Gereden | Bikepark Mook: Winterberg-in-eigen-land?

Nederland kent ruim 245 mountainbikeroutes. Van kort tot lang, van vlak tot heuvelachtig en alles daartussen. Maar wist je dat Nederland óók meer dan 20 bikeparken heeft? Bikepark Mook is één van de nieuwste en heeft – zelfs zónder stoeltjesliften met flinke wachttijden – een hoog Winterberg-in-eigen-land-gevoel. Mark en Coen bezochten het bikepark nét voordat de schop wéér de grond in ging voor een derde lijn. Mook is namelijk nog volop in ontwikkeling, maar ook vóór die nieuwe lijn was het al een bezoek dubbel (…) en dwars waard, aldus Coen en Mark.

Tekst, foto’s en video: Coen de Jongh

Bikepark Mook

Bikepark Mook is een prima plek om langzaam maar zeker aan je airtime te werken. Het bikepark ligt aan (of zelfs ín) de mountainbikeroute van Mook, die al on-Nederlands-leuk is.

Bikepark Mook

Wie al wat langer op de mountainbike zit, weet dat er in Groningen al jarenlang een bikepark ligt. Ook Spaarnwoude is één van de oudgedienden. Echter toen de eerste plannen van een bikepark in Mook bekend werden in 2013, ontstond er toch een beetje een Winterberg-in-eigen-land-gevoel bij velen. Natuurlijk, de bikeparks – groot en klein – die er tot dan toe waren, waren ook leuk. Maar Mook heeft een berg. Een echte berg! En ik hoef jullie niet te vertellen wat voor potentie dat geeft als je een bikepark wil opzetten. Het eerste initiatief strandde helaas. Maar begin 2021 werd het weer actueel én belangrijker nog: realistisch!

Bikepark Mook

Een tafeltje hier…

…een tafeltje daar. De rode en zwarte lijnen beginnen met vrij kleine tafeljumps zodat je rustig in de juiste flow kunt komen.

Bikepark Mook aan/in mountainbikeroute

Het Bikepark Mook is opgenomen als extra lus in de mountainbikeroute van Mook. Zie het als een toetje op een route die voor Nederlandse begrippen al erg plezierig is. Toen wij in het najaar van 2021 het Bikepark bezochten, waren er 2 lijnen: een rode (die tevens dienst doet als extra lus van de mountainbikeroute Mook) en een zwarte, met wat forsere sprongen… echter zonder dat het meteen te ruig wordt. Inmiddels is er een dubbelzwarte lijn aan toegevoegd, maar die hebben we niet op video of foto staan.

Rode, zwarte en dubbelzwarte lijn

De rode lijn is voor iedereen die op een fiets kan blijven zitten en zijn (m/v) voorrem van achterrem kan onderscheiden goed te doen. De zwarte lijn heeft een paar grotere bulten, waarbij het zaak is je snelheid aan te passen aan je skills en de plaatselijk aanwezige wind. Springen is op de zwarte lijn het probleem niet, maar als je niet kunt landen… heb je alsnog een probleem. Hoe de hagelnieuwe dubbelzwarte lijn is, dat horen we graag van jullie!

De rollersectie. Op onze snelheid misschien net te achterwielen, maar voor de snelle boys en girls valt hier al het nodige te springen.

Off camber stukken, die hebben wij niet kunnen ontdekken. Alle bochten zijn des bikeparks van het type: kom.

De grootste sprong vorig jaar. De vraag voor de triviant: haalt Mark de sprong?

Hij haalt ‘em (net)! Maar voor onze niet-downhill achtergrond is dat al heel wat.

Wel berg, géén lift, toch écht een bikepark

Toegegeven, met twee, inmiddels drie lijnen, is Mook natuurlijk géén Winterberg-in-Nederland. Niet alleen ontbreekt een lift, waardoor dus zelf omhoog moet trappen, ook het hoogteverschil is natuurlijk een stuk beperkter. Maar dat wat er ligt, is ruim voldoende om jezelf flink uit te dagen. Er is echt goed gebruik gemaakt van de mogelijkheden en alles is goed overzichtelijk. Daarmee kun je ook stapsgewijs jezelf steeds meer uitdagen en heb je ook goed zicht op andere deelnemers. Iets dat in een groot bikepark soms lastig is en onverhoopt gevaarlijke situaties kan opleveren wanneer je op je gemak een sectie aan het oefenen bent. Wat ons betreft legt Bikepark Mook de lat voor Nederlandse bikeparken weer een stuk hoger.

Bikepark Mook

De inrit onderaan naar de 3 verschillende drops. De kleinste is 28 cm, maar als jij wel eens van een stoeprand af fietst, dan ga je hier ook geen moeite mee hebben. De andere twee zijn respectievelijk 80 en 116 cm hoog.

Het bikepark is alleen toegankelijk te voet of met de fiets (en als je je fiets door of over die hekjes krijgt). De poort gaat alleen voor de ambulance of graafmachines open.

Bikepark Mook – Informatie

Het Bikepark is in principe gratis toegankelijk, al bestaat de mogelijkheid om te doneren.

Een bikepark bezoeken – Wat je moet weten

  • Verdiep je vooraf in het bikepark en lees ook zeker de informatieborden (indien aanwezig) bij het bikepark;
  • Rij nooit alleen op een bikepark en laat thuisblijvers weten waar je bent;
  • Zorg dat je minimaal 1 voldoende opgeladen telefoon bij je draagt;
  • Rij niets blind:
    • overschat je zelf niet;
    • bekijk een obstakel eerst grondig;
    • observeer hoe anderen hem rijden, en;
    • als je niet fit bent of niet voldoende vertrouwen hebt, sla dan even een beurt over.
  • Zorg voor voldoende bescherming:
      • Draag altijd een helm;
      • Denk ook aan handschoenen;
      • Draag eventueel ook knie-, elleboog- en rugprotectie;
  • Denk aan eten en drinken. Ook al lijkt de fysieke inspanning bij technisch rijden misschien niet dezelfde als het rijden van een reguliere mountainbikeroute; het is en blijft een inspanning en zon en wind drogen je ook uit.
Geplaatst in Reizen en routes en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments