Test | Easy Frame framebescherming – (Deels) zelfhelende folie

Op maat gemaakte, reparabele folie

Nieuwe fiets versus modder, stenen en crashes. Op termijn winnen de elementen onvermijdelijk en loopt je fiets beschadigingen op. Tenzij je de hele fiets in zou pakken. Of zou… dat kán, min of meer. Het Duitse Easy Frame gaat daarin wel héél ver: zij maken complete custom sets doorzichtige, deels ‘zelfhelende’ folie, op maat gesneden voor jouw frame, vork en cranks. En aangezien Lars nét een nieuwe fiets heeft gekocht, was het een mooie gelegenheid om kennis te maken met de Easy Frame framebescherming.

Easy Frame “Canyon Spectral 29 CF (2021-) – extended version mixed”

Dát is de kit framebescherming die we ontvingen. Circa 75 gram aan bijna aanéénsluitende foliedelen. Zoals de naam het al zegt is het de ‘extended’ versie, die bijna het gehele frame afdekt:

Canyon Spectral Easy Frame wrap

De afbeelding toont groene en paars gemarkeerde delen: Dat komt omdat mijn Spectral aan de achterzijde mat, en aan de voorzijde glanzend gelakt is. Easy Frame volgt hierin precies de kleurverdeling van het frame, zo krijg je het mooiste resultaat: Mat op mat, glans op glans. Dat doen niet veel concurrenten hen na! Zowel de matte als de gladde folie zijn 0,2 mm dik, flexibel en buigbaar. Ze zouden zeer sterk en duurzaam moeten zijn. Daarnaast is de matte folie ‘zelfhelend’: kleine krasjes in de folie zouden vanzelf weer moeten verdwijnen! Was het met framekrassen ook maar zo… De glansfolie is niét zelfhelend, in tegenstelling tot de door ons eerder al getestte Ride Wrap en InvisiFrame.

Alle delen zijn perfect op maat voorgesneden, en zijn dus per fietsmodel en zelfs framemaat anders. Bij elke frameset, ‘extended’ of niet, krijg je een toolset met alles wat je nodig hebt om goed te kunnen werken:

Easy Frame framebescherming folie

Dit is de toolset die je bij elke uitgebreide frameset krijgt. Een grijze ‘rakel’, een reinigingsdoek, ‘gummyfietsjes’, concentraat voor de speciale vloeistof, een nat ontvettingsdoekje…

Easy Frame framebescherming folie

…en een handleiding, naar keuze in Engels of Duits.

Easy Frame framebescherming folie

De sproeifles moet je er echter zelf bijkopen.

Aan het werk: warmlopen met een voorvorkset

Naast de framekit hadden we ook een crankkit en een vorkkit aangevraagd. De kit voor mijn Gen4 E*thirteen LG1 R cranks was nog nog niet leverbaar, maar een matte kit voor mijn Fox 36 wel. Het is de eerste keer dat ik met de folie werkte. Daarom begon ik maar met de voorvorkset, die bestaat namelijk uit acht redelijk rechte delen en vorkpoten zijn niet dubbelgekromd.

Eén vel matte folie, met acht voorgesneden delen. Dat lijkt goed te doen!

Je brengt de folie aan door zowel het te beplakken oppervlakte…

Easy Frame framebescherming folie

…als het foliedeel aan beide zijden helemaal nat te sproeien met de speciale vloeistof. Ik draag overigens handschoenen om vetvlekken aan de kleefzijde te voorkomen. Easy Frame geeft echter aan dat dat bij schone handen écht niet nodig is. Dus plak gerust met blote, schone handen!

En dan dus maar plakken. Gewoon over eventuele bestaande fabrieksstickers heen. Gebruik altijd een verstelbare werkstandaard zodat je het te beplakken oppervlak verticaal kan zetten. Heb je die niet, dan moet je er niet eens aan beginnen. Je kan de framebescherming door Easy Frame laten aanbrengen, maar dat kost €179,95 exclusief verzending van/naar Duitsland. Dat geld steek je dus beter in de aanschaf van een standaard!

Easy Frame framebescherming folie

Positioneren en uitlijnen van de foliedelen is best lastig, vooral bij de grote delen en delen die op elkaar moeten aansluiten. Vaak zie je pas later in het proces of alles goed op te plek zit. Hier op de rechter vorkpoot zit onbedoeld wat overlap tussen de boven- en onderfolie. In principe kun je de folie met een föhn dan weer voorzichtig loshalen en zonder verlies van kleefkracht opnieuw plakken. In dit geval laat ik het lekker zitten.

De frameset: een serieuze klus!

Oké, de vork is klaar. Dan de frameset. Als ik dat vel uitrol, schrik ik me een ongeluk. Allemachtig, wat veel delen!

De frameset: twee verschillende vellen vol. Eén vel mat en één vel glanzend. Intimiderend!

Easy Frame framebescherming folie

Volg de nummers! Bij een paar delen vroeg ik me vooraf waar ze precies moesten komen. In de algemene handleiding staan de namen echter nogmaals verklaard op een frametekening. Ook heeft Easy Frame voor elk frame wat voorbeeldfoto’s online staat. Daarmee kwam ik er wel uit.

Easy Frame framebescherming folie

Dit zijn alle extra stukjes framebescherming die je gratis erbij krijgt. Bewaar ze voor later gebruik!

Je ‘foliet’ de fiets het beste vóór de eerste rit. Is hij al bereden, dan moet je hem eerst héél goed schoonmaken. Ook moet je het hele frame goed ontvetten. Eén ontvettingsdoekje voor vork en frame samen was wel een beetje weinig.

Framestukje 1: we zijn begonnen met de grootste klus! Met de rakel druk je van boven naar beneden alle vloeistof onder de folie vandaan. Dan schuift het ook niet meer.

Easy Frame framebescherming folie

Grote stukken folie hebben de neiging om aan elkaar te gaan plakken. Wees er dus voorzichtig mee en zorg dat ze aan beide zijden héél nat zijn. Het zakje concentraat is genoeg voor meerdere sproeiflessen vol, dat maak je écht niet op.

Easy Frame framebescherming folie

Hetzelfde geldt voor de oppervlaktes: sproeien maar! Dan geeft je tijd en mogelijkheid om foliedelen te plaatsen, herplaatsen en verschuiven. Ik heb overigens voor het plakgemak de ketting, demper, cranks en vork gedemonteerd. De ketting moet er ook écht af, de overige onderdelen kun je echter ook gewoon laten zitten.

Easy Frame framebescherming folie

Wat bij de grote delen nog best lastig is… Hier zit nu nog een rare vouw. Neem de tijd om het goed te krijgen!

Easy Frame framebescherming folie

Als je hier bent, dan ben je al een heel eind!

…als je een keer in je ritme komt, gaat het best goed. Toch is het niet verkeerd. Toch is het goed om af en toe even te pauzeren met…

Sommige dubbelgekromde oppervlaktes komen makkelijk los aan de randen. Remedie: blijven aandrukken en het vocht eronder direct met de doek wegnemen. Uiteindelijk wint de kleefkracht het dan van de spanning in de folie.

Extented? Nou en of! Dit zijn de laatste stukjes.

Het enige wat ik écht mis, is een stukje stevige, steentjesbestendige framebescherming van de achtervork achter het tandblad. Ik heb er maar wat extra stukjes opgeplakt.

In grote lijnen zit het er goed op! Hier zit een luchtbubbeltje dat ik met wat massage waarschijnlijk nog wel weg kan krijgen.

De bovenbuis was echt wel één van de moeilijkste delen, want: héél lang, deels dubbelgekromd én nauw aansluitend aan andere delen. Wellicht heb ik juist hier wat te snel gewerkt, want: hier zit een grote luchtbubbel. Of eigenlijk: zat. Verderop hierover meer! Gaat het echter echt mis met het aanbrengen van één of meerdere delen, bijvoorbeeld extreme luchtbubbels, totaal verkeerde positionering, of als je een deel op een vieze vloer laat vallen, dan is het goed om te weten dat Easy Frame achter je staat: “In zulke gevallen kunnen we maximaal 2 of drie delen gratis naleveren. We vinden het belangrijk om goede service te leveren.”

De folie lijkt inderdaad tegen een stootje te kunnen…

Easy Frame folie: Hoe houdt het zich?

Twee weken biken in de Vogezen en Verbier geven genoeg stof (en krassen…) voor wat eerste indrukken. Wat me allereerst verraste, is dat de folie er een paar weken later stakker opzit, dan aan bij het maken van de eerste foto’s. Kleine bubbeltjes onder de folie zijn deels verdwenen. Zelfs die grote luchtbubbels op de bovenbuis zijn zo goed als weg. Geen idee waar ze gebleven zijn, maar uh, prima zo. Hier is nabestellen niet nodig!

Hechting

Alle foliedelen zitten ook nog goed vast. Hier en daar zie je wel randjes rondom rondingen die een beetje wijken. Dat zijn ook precies die randjes die tijdens het aanbrengen moeilijk hechtten. Ook om de randjes van alle delen die wel goed vastzitten, blijft soms wat vuil hangen. Goed poetsen dus.

Als je goed kijkt, zie je nog waar de bubbels op de bovenbuis zaten. Ze zijn echter zover verdwenen dat ik het meer dan prima vind, zo!.

Hier zie je dat vuil de neiging heeft om op te hopen om de randjes van goed vastzitten de delen. Goed poetsen helpt. Ook zie je dat, daar waar de uiterste randjes van een foliedeel om een afronding zitten, het lastig is om ze 100% te laten hechten. Ook daar gaat vuil achter zitten. Reden te meer om daar bij aanbrengen goed op te letten!

Krassen en reparaties

De fiets heeft mooi terrein gezien, en niet altijd van de goede kant. Vooral in de eerste ritten moest ik nogal wennen aan het lage bracket van de fiets, en ben ik een paar keer onderuit gegaan. Niet leuk, maar wel perfect (…) voor de test! Nog even voor de duidelijkheid: de clear folie kun je niet repareren, de matte delen wel. Maar hoever gaat dat?

Hier een ‘schaafwond’ op de bovenbuisfolie. Zonder folie was dit een lelijke kras geweest!

Het matte folie op de wentelaar heeft een oppervlakkige beschadiging in de bovenlaag van de matte folie. Volgens de fabrikant kun je dit soort beschadigingen met een föhn weer dicht laten ‘vloeien’. Dat heb ik geprobeerd, op dit stukje folie zag ik echter geen resultaat. Waarschijnlijk verwacht ik wat teveel, het zijn vooral kleine, echt oppervlakkige krassen die je kan laten dichtvloeien.

Bij een onhandige manoeuvre kapseisde ik en het frame viel zijdelings tegen een rots. Het folie voorkwam diepe krassen – of misschien zelfs nog wel erger – in mijn frame. Dit foliedeel is natuurlijk niet meer te repareren, alles kent zijn grens. Het is echter goed om te weten dat je foliedelen met wat geduld en een föhn zonder problemen kan verwijderen. En dat je vervangende foliedelen los kan kopen. De prijs is dan afhankelijk van het aantal en de grootte van de delen.

Conclusie

Foliekits van Easy Frame beschermen je frame (en vork, en cranks) tegen krassen. Zeker bij endurobakken of downhillers, die toch veel voor hun kiezen krijgen, hou je zo je frame (en vork, en cranks) langer mooi. En niet alleen voor jezelf, maar ook voor een eventuele tweede eigenaar, mocht je hem ooit willen verkopen. Het is ook goed om te weten dat je losse delen altijd kan nabestellen, mochten je delen te zeer beschadigen.

De geteste extended framekit is zéér uitgebreid en beschermt zo’n beetje het complete buitenoppervlak van de fiets. Daar is duidelijk over nagedacht. Eén tip voor de fabrikant: voeg speciale, extra sterke delen toe voor het deel van de liggende achtervork waar het kettingblad langsloopt. Want ook al is chain suck tegenwoordig minder voorkomend, mocht je de ketting ooit klemtrekken tussen kettingblad en achtervork, dan is het fijn als daar éxtra bescherming zit.

Dit was mijn eerste folieklus en het was gelijk een serieuze! De extended framekit kent heel grote delen die nauw op elkaar moeten aansluiten. Een goed verstelbare werkstandaard, veel vloeistof en vooral héél véél geduld zijn onmisbaar bij het aanbrengen. Je bent er echt meerdere uren mee bezig, nog los van het schoonmaken en deels (de)monteren van je fiets. Maar het resultaat is er dan ook naar. Non-extended kits bevatten minder (en minder aanéénsluitende) delen, daar ben je dus veel sneller mee klaar. En mocht het toch even meezitten: Easy Frame is zeer coulant in het nasturen van delen waar je écht de fout mee ingegaan bent. Dat is gewoon top.

Vuil heeft de neiging om op te hopen rondom randjes, zowel randjes die goed vastzitten, als randjes rondom rondingen. Die laatste zijn sowieso de grootste uitdaging tijdens aanbrengen. Ook hier geldt dus: neem je tijd bij het aanbrengen.

De clear folie is niet reparabel, dit in tegenstelling tot die van sommige concurrenten. Hier zou Easy Frame dus nog een slag kunnen slaan. De matte folie zou reparabel moeten zijn. Oppervlakkige krassen zou je met een föhn weer moeten kunnen dichtvloeien. Bij mij bleken de krassen op het beperkte stukje matte folie waar ik dat geprobeerd heb helaas te diep. Verwacht dus niet dat je op magische wijze hele scheuren kan wegtoveren.

Prijzen Easy Frame framebescherming

  • Canyon Spectral 29 CF (2021-) extended mat/glanzend mixed, inclusief de bus met gereedschappen: €104,95;
  • FOX 36 29″ (2021-), mat of glanzend: €24,25;
  • Sproeifles: €3,95;
  • Ook leverbaar:
    • Canyon Spectral 29 CF (2021-) – standaard mat of mat/glanzend mixed, inclusief de bus met gereedschappen: €74,95;
    • Canyon Spectral 29 CF (2021-) extended mat, inclusief de bus met gereedschappen: €99,95;
    • Sets voor verschillende cranks;
    • Aanbrengen van framebescherming door en bij Easy Frame: €179,95 exclusief verzending van/naar Duitsland;
    • Vervangende foliedelen: prijs afhankelijk van situatie en aantal.

Website fabrikant: www.easy-frame.com

Tekst & foto’s: Lars Vogelenzang

Geplaatst in Reviews en getagd met , , , , .
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments