Getest: Garmin Edge 830 – Volwaardige mini-1030?

In april vorig jaar kondigde Garmin de nieuwe Edge 530 en 830 aan. De 830 lijkt op het eerste gezicht een miniatuur van de 1030 die Lars eerder reviewde. Dat bleek een erg uitgebreid apparaat met flink wat mogelijkheden. De prijs is met € 600 echter óók flink.

Op een SD-kaart slot na heeft de 830 álle functies van die 1030, maar dan in een kleinere verpakking. Is de nieuwe 830 met zijn vanafprijs van € 400 daarmee een volwaardige mini-1030 en misschien zelfs het betere alternatief voor de biker die GPS vooral als navigatiehulpmiddel gebruikt?

Edge 530 en 830

Voor we in de 830 duiken, betrekken we eerst de 530 er even bij. Die werd namelijk tegelijkertijd met de 830 gelanceerd. Logisch, want ze zijn op veel punten hetzelfde. Zo zijn de afmetingen van het scherm en de behuizing identiek en veel van de functies vind je in beide apparaten terug. Er zijn echter ook verschillen die het prijsverschil (€ 299,99 voor de 530, € 399,99 voor de 830) verklaren. Zo heeft de 830 een touchscreen en 3 knoppen voor de complete bediening, terwijl je de 530 bedient met 7 knoppen. Op het functionele vlak is het enige verschil dat de 830 zelf routes kan uitstippelen op basis van een door jou in te geven vertrekrichting of einddoel. Bij de 530 heb je hier Garmin’s Connect App voor nodig.

Links de 530 met 7 knoppen, rechts de 830 met 3 knoppen én touchscreen.

Vers uit de verpakking: de eerste indrukken

Garmin stuurde ons de ‘Edge 830 mountainbike bundel’. Die kost € 469,99 en is rijkelijk uitgevoerd. De meegeleverde beugels, rubberen o-ringen en pasringen geven je de mogelijkheid om de houders op in totaal 3 fietsen te monteren. Het pakket bevat ook één snelheidssensor die je om een naaf kan monteren en een draadloze remote. Tot slot is er nog een rubberen hoes om hem te beschermen bij een valpartij.

De mountainbike-bundle is behoorlijk compleet. Je hebt genoeg montagemateriaal om hem op 3 fietsen te kunnen gebruiken.

De 830 oogt strak en het apparaat voelt ondanks het lage gewicht van 81 gram robuust aan. Dat geldt ook voor de drie knoppen (aan/uit en twee aan de onderzijde). Die geven goed voelbare feedback en voorkomen zo goeddeels het abusievelijk indrukken. Met de rubberen hoes er om heen, is dit gevoel uiteraard iets gedempt, maar nog altijd prima.

Voor het opladen koos Garmin voor een traditionele micro-USB, terwijl veel andere moderne apparaten tegenwoordig USB-c hebben. Dit is niet per se een minpunt, wel iets om in gedachten te houden bij het voorbereiden van een meerdaagse tocht.

Bediening

Het scherm reageert goed, maar niet met alle handschoenen (met lange vingers) feilloos. Met de ene set krijg ik geen enkele respons, waardoor ik genoodzaakt ben om ze uit te doen. Terwijl met een andere set handschoenen mijn input geen enkele keer verkeerd wordt geïnterpreteerd door het apparaat. Toegegeven; een touchscreen maken dat werkt met alle handschoenen is best een opgave, zeker als dat óók ongevoelig moet blijven voor de ‘input’ van regendruppels. Daarover gesproken: in de regen vergt de bediening, zelfs met de goede handschoenen, soms wel wat meer geduld.

Edge 830 scrollen

Zelfs met een ‘goedwerkende’ handschoen wordt het scrollen soms geïnterpreteerd als een selectie.

Qua bediening van de menu’s is er weinig aan te merken, buiten misschien het scrollen. Hoewel het scherm over het algemeen dus goed reageert op de input van de vinger, interpreteert ‘ie het scrollen in menu’s wel relatief snel als een selectie van een item. Ook hier blijkt ook maar weer eens hoe verdraait lastig het is voor een programmeurs om bij het plaatsen van een vinger een onderscheid te maken tussen een selectie of het begin van scrollen. Ook op dit vlak zijn smartphones simpelweg verder gevorderd. Maar geen nood; bij alle te scrollen functievelden staan er altijd pijltjes in beeld, zodat je heel gedefinieerd kunt bepalen wat je doet. Inmiddels is het scrollen via de pijltoetsen voor mij de standaard geworden. Het in- en uitzoomen en scrollen over de map bij het navigeren gaat zonder enige problemen en werkt heel gedefinieerd en duidelijk.

Remote

De ‘mountainbike-bundle’ bevat óók een remote. Deze koppel je ook via bluetooth. Met de meegeleverde steun monteer je hem gemakkelijk in de buurt van je handvat. De drie knoppen bedienen de meest gebruikte, logische functies van het toestel, zoals het start/stoppen van je route en/of rit, je kan het einde van je rondje (lap) aangeven en je kan gemakkelijk door de verschillende schermbladen scrollen. Vooral wanneer je rondetijden wilt klokken is de start/stop-knop onder ‘duimbereik’ natuurlijk handig zodat je je stuur niet los hoeft te laten. In de praktijk gebruikte ik hem echter weinig; ik klok mijn rondetijden niet en wanneer ik écht wil navigeren, biedt de remote te weinig functionaliteit.

Garmin Connect App: Koppelen met apparaten en bestanden overzetten

Je kan de 830 via de usb kabel koppelen aan je PC/laptop (en daarmee Garmins uitgebreide Basecamp applicatie), of draadloos via bluetooth aan je smartphone met de Garmin Connect app. De koppeling tussen de app en de 830 vergde wel even wat uitpluiswerk. Wat blijkt; als je via de bluetooth-pairing opties van je smartphone de Garmin benadert, ga je geen connectie krijgen, óók al zien je smartphone én de 830 elkaar. Vanuit Garmin kregen we de terugkoppeling dat wanneer je het connectieproces vanuit de Garmin app doet en van daaruit stapsgewijs volgt, het niet mis kan gaan. Synchroniseren werkte daarna prima, want instellingen en waarden die ik in mijn telefoon app wijzigde, werden direct overgenomen en waren meteen zichtbaar in de 830.

Edge 830 settings vanuit Connect App

De 830 kan ook gekoppeld worden aan allerhande andere apparatuur. Uiteraard sensoren als hartslag- en vermogensmeter, maar ook je Sram AXS of Shimano Di2 schakelsysteem en e-aandrijfsystemen. De koppeling met Shimano’s E8000 Steps trapondersteuning op een Merida eOne-Forty ging moeiteloos. Je kan de 830 zodoende gebruiken als een uitbreiding op het compacte display dat standaard bij de Steps-systemen zit.

Data-analyse

Connect App data analyse

De Connect app dient niet alleen als intermediair van randapparatuur, bestanden en je 830. De app houdt al je ritten netjes bij in een kalender en je kan ze in detail uitpluizen, zonder dat je je data moet uploaden naar Strava of een andere web-based applicatie.

Eenvoudige data-overdracht

Een route op het apparaat zetten kan op allerlei manieren. De ouderwetse manier is om de Edge aan je laptop of PC te koppelen via de usb-kabel en een routebestand in de ‘Newfiles’ map zetten. Data van het apparaat halen om bijvoorbeeld te uploaden naar Strava kan óók via deze manier; je vindt ze dan terug in de map ‘Activities’.

Maar in deze tijd van draadloze connectiviteit is dat eigenlijk onnodig omslachtig. Via de Garmin Connect App gaan deze zaken een pak eenvoudiger, zonder je druk te moeten maken of je de files wel in de juiste map zet. Als je vervolgens je Strava-account koppelt aan de Connect app, dan staat je gereden rit meteen op Strava zodra je op de stop-knop drukt. Veel eenvoudiger gaat het niet worden…

Wil je een route naar het toestel versturen, dan gaat dat eveneens het snelste via diezelfde app. Heb je een GPX file op je telefoon staan, of beschikbaar via je webbrowser of een route-app, dan biedt je telefoon vanzelf een optie aan om de GPX file te openen met de Connect App. Daarin kun je aangegeven wat voor soort route (of ‘koers’) het is. De route is daarna op je smartphonescherm in detail te bestuderen, waarbij de app je nog de optie geeft om een route-startpunt aan te geven. Via bluetooth staat de route met het door jouw gekozen startpunt daarna vlot op de 830. In herhaling: Veel eenvoudiger gaat het niet worden…

Garmin Edge 830 - Routing via app naar smartphone

Edge 830 Connect App Routing

Routes rijden

Eén van de – zo niet dé belangrijkste reden – om een GPS apparaat aan te schaffen voor veel mensen: het kunnen volgen van een vooraf gemaakte route. Ik heb zowel in Nederland als in de Alpen meerdere keren een route gevolgd en het klinkt wellicht een beetje als en gevalletje ‘je er gemakkelijk vanaf maken’, maar erg veel is er eigenlijk niet op aan te merken.

De 830 kan zelf routes uitstippelen. Dus raak je totaal van het pad, voer dan een bekend adres of bekende locatie in en gij zult uw weg terugvinden. Alhoewel, soms lijkt het zelfstandig routes laten creëren door de 830 toch niet zo evident. Een route van Woerden naar Arnhem begint bijvoorbeeld met een tocht naar het westen en slingert nogal raar door Utrecht Centrum. Om nog maar te zwijgen over een route vanuit omgeving Woerden naar Texel, via Zwolle en Leeuwarden?!

Garmin Edge 830 - Popularity

Trendline Popularity Routing

Dit lijkt in eerste instantie het gevolg van Garmin’s Trendline Popularity Routing die dus de meest populaire en dus drukkere routes op zoekt. Dat doet ‘ie nogal hardnekkig en soms is de logica ver te zoeken; haast letterlijk in kilometers… We raden je aan om extra filtering zoals ‘minimale afstand’, ‘minimale tijd’ of ‘minimale stijging’ toe te passen, Trendline eens uit te zetten, of de routing mode te veranderen naar bijvoorbeeld Gravel Bike, Mountainbike of Touring. Maar feilloos en strakke routes zijn dan nog steeds geen garantie. In elk geval is het slim om af en toe goed uit te zoomen naar het geheel en je plan eventueel zelf bij te sturen, om geen rare verassingen te krijgen.

Routenamen zoeken

Het zoeken van adressen en plaatnamen gaat op een bijzondere manier. Meestal typ je de eerste paar letters van een plaatsnaam in; de 830 presenteert alle plaatsnamen waar die lettercombinatie in voorkomt.

Andere ervaringen uit het veld

De afgelopen maanden heb ik meerdere tochten gereden met de 830 op het stuur. Het doel varieerde van het opnemen van routes tot het rijden en dus volgen van vooraf ingelezen routes. Onderstaand enkele bevindingen.

Accuduur

Tijdens de Bartje 200 heb ik de route opgenomen. Hierbij maakte ik gebruik van de batterijbesparingsmodus, waarbij ‘ie op de achtergrond dus doorwerkt, zonder iets te tonen. Wanneer je in deze modus een route volgt, licht het scherm op wanneer het apparaat een navigatie-instructie geeft. Bartje 200 is uitgepijld, dus navigeren hoefde ik niet. Bij de start was de accu 100% en toen ik na 10 uur finishte had ik nog zo’n 70% over. Garmins belofte van 20 uur accuduur in zuinige modus lijkt mij in elk geval wel realistisch.

Snelheid

In bosrijke gebieden zag ik soms sprongen in mijn rijsnelheid, omdat de overhangende begroeiing de ontvangst iets stoort. Dit is gelukkig echter eerder uitzondering dan regel en niet erger dan bij andere toestellen. Voor maximale nauwkeurigheid monteer je de meegeleverde snelheidssensor in je naaf.

Scherminhoud

De 830 bevat een veelvoud aan informatieschermen. Zo kun je bijvoorbeeld de helling die je rijdt, weergegeven en weet je wat je nog te wachten staat. Handig, als je daar behoefte aan hebt. Je kan de schermen naar hartenlust aanpassen. Voor iemand die zijn/haar trainingen gestructureerd indeelt, kan dit prettig zijn.

Meegeleverde Trailforks kaart

Een makke van de eerder geteste Edge 1030, was dat de standaard fietskaart géén hoogtelijnen aangeeft. De 830 komt naast die fietskaart ook standaard met een mountainbikekaart van Trailforks In de praktijk biedt die echter helaas geen meerwaarde. Op de 830 zie je ook hier de hoogtelijnen en topografische informatie niet, terwijl ze in de webversie wél zichtbaar zijn. Onbegrijpelijk. Gelukkig kun je ook in de 830 kaarten van bijvoorbeeld OpenMTBmap bijladen.

Garmin Edge 830 Trailforks

Je kan de kaarten overigens alleen zien als je eerst een Trailforks-account aanmaakt. De 830 toont dan ook gelijk – net als de 1030 – alle Trailforks-routes rondom je locatie, maar… alleen zolang hij gekoppeld is aan je telefoon-met-Garmin-app! Terwijl voor mij een GPS apparaat juist de noodzaak van het gebruik van telefoon zou moeten wegnemen.

De hoeveelheid en kwaliteit van de Trailforks routes (geen ‘rondjes’, enkel sporen van punt A naar B) is overigens sterk wisselend per locatie, en onderweg is het moeilijk inschatten of iets leuk is of slechts een kort leuk stukje met een lange gare aanrijroute. De routenamen zijn ook niet altijd even duidelijk en veelzeggend. Je doet er beter aan om vóór de rit het aanbod op je computer te bekijken en te selecteren.

Notificaties en gepiep

De 830 kan je continu op de hoogte houden van alles wat je belangrijk vindt: Telefoonberichten, aankomende bochten, enzovoorts, enzovoorts. Wat je maar wilt. Met alles áán blíjft het ding zowat continu piepen: Gelukkig kun je alles naar wens aan- of uitzetten.

Overige opvallende zaken en opmerkingen

Bike Alarm

Je bent uiteraard zuinig op je fiets én je computer. Beide laat je nooit onbeheerd achter als je op een terrasje wat wilt gaan drinken. Garmin denkt hier in mee en biedt nu een ‘Bike Alarm’. Het idee is dat je tijdens een pauze je 830 op je fiets laat zitten, het alarm aanzet en met gerust hart je fiets alleen kan laten. Zodra je fiets beweegt gaat het alarm af, zowel op het apparaat zelf als op je telefoon. Ik vraag me echter af of een serieuze fietsendief zich hierdoor laat weerhouden. Als je fiets geen fysiek slot heeft is de dief er immers zo vandoor. Daarnaast, het alarm van de is niet luid genoeg als er veel achtergrondgeluid is. En dan ben je aan je telefoon overgeleverd.

Ook geeft het alarm al een valse melding als iemand zijn of haar fiets tegen de jouwe plaatst. En ik kon – zij het met de nodige voorzichtigheid – de 830 zelf van de fiets ‘stelen’ zonder dat het alarm afging…

Gelukkig is het alarm wel hardleers, want het blijft onophoudelijk piepen. Ik heb meer dan 5 minuten gewacht met uitzetten, toen was ik het zat. Het houdt niet op, niet vanzelf…

Air time: vliegen voor gevorderden

Tijdens meerdere tochten heb ik – uiteraard – sprongetjes gemaakt. De 830 reageert dan met een piep en een “nice jump!” melding op je scherm. Ik heb echter nogal mijn twijfels over de nauwkeurigheid. Zeker omdat hij al begint te juichen ‘als je je voorwiel hard optilt’. Ik vind het daarom eerder een gimmick voor de bragging rights dan een zinvolle functie.

Flow en Grit

Naast bovengenoemde Air Time zijn ook Flow en Grit aan het functie-arsenaal toegevoegd (en, voor de volledigheid: inmiddels óók toegevoegd aan de 1030). Grit is een waardering van de zwaarte van route, op basis van afstand en hoogtemeters en daarom volgens Garmin volledig rijderonafhankelijk. Flow is een waardering van hoe vloeiend je rijdt. Ook hier heb ik mijn twijfels over het daadwerkelijke nut. Een Grit-score geeft in essentie een moeilijkheidsgraad weer. Maar in mijn beleving wordt de zwaarte van een rit óók bepaald door de weersomstandigheden, de staat van de ondergrond… en jouw fitheid. Ik kan me zo voorstellen dat daardoor ook je Flow-score wordt beïnvloed. Aan de andere kant, als je gedurende een langere periode veelal dezelfde route fietst, kun je wellicht na nadere bestudering wel zinvolle conclusies trekken. Of je gaat in die tijd gewoon lekker fietsen…

Trainingsgereedschap

Over trainingen gesproken: Waar getallen mijns inziens wel degelijk meer waarde hebben of een meerwaarde kunnen bieden is bij het structureren van trainingen. Naast de mogelijkheid om een hartslag-, cadans- en vermogensmeter aan te sluiten kan je aan het eind van een rit invullen hoeveel je gegeten en gedronken hebt.

Ook kan de 830 je tijdens een rit eraan herinneren om te eten of drinken. Als je daarna met de getallen zelf nog in de weer gaat (en mogelijk Grit en Flow meeneemt) kun je meer gericht trainen en trainingen opstellen. Door een druk op een knop kan je ook de volgende ronde van je trainingsparcour starten. Met weinig moeite levert dit extra informatie en nauwkeurige rondetijden op.

Conclusies

De noodzaak van het hebben van een GPS apparaat verschilt per gebruiker, per fiets en zéker per (reis)doel. Het is heerlijk om je weinig tot geen zorgen te hoeven maken over de te volgen route. Als je eenmaal op pad bent – en af en toe je eigen richtingsgevoel boven dat van een GPS apparaat laat prevaleren, waarbij de route automatisch herberekend wordt – rijdt het heerlijk. Echter vergt de 830, net als de 1030 met dezelfde functionaliteit, nog redelijk wat handmatig bijsturen en spelen met settings om tot meer logische routes te komen.

De toevoeging van Trailforks-kaarten klinkt leuk, maar biedt wat ons betreft in de huidige vorm eigenlijk geen meerwaarde. Hoogtelijnen op kaarten ontbreken en dat is jammer. Om Trailforks-routes te zien, moet je 830 aan je telefoon gekoppeld zijn. Ergens omslachtig, maar tegelijkertijd overkomelijk, aangezien je tóch wel op pad gaat met je telefoon. Maar dan nog; er ontbreken nog veel routes in Nederland, en routes die je wél kan vinden hebben vaak extra kilometers die eigenlijk niet tot de route (zouden moeten) behoren.

Garmin Edge 830 on trail

Zijn we dan niet enthousiast over de 830? Jawel; de bediening is wederom een slag beter dan voorgaande generaties, de accuduur is prima en hij is uiterst flexibel.

Of de 530 met een vanafprijs van € 300 een slimmere keuze is, hangt echter van twee fundamentele zaken af. De 530 kan niet zelf routes uitstippelen (van punt naar punt of een volledige ronde), je kan dit enkel in de Garmin app, om de gemaakte route vervolgens naar de 530 te sturen. Bij de 830 doe je dit wél op de unit zelf. Maar nu net deze feature heeft ons op de 830 en 1030 nog niet volledig kunnen overtuigen. Hecht je daar dus weinig waarde aan, dan is het antwoord simpelweg ‘ja, de 530 is de slimmere keuze’. Wat je echter voor die € 200 minderprijs ten opzichte van de 830 inlevert is dus het touchscreen. En het kúnnen bedienen van de computer via het scherm maakt het navigeren door de talloze opties toch wel en stuk gemakkelijker!

Dan de vergelijking met de 1030. Die heeft een groter en daardoor iets fijner bedienbaar scherm. Ook heeft hij – na een gratis update – ook alle nieuwe functie van de 830, met uitzondering van de Trailforks kaarten. Andersom kun je dus zeggen dat de compactere én € 200 goedkopere 830 álle trainings- en navigatiefuncties biedt van de 1030, op een SD-kaart slot na. Alleen daarom al heeft de 830 bestaansrecht. Niet iedereen wil namelijk met een ‘half tablet’ op zijn stuur rondrijden… Qua functionaliteit doen beide apparaten dus eigenlijk niks voor elkaar onder en wanneer schermgrootte géén doorslaggevende factor is, is de 830 daarmee de slimmere keuze.

Tekst & foto’s: Etienne Alderlieste, m.m.v. Jeroen van den Brand

Geplaatst in Reviews en getagd met , , , , .
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments