van 12. Het testpaar in maat 42 weegt net geen 550 gram. Naast de groene variant is er ook modellen in zwart.

Voor vrouwen brengt Shimano de RX6W. Deze gravelschoen komt van maat 36 tot en met 44 en de kleuren beige en grijs.

Meer informatie: bike.shimano.com

Geplaatst in Reviews en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments