Jaaroverzicht | Onze crosscountry fullsuspension tests van 2021

Of waren het nu downcountry of marathon fullies…?

2021 was wel een jaar met uitdagingen. En dan drukken we ons nog gematigd uit. Want probeer maar eens aan testbikes te komen als iedere fiets die geproduceerd is al maanden van tevoren door gretige dealers is gereserveerd? Als die bikes überhaupt de winkelvloer bereiken; veel bikes komen de fabriek niet eens uit omdat essentiële onderdelen als kettingen, cassettes of banden er gewoon niet zijn. En als het niet de productie die stil lag, dan was er wel een andere dwarsligger. Het mag dus een klein wonder heten dat we nog een mooie reeks crosscountry en marathon fullsuspensions hebben kunnen testen. We hebben ze hieronder voor je op een rij gezet: de Velozine crosscountry en marathon fullsuspensions tests van 2021.

2021: Het jaar van ‘Downcountry’

Het begrip crosscountry verwatert. Althans, als je naar de nieuwste generatie crosscountry fullsuspensions kijkt. Want als één ding gebleken is uit onze tests van crosscountry fullsuspension bikes in 2021, dan is het wel dat dit type bikes steeds capabeler worden. Maar omdat dat blijkbaar nog niet genoeg is, worden sommige racefullies ook nog eens getuned tot halve trailbikes. ‘Downcountry’ heet dat dan. Een naam bedacht door een collega bij Pinkbike, met een hele dikke, vette knipoog naar de vele marketinghypes die de mountainbikeindustrie de afgelopen decennia passeerden. Marketeers hebben echter een chronische blinde vlek voor ‘ironie’. En dus krijgt Pinkbike’s ‘downcountry’ in de mountainbike-industrie flink wat tractie.

Downcountry, dikke crosscountry fullsuspension, marathon fullsuspension; hoe je ze ook noemt, we hebben er in 2021 ondanks opgedroogde voorraden en andere leverproblematiek nog flink wat mee kunnen voor een test in binnen- en buitenland. Mooi spul, het was weer een feestje! In het onderstaande overzicht van de tests van crosscountry fullsuspensions die we in 2021 uitgevoerd hebben vind je ze allemaal. Met als uitsmijter een vergelijking tussen een ‘harde’ fully en een ‘zachte’ hardtail. Weke van deze is het fijnst voor meerdaagse tochten? Je leest het in het 2021 test overzicht van crosscountry en marathon fullsuspensions.

Conway RLC FS 6

Conway RLC FS 6 – Crosscountry Fullsuspension test 2021

“Wie van tempo maken houdt, comfort niet op de eerste plaats zet en voornamelijk in Nederland z’n rondjes rijdt, haalt met deze dubbelgeveerde Duitser een heerlijk sportieve bike in huis. Levendig, snel en relatief licht, maar tegelijkertijd vergevingsgezind genoeg om foutjes niet direct af te straffen. Buitenlandambities? Ook dan is de RLC FS 6 zeker een goede optie…”

Wie wil beginnen met mountainbiken en bij vrienden en bekenden een beetje rondvraagt, hoort al snel dat je “een Duitser” moet hebben als je zoveel mogelijk waar voor je geld wil. Waar of niet, feit is dat de nieuwe xc-fully van Conway, de RLC FS 6, de reputatie van de Duitse merken zeker niet onderuit haalt, met een fraai carbon frame en een karrevracht aan hoogwaardige onderdelen voor een prima prijs. En het mooiste is, dat deze dubbelgeveerde Oosterbuur óók nog eens lekker rijdt, zo vinden onze testrijders Arjan en Frank.

De volledige test van de 2021 Conway RLC FS 6 lees je hier.

Conway RLC FS 6 - Crosscountry fullsuspension test 2021

Merida Ninety-Six 8000

Merida Ninety-Six 8000 2021 – Crosscountry Fullsuspension test 2021

“Als je jouw bike regelmatig over de grens uitlaat en je naast snelheid en efficiëntie tevens prijs stelt op comfort, stabiliteit en controle, dan is de Merida Ninety-Six 8000 een bike die je absoluut in overweging moet nemen. De extra fun krijg je er gratis bij.”

Het kan je bijna niet ontgaan zijn. ‘Downcountry’ is in het mountainbikewereldje het nieuwe buzzword. Dit begrip staat voor lichtgewicht xc-fullies die met diverse modificaties – denk aan meer veerweg, dikkere banden en een dropperpost – geschikter zijn gemaakt voor gebruik op lastige, technische trails. Ook van de Merida’s carbon xc-kanon Ninety-Six is zo’n ‘opgedikte’ uitvoering: de Ninety-Six 8000. Testrijder Sebastiaan ging er mee de bergen in. “Zo’n opgeklopte xc-fully als dit maakt een trailbike bijna overbodig…”

De volledige test van de 2021 Merida Ninety-Six 8000 lees je hier.

Merida Ninety-Six 8000 – Crosscountry fullsuspension test 2021

KTM Scarp Exonic

KTM Scarp Exonic – Crosscountry fullsuspension test 2021

“Hier blijkt overduidelijk – en dat is in al zijn vanzelfsprekendheid toch een schokkende realisering – dat je extra snelheid gewoon kunt kopen.”

Wie met de oranje KTM Scarp Exonic door het bos rijdt, krijgt steevast het volgende te horen: “Hey, dat is toch dat merk van die motorfietsen?” Als mountainbikemerk mag KTM in Nederland dus nog wel wat aan z’n naamsbekendheid werken. Aan de bikes zélf zal het namelijk niet liggen; die zijn dikke prima. Althans, als de pijlsnelle xc-fully Scarp Exonic representatief is voor de kwaliteit die KTM levert. Testrijder Arjan: “Onvoorstelbaar maar waargebeurd: ik heb op deze bike ál mijn beste tijden verbeterd!”

De volledige test van de 2021 KTM Scarp Exonic lees je hier.

KTM Scarp Exonic 2021 - Crosscoutry Fullsuspension test

Trek Top Fuel 9.9 XX1 AXS

Trek Top Fuel 9.9 XX1 AXS 2022

“De Trek Top Fuel is toch een 2022-model?” Klopt! Trek lanceerde in het najaar van 2021 de vernieuwde Top Fuel voor modeljaar 2022, maar wij konden er kort na de lancering al mee op pad… En deze nieuwste versie slaat de brug tussen xc-snelheid en trail-capaciteiten als nooit te voren.
“De veerweg vertelt bij de Top Fuel maar een deel van het verhaal. Er is namelijk ook zoiets als geometrie en die is bij de 2022 Top Fuel capabeler dan ooit.”

Van hardcore xc-kanon naar trailbike, zo kan je de ontwikkeling van de Top Fuel van Trek wel omschrijven. Alhoewel, trailbike… met de juiste banden is de nieuwe Top Fuel nog steeds razendsnel. Alleen véél capabeler in de afdaling dan z’n voorgangers. Testrijder Arjan: “Deze bike herdefinieert de term ‘allround’”

De volledige test van de 2022 Trek Top Fuel 9.9 met Sram XX1 AXS afmontage lees je hier.

Trek Top Fuel 9.9 XX1 AXS 2022

Kona Hei Hei CR DL

Kona Hei Hei CR DL 2021 test trailbike

“…met een prijs van € 5.999,- is de hier geteste Hei Hei CR DL allesbehalve een koopje, maar daar staat tegenover dat de productmanager werkelijk nergens heeft bezuinigd.”

Met z’n nieuwe Hei Hei CR neemt Kona een interessante positie in. Met twaalf centimeter voor en achter heeft deze dubbelgeveerde Canadees namelijk teveel veerweg om tot de xc-fullies gerekend te kunnen worden, terwijl de veerweg naar huidige maatstaven juist te gering is voor het trailbike-segment. Dus wat voor mountainbike is de Hei Hei CR DL? Vlees noch vis of juist een schaap met vijf poten? Arjan ging met de Hei Hei CR DL aan de haal om het antwoord te vinden.

Lees de volledige test van de 2021 Kona Hei Hei CR DL hier.

Kona Hei Hei CR DL 2021 test

Stoneman Arduenna rijden: Trek Procaliber of Trek Supercaliber

Trek Procaliber versus Supercaliber hardtail versus full suspension test 2021

Henk: “Ik zou altijd voor de Trek Supercaliber gaan. Daar ben ik tijdens deze Stoneman toch wel weer achtergekomen: ik ben gewoon een fully-man.”

Frank: “Mmm, als je budget beperkt is kan wat mij betreft de Trek Procaliber 9.8 misschien toch de betere keus zijn. Vooral als je je rondjes voor het grootste deel in Nederland rijdt. Maar als geld geen rol speelt zou ik zeker de Trek Supercaliber 9.8 nemen.”

Als Velozine-vrienden Frank en Henk besluiten de Stoneman Arduenna te gaan rijden, doet zich de vraag voor welk type bike voor deze meerdaagse tocht door de Ardennen het meest geschikt is: een hardtail of een fully? Ze besluiten de proef op de som te nemen en zetten een Trek Procaliber 9.8 hardtail en een Supercaliber 9.8 xc-fully achterin de bus.

De volledige vergelijkingstest tussen de 2021 Trek Procaliber 9.8 hardtail en Supercaliber 9.8 full suspension lees je hier.

Trek Procaliber versus Supercaliber hardtail versus full suspension test 2021
Geplaatst in Reviews en getagd met , , , , .
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments