Test | Overzicht crosscountry- en trailhardtails 2022

Van kiloknaller tot trailmachine

Ook al waren we in 2022 verre van de malheur in de fietsindustrie verlost, we konden toch met een redelijk arsenaal aan bikes tegen het licht houden. Zo testten we het voorbije jaar zeven crosscountry hardtails; van een budgetbike als de Cube Attenion SL tot de KTM’s kiloknaller Myroon Exonic. Of wat te denken van de nogal uitgesproken Idworx Rapid Rohler? Daarnaast we ook nog een tweetal trailhardtails getest. We hebben ze hieronder nog eens voor je op een rij gezet.
Jaaroverzicht tests crosscountry hardtails 2022 2023

2022: hardtails nog altijd populair

Er is ontegenzeggelijk een trend naar méér techniek gaande in de wereld van het mountainbiken. Parcoursen worden technischer, maar óók fietsen evolueren mee. Niet alleen de geometrie verandert, óók onderdelen en veersystemen. Internationaal is het segment van fullsuspensionbikes daarom ook al jaren het meest dominante. In de Lage Landen ligt dat toch wat anders. Want ook al kom je op de lokale trails steeds meer fullies tegen; de crosscountryhardtail is nog altijd ruim in de meerderheid op Neerlands paden. En gelukkig zit ook daar nog volop ontwikkeling in; de klassieke hardtail is allerminst dood. Alhoewel ‘klassiek’; ook de hardtail evolueert, waarbij je tegenwoordig óók tegen een spaarbudget capabel en doordacht spul kunt kopen.

Het is precies om die redenen dat we hier op de redactie in 2022 extra focus hadden op hardtails. We testten er negen. Van zeer schappelijk geprijsde bikes als de Radon Jealous en Cube Attention SL tot exoten zoals de KTM Myroon Exonic en de Cannondale Scalpel HT. Op de valreep konden we dit jaar óók nog op pad met de nogal uitgesproken Idworx Rapid Rohler. Een bike met een – voor deze tijd – nogal onconventionele geometrie. Een bochtenridder speciaal ontwikkeld voor de knikkerbanen hier in Nederland.

Trail hardtails 2022

Wie mountainbike zónder achtervering zegt, denkt zeer waarschijnlijk alleen aan een crosscountryhardtail. Toch komen we ook hardtails tegen voor ruigere trails. Deze bikes combineren het vermogen om dikkere trails te rijden met de eenvoud van een hardtail. Vooraan hebben ze dan ook méér veerweg dan de typische crosscountryracer en daarom worden ze ook wel eens long travel hardtails (LHTH) genoemd. In 2022 gingen we met twee van zulke LTHT’s op pad; de Rose Bonero en Trek Roscoe.

Stevens Sonora GX AXS 2022

Stevens Sonora test

“Heerlijke fiets, die Sonora van Stevens, ik kan niet anders zeggen. Fijne rijeigenschappen, goed uitgebalanceerde geo, lekkere zitpositie, niet eens zo heel oncomfortabel voor een hardtail en behoorlijk licht… Maar als ik zou besluiten mijn spaargeld naar de Stevens-dealer te brengen, dan stopte ik dat liever in lichtere wielen dan in een schakelsysteem op batterijen.”

Hamburg, dat is het Rotterdam van Duitsland. En dat ze daar net zo weinig kapsones hebben als in 010, blijkt uit de Sonora GX AXS. Met een prijs van € 3.659,- is deze carbon hardtail namelijk de duurste mountainbike in het assortiment van de Hamburgse fietsenbouwer Stevens. Wie een groter bedrag aan een mountainbike wil stukslaan, moet dus elders shoppen. Maar echt nodig is dat niet, denkt Arjan: “Met deze Stevens Sonora worden al je mountainbikewensen ruimschoots vervuld. Althans: bijna…”

De volledige test van de 2022 Stevens Sonora GX AXS lees je hier.

Stevens Sonora GX AXS Carbon hardtail 2022

Cube Attention SL 2022

Cube Attention SL 2022

“… ik stelde de vraag of dat kan, een échte mountainbike voor duizend euro. Cube bewijst dat dit inderdaad mogelijk is. Bij de Attention SL gaan goed en goedkoop hand in hand. Mooi frame, effectieve geometrie, functionele onderdelen. Natuurlijk, de Attention SL is met 13,76 kg geen lichtgewicht. Maar vergeleken met andere bikes in deze prijsklasse is-ie niet bovengemiddeld zwaar. Bovendien: wie lichter wil moet meer betalen, zo werkt dat in mountainbikeland. Reken ruwweg op 750 euro per kilo minder.”

Niet iedereen wil of kan een modaal maandsalaris of meer uitgeven aan een mountainbike. Hoeft ook niet, want een aantal merken heeft bikes in z’n assortiment die veel minder kosten. Zoals Cube, dat met z’n Attention SL nét onder de duizend euro weet te blijven. Heb je voor dat geld een échte mountainbike? Of is deze kassakraker een verzameling compromissen? Arjan zoekt het voor je uit.

De volledige test van de 2022 Cube Attention SL lees je hier.

Cube Attention SL 2022 Hardtail

Cannondale Scalpel HT Hi-Mod 1 2022

Cannondale Scalpel HT Hi-Mod 1 hardtail 2022

“… wat dat betreft heeft Cannondale Scalpel HT zeer actuele wedstrijd-hardtail neergezet, die veel van z’n meer conventionele concurrenten overtreft op het vlak van comfort, tractie en afdaalkwaliteiten. Maar – en dat is bijzonder – zónder daarbij in te leveren op traditionele crosscountry-criteria als gewicht, efficiëntie, responsiviteit en wendbaarheid. Dus én én! Daar worden niet alleen wedstrijdrijders blij van, maar zeker ook sportieve recreanten.”

Je hoort bikers van het eerste uur wel eens klagen dat Cannondale qua innovativiteit niet meer zo cutting-edge is als vroeger. Wordt wakker, zeggen wij dan. Want met de nieuwe Scalpel HT gooien de Amerikanen flink wat vastgeroeste conventies overboord, zowel als het gaat om de geometrie als om de techniek. Het resultaat is een volbloed xc-hardtail die als het om veelzijdigheid gaat zijn weerga niet kent. Althans, dat is de conclusie die Arjan trekt na een paar weken rondscheuren op deze carbon knalbak.

De volledige test van de Cannondale Scalpel HT Hi-Mod 1 2022 lees je hier.

Cannondale Scalpel HT Hi-Mod 1 Carbon hardtail 2022

Radon Jealous AL 9.0 2022

Radon Jealous AL 9.0 aluminium hardtail 2022

“De Radon Jealous AL 9.0 heeft een mooi, licht en stijf frame, functionele middenklasse onderdelen, een comfortabele zitpositie en erg fijne rijeigenschappen.”

Iedere maand weer wordt het leven een beetje duurder. Dat is wat het is, maar leuk is anders, zéker als je toe bent aan een nieuwe mountainbike. Immers, een gekrompen budget impliceert dat je concessies moet doen ten aanzien van gewicht en kwaliteit. Het Duitse fietsenmerk Radon denkt daar anders over; met z’n Jealous AL 9.0 bieden ze je veel voor weinig. Voor slechts € 1.649,- stuurt deze Duitse internetaanbieder je namelijk een lichte aluminium hardtail met rondom Sram GX, wielen van DT Swiss en een Reba-voorvork van RockShox. Netjes! Maar goede onderdelen zijn geen garantie voor goede rijeigenschappen. Om dat laatste uit te vinden, ging Arjan ermee op pad.

De volledige test van de 2022 Radon Jealous 9.0 lees je hier.

Radon Jealous AL 9.0 aluminium hardtail 2022

KTM Myroon Exonic 2022

KTM Myroon Exonic carbon hardtail 2022

“De KTM Myroon Exonic is niet bepaald een koopje. Maar kloppen doet deze carbon hardtail rondom: geometrie, afmontage, detaillering, rijeigenschappen. Zou iemand mij vragen of ik deze bike kan aanbevelen, dan zeg ik resoluut ja.”

De carbon xc-hardtail Myroon van het Oostenrijkse KTM is geheel vernieuwd. Belangrijkste feit: met het topmodel Myroon Exonic duikt KTM voor het eerst onder de één-kilo-grens: 950 gram weegt het frame van deze uitvoering in de maat L. De complete bike komt op nog geen 8,6 kg. Dat klinkt naar keihard bosbeuken en snot voor je ogen.

Lees de volledige test van de 2022 KTM Myroon Exonic hier.

KTM Myroon Exonic carbon hardtail 2022

Lapierre ProRace CF 6.9 2022

Lapierre Prorace CF 6.9 carbon hardtail 2022

“Ik denk dat je de Lapierre Prorace CF 6.9 moet zien als een projectje voor de wat langere termijn. Nadat je je erbij hebt neergelegd dat bikes nou eenmaal heel erg duur zijn geworden, neem je ‘m gewoon. Je rijdt vervolgens de zware slijtdelen op en vervangt ze successievelijk voor lichtere onderdelen.”

De carbon hardtail Prorace CF van het Franse Lapierre is geheel vernieuwd. En nieuw is hier ook écht nieuw, want de nieuwe Prorace CF lijkt in bijna niets meer op de oude. Zelfs een nogal in het oog springende overeenkomst – de aanhechting van de staande achtervork aan de bovenbuis – blijkt bij nadere beschouwing toch compleet anders. En los daarvan is de 2022 Prorace CF – geheel in lijn met de huidige trend – lager, langer en luier. Arjan sloeg z’n been over het zadel van deze Franse xc-racer en keek of de veranderingen ook op Nederlandse mountainbikeroutes hout snijden.

De volledige test van de 2022 Lapierre ProRace CF 6.9 lees je hier.

Lapierre ProRace CF 6.9 carbon hardtail 2022

Idworx Rapid Rohler 2023

Idworx Rapid Rohler Rohloff

“Omdat ik net als bijna iedere mountainbiker ben meegeëvolueerd met de steeds luiere balhoofdbuishoeken, had ik verwacht dat de Idworx Rapid Rohler met z’n supersteile balhoofdbuishoek in de afdaling té nerveus zou zijn. Dat valt mee, maar de Rapid Rohler heeft wel een voorkeur voor gladde ondergronden en niet al te lastige paadjes.”

Idworx heeft wat nieuws: de Rapid Rohler, een bike die speciaal is ontwikkeld voor de bochtige Nederlandse knikkerbanen. Waar bijna alle bikes langer en luier worden, gaat Idworx met de Rapid Rohler helemaal de andere kant op! De balhoofdbuishoek is namelijk extreem steil (72,5 graden!), de achterbrug kort en de trapas laag. Dus als je denkt dat deze bike eruit ziet alsof-ie tegen een muur is gereden… dat hoort zo. De rest van de Rapid Rohler is uiteraard helemaal Idworx: Rohloffnaaf, stuuruitslagbegrenzer, gehard stalen kettingblad, titanium zadelpen… de lijst slimmigheden is eindeloos. Rest de vraag: hoe rijdt dat, zo’n gespecialiseerde achtbaanbike?

De volledige test van de 2023 Idworx Rapid Rohler lees je hier.

Idworx Rapid Rohler 2023

Trek Roscoe 2022

Test Trek Roscoe 7 2022

“Eenmaal boven vallen alle puzzelstukje in elkaar. Dankzij de lange wielbasis, de centrale zitpositie, de laag geplaatste trapas en de dikke banden gaat deze Trek echt als een malle naar beneden.”

Wie vooral pret wil maken op lastige paadjes koopt waarschijnlijk een dikke fully, toch? Niks mis mee, maar wel kostbaar en onderhoudsgevoelig. Gelukkig brengen veel merken ook zogenaamde trailhardtails. Dus spannende paadjes rijden zónder achtervering. De nieuwe Roscoe van Trek is zo’n hardtail. “Ongehoord veelzijdig”, vindt Arjan. “En daarbij vriendelijk voor je banksaldo.”

De volledige test van de Trek Roscoe trail hardtail uit 2022 lees je hier.

Trek Roscoe 2022 Trail hardtail test

Rose Bonero 3 2022

Rose Bonero long travel hardtail 2022

“De afmontage van de Bonero staat rondom op een hoog niveau, waarbij Rose binnen het beschikbare budget soms verrassende maar altijd doordachte keuzes heeft gemaakt. En ook op de rij-eigenschappen valt weinig af te dingen.”

Een beperkt budget kan een reden zijn om voor een trailhardtail te gaan. Of purisme. Of allebei. Wat je motivatie ook is, je kunt voor zo’n long travel hardtail nu ook bij Rose Bikes terecht. Deze fabrikant uit het Duitse Bocholt, net even over de grens bij Arnhem, brengt onder de naam Bonero namelijk een drietal rasechte trailtijgers. Arjan nam het topmodel, de Rose Bonero 3, mee naar de uitdagende paadjes op de Kitzsteinhorn en Maiskogel bij het Oostenrijkse Kaprun.

De volledige test van de Rose Bonero 3 long travel hardtail uit 2022 lees je hier.

Rose Bonero 3 2022
Geplaatst in Reviews en getagd met , , , , .
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments