Tekst: Remco van den Heuvel // Foto’s: Arjan Kruik

Schoenen met gaten
The latest and the greatest op schoenengebied? Gaten! Ik zag ze al eerder langskomen in het bovenwerk van offroad-schoenen van Specialized en Shimano en nu kom ik ze ook bij deze nieuwe schoenen van Trek tegen. Bij deze Amerikaanse fietssloffen zijn de gaatjes echter niet ovaal of rond, maar stervormig, zoals in het beroemde logo van Mercedes. Trek noemt het geperforeerde materiaal Metnet. Het doel van Metnet is tweeledig: enerzijds zou het materiaal zich vanwege de perforaties beter vormen naar de voet, anderzijds waarborgen de gaatjes ook een ventilerende luchtstroom langs de voeten. Daarbij is een negatieve invloed op de fixatie van de voert uiteraard ongewenst. Om aan die tegengestelde eisen te voldoen is áchter de gaatjes een stevige maar elastische gaasstof aangebracht.
Een term als Metnet klinkt als een hoop marketing en dat ís het natuurlijk ook. Maar eerlijk is eerlijk, het gaatjesconcept van Trek werkt wel. Ik wil niet het cliché gebruiken van de schoenen de passen als een tweede huid, maar goed zitten ze zeker. Je ziet het bovenwerk soepel vervormen zodra je je voet in de schoen steek. Maar er is natuurlijk meer nodig dan een geperforeerd bovenwerk om tot een goede schoen te komen. Zo levert ook de dubbele Boa-sluiting een belangrijke bijdrage. Alhoewel een enkele Boa strakker oogt, ben ik altijd wel fan van de dubbele uitvoering. Reden: daarmee kun je nauwkeuriger de druk over de voet verdelen.
En dan is er nog de pasvorm op zich. Als is het bovenwerk nog zo meegaand, als de gebruikte leest niet past bij de vorm van je voet, dan heb je er nog niks aan. Maar de leest van Trek en de vorm van mijn voet gaan blijkbaar goed samen. Een ander comfortpuntje, maar dan helaas in negatieve zin: de standaard inlegzooltjes vallen me tegen; voor 280 euro verwacht ik toch wat meer dan de simpele plaatjes schuim die er nu in liggen. Zeker omdat Trek onder het label ‘Biodynamic‘ gewoon goede inlegzooltjes in huis heeft.






Carbon zool
De carbon zool van de Cambion heeft een stijfheid van 10 op een schaal van 14. Dat betekent dat deze offroad-schoen behoorlijk stijf is. Dat is positief voor het overbrengen van trapkracht, maar het betekent ook dat lopen niet het sterkste punt van de Cambion is. Noodzakelijk bij fietsschoenen met een stijve zool: maximale hielfixatie. Hier speelt Trek met de Cambion een goede wedstrijd: de voet zit dermate goed gefixeerd in de schoen, dat van schuiven of onnodig bewegen geen sprake is.
Nog even over de zool: óp het carbon zit nog een kunstrubber profielzool. Superstroef is dat rubber niet, maar het is stroef genoeg om in de meeste omstandigheden wegglijden tegen te gaan. En mocht de ondergrond naast glad ook zacht zijn, dan geven twee afneembare noppen onder de voorvoet extra houvast. Wel jammer dat de profielzool onder de voetboog niet over de gehele breedte loopt. Hierdoor ontstaan op het kale carbon al snel lelijke krassen.
Trefzeker klikken
Niet onbelangrijk bij klikpedaalschoenen is hoe ze in- en uitklikken. Bij Cambions verloopt dat proces snel en intuïtief. Niet makkelijk dan bij m’n eigen spd-schoenen van Shimano, die ik hier even als referentie gebruik, maar zeker net zo goed. De hoogte van het profiel en de positionering van het pedaalplaatje zijn bij de Cambion blijkbaar precies goed. Voor de goede orde: ik heb de Cambions voornamelijk gebruikt met Kovee-klikpedalen van Trek.
Kan het beter? Natuurlijk kan het beter, Trek maakt niet voor niets de stijvere RSL, met een stijfheid van 14 op een schaal van 14. Wie hoge wattages wegtrapt en/of redelijk zwaar is, kan uit dit topmodel waarschijnlijk nog meer rendement halen. Maar voor het toeren dat ik ermee gedaan heb is de Cambion goed genoeg. Zoals ik hierboven al schreef: dat heeft niet alleen te maken met stijfheid van de zool op zich, maar ook met de pasvorm, de vormvastheid van het bovenwerk en niet in de laatste plaats de vorm van de hielkuip. Net als de stijfheid zijn ook die aspecten essentieel voor al dan niet effectief trappen.




Conclusie
Of je deze schoenen koopt om mee te mountainbiken of om mee te gravelen, de Cambions van Trek bieden weinig aanleiding om ze links te laten liggen. Integendeel: pasvorm, afwerking, materiaal, ventilatie, comfort en grip, het staat allemaal op een hoog niveau. Oké, wedstrijdrijders zullen waarschijnlijk een nóg stijvere zool wensen, maar ik durf de uitspraak wel aan dat de stijfheid van de Cambion voor minstens negentig procent van de Nederlandse noppenbandenrijders méér dan voldoende is.
Mijn enige fundamentele kritiek betreft de inlegzooltjes. Ik weet dat in bijna alle spd-schoenen van die goedkope net-nietzooltjes liggen, maar voor schoenen die 280 euro kosten verwacht ik toch echt meer dan twee platte stukjes schuim. Maar misschien is dat een typisch dingetje voor mij en kan jij wel overweg met die rudimentaire fabriekszooltjes. En zo niet, dan kost een paar betere zooltjes niet meer dan een paar tientjes extra. Trek heeft ze zelf ook op z’n website staan. Los van de zooltjes zijn de Cambions absoluut aanraders, met een dikke pluim voor het de comfort.
Trek Cambion mtb- en gravelschoenen | Prijzen en specificaties
Een paar Cambions kost 279,99 euro. Trek brengt ze van maat 37 tot en met maat 48. Helaas zijn er geen halve maten. De leest die Trek toepast is redelijk gemiddeld: niet te smal en zeker niet te breed. Een paar in maat 42 weegt net geen 700 gram. De door Remco gereden bruine uitvoering met rode zool is helaas inmiddels uitverkocht, zo laat Trek weten. Het zwarte model met beige zolen is nog wel volop verkrijgbaar. Twijfel je over de aanschaf? Trek biedt een niet-goed-geld-teruggarantie van maar liefst dertig dagen.
Meer informatie: trekbikes.com












