Test | Overzicht gravelbikes 2022

Gravelbikes van Conway, Trek, Cube, Origine en Cannondale getest

In het sportieve fietssegment is de gravelbike al enige tijd de rijzende ster. Wat heet: de gravelbikes zijn niet aan te slepen, zo hard gaan ze de winkels uit. De kopers komen uit het mountainbiken én uit het wielrennen. En in feite is dat dus een hele diverse mix. Een mix die je ook terugziet in het aanbod aan gravelbikes, waaronder de selectie die we in 2022 voor je konden testen. Van een scherp geprijsde opstapper van het Duitse Conway tot de zelf samen te stellen Franse Origine. En ook gravelbikes met vering, zoals de Topstone van Cannondale en de Trek Checkpoint. We geven je een overzicht van de gravelbikes die we de voorbije maanden hebben getest.

Gravelbike test 2022 – Cube Nuroad, Cannondale Topstone, Conway GRV, Trek Checkpoint

In 2022 testte we gravelbikes van Cube, Origine, Trek, Conway en Cannondale. Wat die Rose er tussen doet? Ook daar hebben we al langdurige mee gereden, maar de test is nog niet helemaal af. Maar no worries, begin volgende maand kun je een uitgebreid testverslag van de Rose Backroad op deze site verwachten. We verklappen alvast: het is een topper.

2022: Test gravelbikes

In de voorbije paar jaar zette de verkoop van gravelbikes wederom verkooprecords. Inmiddels is het segment zó populair, dat het zelfs de verkoop van wielrenfietsen onder druk zet. Maar niet alleen wielrenners vinden hun gram bij de gravelbike, ook mountainbikers zien in de gravelbike een leuk alternatief. Een alternatief om eens niet op de steeds meer versingletrackte mountainbikeroutes te rijden. En gravelbiken hoeft niet meteen een dure aangelegenheid te zijn, zoals ook onze testvloot van 2022 duidelijk maakte. Met een prijs van € 1.699,95 vonden we in de Conway GRV 6.0 een gravelbike waarmee je al prima van het gravelen kunt proeven.

Ben je al wel flink overtuigd van het gravelen en zoek je liefst de extremere paden op, dan is zelfs vering een optie. Cannondale levert met de Topstone zowaar een ‘fullsuspension’ gravelbike. Vooraan 30 mm veerweg in de vorm van een Lefty voorvork en het frame heeft achteraan een comfortconstructie die effectief werkt. Voor testrijder Frank was deze gravelbike de sleutel tot een nieuwe vorm van avontuur.

Gravelbikes zijn er inmiddels voor allerlei budgets. Van instappers met aluminium frame tot uitgekiende carbon exoten waar het nauwelijks iets aan ontbreekt. Maar mocht het standaard aanbod niet volstaan, dan zijn er óók partijen waar je je gravelbike zelf kunt samenstellen. Zo klikte collega Jeroen in het voorjaar van 2022 een gravelbike samen bij het Franse Origine.

Conway GRV 6.0 2022

Conway GRV 6.0 2022 Gravelbike

“Meer geld uitgeven aan een gravelbike kan altijd. Maar wie geen Strava-ambities heeft, maar iets zoekt om het gat tussen racefiets en mountainbike te overbruggen, heeft eigenlijk niet meer nodig dan wat de Conway GRV 6.0 te bieden heeft.”

Nu het fietsen op een gravelbike bijna net zo hip is als het eten van poke-bowls en het drinken van bubbelthee, heeft zo’n beetje iedere fabrikant een uitgebreide reeks van deze veelzijdige offroaders in z’n collectie. Zo ook het Duitse Conway. Met € 1.699,95 is de GRV 6.0 met z’n aluminium frame de op één na goedkoopste gravelbike van Conway. Arjan kreeg hem mee; “Niet de lichtste, wel degelijk en doordacht. En hij rijdt echt superlekker.”

De volledige test van de 2022 Conway GRV 6.0 gravelbike lees je hier.

Cube Nuroad C:62 Pro 2022

Test Cube Nuroad C:62 2022 gravelbike

“De relatief korte reach, de juist wat langere balhoofdbuis en het korte en ondiepe stuur resulteren in een zithouding die enerzijds ontspannen is en veel controle over de fiets oplevert, maar die je er anderzijds niet van weerhoudt om, als je dat wilt, het gas lekker diep in te trappen.”

Wil je het liefst gravelen op carbon? Dan heeft Cube met de Nuroad C:62 Pro een flink heet ijzer voor je in het vuur. Immers, voor de € 2.199,- die Cube voor deze carbon gravelbike vraagt, rijd je bij veel andere merken nog op aluminium. Hoe doen ze dat daar in Duitsland? Zit er een addertje onder het gras? Arjan zocht het voor je uit: “Hoe ze het doen doen ze het, maar de prijs-kwaliteitverhouding van de Cube Nuroad C:62 Pro is echt extreem goed.”

De volledige test van de 2022 Cube Nuroad C:62 Pro lees je hier.

Test Cube Nuroad C:62

Trek Checkpoint SL 6 eTap 2022

test Trek Checkpoint

“Als je graag lange tochten rijdt met daarin zoveel mogelijk onverharde wegen en paden, dan kan de Checkpoint SL precies het stuk gereedschap zijn dat je nodig hebt.”

In 2018 haalde Trek met z’n eerste gravelbike Checkpoint direct een succesnummer in huis, zowel qua rijeigenschappen als commercieel. Ze gingen namelijk als warme broodjes over te toonbank. Goed voor Trek en z’n aandeelhouders, maar lastig voor de ingenieurs en productmanagers. Want hoe maak je iets dat al goed is nog beter ? De nieuwe Checkpoint SL is hun antwoord. Arjan ging ermee op pad.

De volledige test van de Trek Checkpoint SL 6 eTap 2022 lees je hier.

Test Trek Checkpoint SL

Origine Graxx carbon gravelbike

Cadex AR 35 Disc Wheel System wielset gravelbike test

“Op klinkers en goedlopende bospaden reageert de Graxx zoals de gemiddelde Fransoos praat: lekker vlot en niet alles komt duidelijk door.”

Dat gravelbikes hot zijn, blijkt wel uit het feit dat elk zichzelf respecterend fietsmerk minimaal een model in zijn programma heeft. Aan keuze dus geen gebrek. Maar wat nu wanneer je niet blij wordt van het standaardaanbod? Je wilt een andere kleur, of net een andere combinatie van onderdelen? Bij het Franse Origine Cycles kun je je fiets geheel naar wens samenstellen. Jeroen klikte afgelopen voorjaar op de website van Origine een Graxx II gravelbike bij elkaar en drukte op bestel. Inmiddels heel wat kilometers later is het tijd om de balans op te maken.

De volledige test van de Origine Graxx gravelbike lees je hier.

Cadex AR 35 Disc Wheel System gravelbike wielset gravelwielen

Cannondale Topstone Carbon 2 Lefty 2022

Cannondale Topstone gravelbike

“Tsja, wat ik wel of niet wil is helemaal niet relevant. Sommige fabrikanten kunnen de verleiding hun gravelbikes steeds terreinwaardiger te maken nou eenmaal niet weerstaan. Gewoon, omdat het kan.”

Cannondale zou Cannondale niet zijn als ze van hun gravelbike niet iets speciaals zouden maken. En dus vind je op hun Topstone Carbon een soort van achtervering, die ze Kingpin noemen. Drie centimeter veerweg zou deze constructie realiseren. En omdat ze de technologie toch in huis hadden, hingen ze er gelijk maar een Lefty-voorvork in: de Lefty Oliver, ook met drie centimeter veerweg. Frank nam deze dubbelgeveerde gravelaar mee naar Slovenië en had het daar ongelofelijk naar z’n zin.

Lees de volledige test van de 2022 Cannondale Topstone Carbon 2 Lefty hier.

Geplaatst in Reviews en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments